En dat het als special origineel een buitensluiter is, so what. Gaat alleen maar roesten

Mijn eigen eend is van 4 januari 1984 (morgen jarig!!) maar op de versnellingsbak staan gewoon de cijfers 83.
Veel plezier ermee!
Groeten Tom.
Al sinds de jaren '70 (of was het nou exact 1970?) kunnen Eendenblokjes op ongelode benzine rijden. En met een octaangetal van 98 zit je altijd goed ! Volgens mij kan zelfs een octaangetal van 97, maar dat weet ik niet 100% zeker.Voge schreef:Ik las net bij de buren (www.citroen-forum.nl) toevallig een post van Gerard Maas. Die zei dat de 602CC motortjes eigenlijk altijd op 98 ongelood konden, noemde er niet eens een jaartal bij. Ik hoop dat je gelijk hebt!
De vraagbaak op deze site schreef:Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden.
De kleur is niet origineel maar later (deels gespoten, deels gekwast/gerolt) erop gezet. Aan de binnenkant is 'ie nog wel de originele kleur blauw, deze kleur is iets lichter.TB schreef:Verder ziet ie er netjes uit hoor, vind de kleur ook leuk. Ik zou haast zeggen dat het gewoon een originele kleur is, maar ja als ie in dat jaar niet geleverd is...
zeg duckman waarom loodvervanger? je 602cc 79 blokkie loopt gewoon op 98 hoor, loodvrij, als je maar 98 tankt. 95 is net juist niet goed omdat octaangehalte te laag is en je een hoge compressie hebt. Pingelen of bonken kan het gevolg zijn. Enige voordeel met loodvervanger is dat er meestal ook een octaanbooster in zit, dus tank je 95 maar stiekum rijd je toch met 98.Green-Duckman schreef:En hoe was de rit?
Welkom op ut furom trouwens!!! en succes met de eend!!
Trouwens ik rijd al jaar en dag gewoon met mijn eendje van '79 op 95 ongelood en doe er dan zelf wat loodvervanger bij!!! (dit is toch ook gewoon goed??)