co schroef
-
- Addicted user
- Berichten: 5841
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
het heeft ook te maken met de compressie, maar ook weer in combinatie met je tijdstip.
Bij hogere compressie heb je 98 nodig omdat 95 te vroeg ontsteekt, door t comprimeren bereikt hij al snel het ontbrandingspunt. Dit gaat zelfs zo ver dat ethanol 85 met een octaan gehalt van tussen de 100 en 105, 10 graden vroeger ontsteking heeft.
T klinkt raar, maar in pinciepe brand 95 eerder dan 98. Dus als je 95 tankt in een 98 motor zal deze al volledig gaan verbranden voordat de zuiger boven is, gevolg pingelen.
Ook is het erg afhankelijk van de bouw van de motor. Zo heeft een eend met een compressie van 8,5:1 euro 95 nodig, terwijl bij opel dit al 98 moet zijn.
door je ontsteking wat later te zetten voorkom je in ieder geval onnodige schade aan je motor, verlies je alleen vermogen.
Conclusie lekker 98 tanken, of compressie beetje verlagen en 95 tanken.
Bij hogere compressie heb je 98 nodig omdat 95 te vroeg ontsteekt, door t comprimeren bereikt hij al snel het ontbrandingspunt. Dit gaat zelfs zo ver dat ethanol 85 met een octaan gehalt van tussen de 100 en 105, 10 graden vroeger ontsteking heeft.
T klinkt raar, maar in pinciepe brand 95 eerder dan 98. Dus als je 95 tankt in een 98 motor zal deze al volledig gaan verbranden voordat de zuiger boven is, gevolg pingelen.
Ook is het erg afhankelijk van de bouw van de motor. Zo heeft een eend met een compressie van 8,5:1 euro 95 nodig, terwijl bij opel dit al 98 moet zijn.
door je ontsteking wat later te zetten voorkom je in ieder geval onnodige schade aan je motor, verlies je alleen vermogen.
Conclusie lekker 98 tanken, of compressie beetje verlagen en 95 tanken.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
en ik bij m'n visa blokkie? daar kan ik toch wel gewoon 95 meet tanken zonder toevoeging... 

