Pagina 2 van 3

Geplaatst: wo 9 nov, 2005 19:27
door Gerard2cv
Hallo Fluck
Dan weet je dus nu ook hoe het wel moet,een motor op temperatuur en vol gas.

Geplaatst: wo 9 nov, 2005 19:43
door Gerard2cv
Uiteraard een compressiemeter met een verlengstuk voor de aansluiting van het diepe
gat van de eend.Een met een schrijfkaartje verdiendt aanbeveling.

Geplaatst: do 10 nov, 2005 17:50
door flusc
Gerard Maas schreef:Uiteraard een compressiemeter met een verlengstuk voor de aansluiting van het diepe
gat van de eend.Een met een schrijfkaartje verdiendt aanbeveling.
ik heb er idd een met een schrijfkaartje, ik zal morgen eens de comp. meten met loeihete motor :D

Geplaatst: zo 13 nov, 2005 17:59
door Caleana
Vraagje:
flusc schreef:ik heb even de kompressie gemeten van mijn eendje want ie trekt niet meer zo goed. Ik kom aan 6kg en 7 kg , is dit normaal? ik had de waarde van 11.5 doorgekregen als normaal....
Hier gaat het dus over kg/cm2..?
Dat is toch een heel ander getal dan een compressie verhouding van bv 8,5:1?

Kan je met het een de ander berekenen?

Geplaatst: zo 13 nov, 2005 21:22
door backfire
Theoretisch moet je wel je optimale compressie kunnen berekenen. Let wel compressie verhouding is de mate waarin de 652cc wordt gecrompimeert. Compressie wordt bepaald door goed sluitende zuigerveren en kleppen. En zoals Gerard zegt warme motor sluit beter af doordat alles is gaan zetten, en met vol gas heb je maximale vulling en dus maximale compressie.

Geplaatst: ma 14 nov, 2005 19:38
door Maikel
En een compressie meter is een vrij simpel stuk gereedschap ?

Ik weet wat het is compressie meten, echter ik heb het nog nooit gedaan of iemand zien doen dus heb geen flauw benul hoe je nu zoiets doet .. dus een iets gedetailleerdere uitleg ( of plaatje oid ) zou fijn zijn.

Compressie meten

Geplaatst: di 15 nov, 2005 08:14
door Gerard2cv
Hallo Maikel.
Een compressiemeter is dus een drukmeter met aansluitingen voor het bougiegat
Dus duidelijk een meter die je zou moeten kopen,maar aangezien het aantal malen dat je
hem gebruikt kan je het goedkoper laten doen.Je demonteerd bij een goed warme motor
beide bougies,geef vol gas en start onder de motorkap de motor door de startmotor in
werking te zetten terwijl je de meter stevig in het gat gedrukt houdt.Dan zie je de opgebouwde druk op de meter.En dan de andere kant.Dit doe je eigenlijk alleen als er
aanleiding voor is.
Gerard.

Re: Compressie meten

Geplaatst: di 15 nov, 2005 09:26
door flusc
Gerard Maas schreef:Hallo Maikel.
Dit doe je eigenlijk alleen als er aanleiding voor is.
Gerard.
en ik doe dit dus omdat ik vermogen verlies heb...

Geplaatst: di 15 nov, 2005 09:36
door Gerard2cv
Dat is dus een hele goede reden,als je eerst de kleppen goed gesteld heb.

Geplaatst: di 15 nov, 2005 14:55
door Caleana
Maar hoe verhoud de gemeten druk (kg/cm2..?) zich dan met een compressie van 8,5:1 :?:
Of is daar een citroen tabelletje voor?

Geplaatst: di 15 nov, 2005 16:19
door Gerard2cv
Zo'n tabelletje zou niet mogelijk zijn omdat de lucht die aangezogen wordt altijd onbekend
is.Dan in het spruitstuk en de cilinders verwarmd wordt en dan tijdens de compressieslag samengeperst wordt,waarmee het nog warmer wordt en daardoor
met je meer compressie dan de compessieverhouding.Want als de zuiger het mengsel
aanzuigt zit hij altijd onder de 1atm.Tenzij je er een turbo op heb staan.

Geplaatst: di 15 nov, 2005 17:37
door Caleana
Ok..das duidelijk.
Maar welke compressiewaardes zijn dan ok voor een 1:8,5 motor?
Of word alleen naar het verschil tussen de 2 cylinders gekeken?

Geplaatst: di 15 nov, 2005 18:02
door Gerard2cv
Normaal zitten ze wel rond de 10atm.Maar het gelijk zijn is het belangrijkste en ook boven
die 8,5atm.

Geplaatst: di 15 nov, 2005 18:54
door Caleana
ahh..thks..dat bedoelde ik..

Geplaatst: di 15 nov, 2005 18:58
door Maikel
thnx , is me duidelijk .. hoe het moet.

Maar klopt het niet dat het ook wel een redelijk beeld geeft van de huidige staat van een motorblok ?

Ik heb b.v. een extra 18 PK blok liggen voor mijn AZ-AM uit 1964.
Blok dateerd ook ongeveer uit die tijd en mijn idee was om voor aan het reviseren te slaan eerst een beetje beeld te krijgen hoe het motortje er aan toe is b.v. door de compressie te meten.

Hoewel ik natuulijk eerst wel ga kijken of alles nog gangbaar is e.d. alvorens botweg de motor te proberen te starten .