Pagina 2 van 4
Geplaatst: di 25 okt, 2005 20:06
door Punky
Transat schreef:Veel licht, weinig licht: wat maakt het uit! Op de snelwegen is vaak zóveel licht dat je net zo goed zónder licht kan rijden.
Kom jij wel eens verder als de provincie Holland???
In het Zuiden zijn veel snelwegen donker hoor, met op de knooppunten als je geluk hebt lantaarns.
Geplaatst: di 25 okt, 2005 22:11
door Transat
Oh ja: dat heb je buiten de randstad: donkere wegen. Dat was ik even vergeten
Geplaatst: di 25 okt, 2005 22:20
door Tom Duckpower
Transat schreef:Oh ja: dat heb je buiten de randstad: donkere wegen. Dat was ik even vergeten
ja arno, buiten de randstad wonen ook mensen..
en ach, wij hebben geen lampen op de snelweg nodig. Wij hebben geen dikke smog laag die overdag de zon tegenhoudt
Geplaatst: di 25 okt, 2005 23:27
door Punky
Overdag kunnen de lampen uitblijven ja, maar in de avonduren is het toch wel handig om die paard met wagens snel te kunnen zien die voor je rijden.
Geplaatst: wo 26 okt, 2005 08:48
door patje74
Het argument dat je met gele lampen minder licht hebt is natuurlijk gemakkelijk op te vangen door een hoger vermogen te gebruiken.
Verder heb je met gele lampen minder licht nodig omdat jet meer kleurcontrast hebt. Hierdoor kan je beter dat voorwerpen onderscheiden en zie je dus in werkelijkheid meer.
Zelf vind ik gele lampen erg ontspannend rijden en vind ik het natuurlijk vooral mooi staan op een oude Franse wagen.
Ook ben ik van mening dat mensen te snel van mening zijn dat ze te weinig licht hebben. Ik woon zelf op een dorpje en op de kleine toegangswegen wordt bijna altijd met groot licht gereden. Maar als je nu eens gaat tellen, hoeveel seconden je er over doet om de afstand af te leggen waar je met je dimlicht zicht op hebt... Je zult er achter komen dat je simpelweg genoeg ziet om te kunnen reageren als er zich iets voordoet.
En als daar nog een klein risico achter zit dan is het nog altijd veiliger om dat risico te nemen dan je tegenligger te verblinden.
Mijn mening is dus; mensen gebruiken te snel groot licht en je hebt minder licht nodig dan velen denken.
Geplaatst: do 31 mei, 2007 23:13
door Robbert.
Om een onnodig nieuw topic te starten breek ik even een oude open:
Het duurt niet meer lang tot de zomervakantie.
Dan ga ik op vakantie naar zuid frankrijk, jawel, met de 2cv
Deze moet dan tiptop zijn, en soms moeten originele dingen dan wijken voor betere.
Zo zit ik te denken aan H4 lampen, geel.
Daarvoor moet ik nieuwe reflectoren aanschaffen, in combinatie met chromen koplamphuizen lijkt mij dat wel wat.
Maar ik twijfel toch nog. Als ik overstap van duplo geel naar halogeen geel, is het verschil dan echt merkbaar, of is dit niet de moeite waard. Hoeveel meter extra zicht krijg je ongeveer?
Of is het een betere oplossing om in mn duplo reflector een witte halogeen met duplo aansluiting en wattage te zetten.?
Ik heb de oude topics over geel en wit licht gelezen: wit is dus feller. Ook de topics over halogeen, en dat is ook feller, maar mijn vraag is dus of dit echt winst oplevert.
Geplaatst: vr 1 jun, 2007 10:56
door lordmaster1
Beste Robbert,
Het verschil is echt merkbaar. Veel beter. Wij zijn 2 jaar geleden overgestapt van normaal naar H4, het was echt een wereld van verschil. Maar als je echt goed geel licht wil, moet je de "Gold" lampen pakken van Philips. Die zijn geelkleurig en hebben een wattage van 90/100. Het nadeel is dat het best wel veel stroom trekt en de koplampglazen wordt loei en loeiheet. Maar het effect is wonderbaarlijk. Die lampen hebben wij zowel in de Eend als in de Dyane zitten en in het donker met groot licht zie je echt ALLES. De lampen waren toen verkrijgbaar bij Heuts Automaterialen, maar ik weet niet of ze ze nog hebben...
Groetjes,
Dax
Geplaatst: vr 1 jun, 2007 11:57
door bartje2212
Ik heb ook gele H4; dus gewone H4 van philips (ja wel een beetje kwaliteit graag) met een geel kapje. Geeft genoeg licht en is een fijn kleurtje. En het kleurt mooi bij turqoise, haha
Geplaatst: vr 1 jun, 2007 15:44
door abr2cv
Xenon is ook leuk
Geplaatst: za 2 jun, 2007 11:15
door stef1987
Ik vind zelf de gele lampen erg leuk.
Ik heb halogeen, met glazen kapjes. Zo kun je een groter wattage witte lamp erin doen. Maar geel geeft gewoon minder licht dan wit.
2 glazen kapjes kosten mij iets van 8 euro. maar wel nog verzendkosten
Dat was iets van 10 euro.
:(
Als iemand die site wil dan kun je me mailen.
Greetz
Geplaatst: za 2 jun, 2007 12:12
door backfire
ik zou ook voor xenon gaan dan, die verbruiken maar 35 watt.
Geplaatst: za 2 jun, 2007 12:25
door stef1987
Jah maar xenon wordt wel mega warm:P:P dat vinden je reflectors niet leuk lijkt me
Geplaatst: za 2 jun, 2007 12:28
door backfire
reflectors van een eend zijn toch van ijzer? dus ik denk niet dat ik daar bang voor hoef te zijn. De reflector van mijn motor is van plastic, die zal wel wegsmelten dan. Ik snap alleen niet dat een 35watt systeem welke meer licht produceert, meer warmte ontwikkeld dan een 90/100 watt halogeen pit.
Geplaatst: za 2 jun, 2007 13:09
door flashnr1
of alleen overdag rijden net als ik
Geplaatst: za 2 jun, 2007 14:25
door stef1987
backfire schreef:reflectors van een eend zijn toch van ijzer? dus ik denk niet dat ik daar bang voor hoef te zijn. De reflector van mijn motor is van plastic, die zal wel wegsmelten dan. Ik snap alleen niet dat een 35watt systeem welke meer licht produceert, meer warmte ontwikkeld dan een 90/100 watt halogeen pit.
Je hebt van die neppe chrome (ronde) koplampen, ik denk dat deze de warmte niet echt leuk zullen vinden.
Wat je vaak zien bij auto's met xenon is dat er een sproeier voor de lamp zit. Dit om inbranding van vuil te voorkomen
Het is inderdaat gek dat 35 watt meer (en feller) licht heeft dan een normaal systeem.
Zelf vind ik dat die lampen te fel zijn, als er zo een auto achter je rijd dan wordt je haast verblind.
Greetz