kompressie 2cv6
Vraagje:
Dat is toch een heel ander getal dan een compressie verhouding van bv 8,5:1?
Kan je met het een de ander berekenen?
Hier gaat het dus over kg/cm2..?flusc schreef:ik heb even de kompressie gemeten van mijn eendje want ie trekt niet meer zo goed. Ik kom aan 6kg en 7 kg , is dit normaal? ik had de waarde van 11.5 doorgekregen als normaal....
Dat is toch een heel ander getal dan een compressie verhouding van bv 8,5:1?
Kan je met het een de ander berekenen?
-
- Addicted user
- Contacteer:
Theoretisch moet je wel je optimale compressie kunnen berekenen. Let wel compressie verhouding is de mate waarin de 652cc wordt gecrompimeert. Compressie wordt bepaald door goed sluitende zuigerveren en kleppen. En zoals Gerard zegt warme motor sluit beter af doordat alles is gaan zetten, en met vol gas heb je maximale vulling en dus maximale compressie.
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Compressie meten
Hallo Maikel.
Een compressiemeter is dus een drukmeter met aansluitingen voor het bougiegat
Dus duidelijk een meter die je zou moeten kopen,maar aangezien het aantal malen dat je
hem gebruikt kan je het goedkoper laten doen.Je demonteerd bij een goed warme motor
beide bougies,geef vol gas en start onder de motorkap de motor door de startmotor in
werking te zetten terwijl je de meter stevig in het gat gedrukt houdt.Dan zie je de opgebouwde druk op de meter.En dan de andere kant.Dit doe je eigenlijk alleen als er
aanleiding voor is.
Gerard.
Een compressiemeter is dus een drukmeter met aansluitingen voor het bougiegat
Dus duidelijk een meter die je zou moeten kopen,maar aangezien het aantal malen dat je
hem gebruikt kan je het goedkoper laten doen.Je demonteerd bij een goed warme motor
beide bougies,geef vol gas en start onder de motorkap de motor door de startmotor in
werking te zetten terwijl je de meter stevig in het gat gedrukt houdt.Dan zie je de opgebouwde druk op de meter.En dan de andere kant.Dit doe je eigenlijk alleen als er
aanleiding voor is.
Gerard.
Re: Compressie meten
en ik doe dit dus omdat ik vermogen verlies heb...Gerard Maas schreef:Hallo Maikel.
Dit doe je eigenlijk alleen als er aanleiding voor is.
Gerard.
vroem vroem
- Gerard2cv
- Super eendkenner
Zo'n tabelletje zou niet mogelijk zijn omdat de lucht die aangezogen wordt altijd onbekend
is.Dan in het spruitstuk en de cilinders verwarmd wordt en dan tijdens de compressieslag samengeperst wordt,waarmee het nog warmer wordt en daardoor
met je meer compressie dan de compessieverhouding.Want als de zuiger het mengsel
aanzuigt zit hij altijd onder de 1atm.Tenzij je er een turbo op heb staan.
is.Dan in het spruitstuk en de cilinders verwarmd wordt en dan tijdens de compressieslag samengeperst wordt,waarmee het nog warmer wordt en daardoor
met je meer compressie dan de compessieverhouding.Want als de zuiger het mengsel
aanzuigt zit hij altijd onder de 1atm.Tenzij je er een turbo op heb staan.
- Maikel
- Regelmatige poster
thnx , is me duidelijk .. hoe het moet.
Maar klopt het niet dat het ook wel een redelijk beeld geeft van de huidige staat van een motorblok ?
Ik heb b.v. een extra 18 PK blok liggen voor mijn AZ-AM uit 1964.
Blok dateerd ook ongeveer uit die tijd en mijn idee was om voor aan het reviseren te slaan eerst een beetje beeld te krijgen hoe het motortje er aan toe is b.v. door de compressie te meten.
Hoewel ik natuulijk eerst wel ga kijken of alles nog gangbaar is e.d. alvorens botweg de motor te proberen te starten .
Maar klopt het niet dat het ook wel een redelijk beeld geeft van de huidige staat van een motorblok ?
Ik heb b.v. een extra 18 PK blok liggen voor mijn AZ-AM uit 1964.
Blok dateerd ook ongeveer uit die tijd en mijn idee was om voor aan het reviseren te slaan eerst een beetje beeld te krijgen hoe het motortje er aan toe is b.v. door de compressie te meten.
Hoewel ik natuulijk eerst wel ga kijken of alles nog gangbaar is e.d. alvorens botweg de motor te proberen te starten .
some got it, some eend