2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
ale visa blokken lopen prima op loodvrij 95 MITS je de va4 vd4 computer gebruikt! De ontstekings curve is er dan op aangepast.
Over de stationaire sproeier, deze heeft enkel invloed op het lucht mengsel tov de stationaire benzine sproeier.
Naarmate de gasklep verder opengaat wordt wordt het effect van de stationaire afstelling langzaam steeds minder. Vanaf 25% gasklep opening (dus halverwege de eerste trap) is het effect zo goed als weg. Aangezien je nooit halverwege de eerste trap rijdt EN vermogen wilt hebben (want dan trap je gewoon het gas verder in) is vermogen afstellen via het statioanir mengsel ds klinkklare onzin. Verder, als je het stationaire mengsel goed afstelt staat het dichtbij max vermogen.
Verder krijg je niet meer vemogen door meer benzine je motor in te persen.
De motor vraagt mengsel, en de carbu levert dat in de juiste verhouding. Als je denkt dat de verhouding niet goed is moet je de sproeierbezetting aanpassen. Ik wens je daarbij veel plezier, het voornaamste wat je bereikt is een enorm benzine verbruik. Bij late motoren kan het iets helpen om een kleinere 2e trap sproeier te pakken en een grotere 1e trap, maar vergelijk even sproeier bezettingen van een 2cv6 motor uit 1975 en 1990 en dan weet je waar ik het over heb.
De am2 motor kan zeker bij de latere versies wel profiteren van een iets grotere primaire sproeier, want die heeft dezelfde als een 2cv6 en loopt dus iets arm (maar wel mooi zuinig)
Over de stationaire sproeier, deze heeft enkel invloed op het lucht mengsel tov de stationaire benzine sproeier.
Naarmate de gasklep verder opengaat wordt wordt het effect van de stationaire afstelling langzaam steeds minder. Vanaf 25% gasklep opening (dus halverwege de eerste trap) is het effect zo goed als weg. Aangezien je nooit halverwege de eerste trap rijdt EN vermogen wilt hebben (want dan trap je gewoon het gas verder in) is vermogen afstellen via het statioanir mengsel ds klinkklare onzin. Verder, als je het stationaire mengsel goed afstelt staat het dichtbij max vermogen.
Verder krijg je niet meer vemogen door meer benzine je motor in te persen.
De motor vraagt mengsel, en de carbu levert dat in de juiste verhouding. Als je denkt dat de verhouding niet goed is moet je de sproeierbezetting aanpassen. Ik wens je daarbij veel plezier, het voornaamste wat je bereikt is een enorm benzine verbruik. Bij late motoren kan het iets helpen om een kleinere 2e trap sproeier te pakken en een grotere 1e trap, maar vergelijk even sproeier bezettingen van een 2cv6 motor uit 1975 en 1990 en dan weet je waar ik het over heb.
De am2 motor kan zeker bij de latere versies wel profiteren van een iets grotere primaire sproeier, want die heeft dezelfde als een 2cv6 en loopt dus iets arm (maar wel mooi zuinig)
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
ik heb een motorola computer in de visa 'k zal effen kijken of er iets op staat van va4 of vd4 .... ik wil toch richting een W ignition die je bij de patron kunt bestellen..die ze dan pas maken conclusie vervroeging kan ik met computer in elke gewenste stand laten progameren, en die hele sensoren bende kan eruit!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Visa ontsteking werkt bij mij al 10 jaar probleemloos.
Tunen is simpel maar volledig onnodig.
Ik sluit wel atijd de vacumsensor kort. Dat loopt een stuk beter.
Voor goeie motoren gebruik ik de va1vd1, voor het dagelijks blik (allemaal op lpg) doe ik het met de va4vd4, die lopen toch nooit op benzine en het gasverdeelstuk is niet goed voor het max vermogen op benzine.
Dan kan er ook gevaarloos 95 in en kan ik daar ook probleemloos op rijden.
ik rij 60.000km per jaar, nog nooit de behoefte gehad de onsteking te tunen, zelfs niet op getunde motoren!
De oudjes lopen gewoon op puntjes, rijdt fantastisch.
Tunen is simpel maar volledig onnodig.
Ik sluit wel atijd de vacumsensor kort. Dat loopt een stuk beter.
Voor goeie motoren gebruik ik de va1vd1, voor het dagelijks blik (allemaal op lpg) doe ik het met de va4vd4, die lopen toch nooit op benzine en het gasverdeelstuk is niet goed voor het max vermogen op benzine.
Dan kan er ook gevaarloos 95 in en kan ik daar ook probleemloos op rijden.
ik rij 60.000km per jaar, nog nooit de behoefte gehad de onsteking te tunen, zelfs niet op getunde motoren!
De oudjes lopen gewoon op puntjes, rijdt fantastisch.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
ben ik met je eens, die contackt punten lopen ok super als je ze goed stelt, maar ik heb bij de visa al 1 comp aan diggels gehad en ook een sensor
en dat is duur spul.... laatste tijd geen problemen gehad
en zonder tuning loopt alles ook goed, maar ik vind het toch leuk werk om extra pk's uit zo'n blok te toveren

en zonder tuning loopt alles ook goed, maar ik vind het toch leuk werk om extra pk's uit zo'n blok te toveren

2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
wat was er kapot aan de compu?
Ik ken alleen problemen met losgetrilde contacten, niks wat de soldeerbout niet oplost.
Sensoren wel kapot gezien maar nog nooit zelf meegemaakt. Enkel problemen met aarde en slechte contacten.
Ik ken alleen problemen met losgetrilde contacten, niks wat de soldeerbout niet oplost.
Sensoren wel kapot gezien maar nog nooit zelf meegemaakt. Enkel problemen met aarde en slechte contacten.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1593
- Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
- Locatie: s heerenbroek
- Contacteer:
ze hadden het erover dat het wel eens voorkomt dat als ie warm wordt de printplaat kromtrekt, en dat zo oude contacten geen verbinding meer maakten. doorlussen had misschien een oplossing geweest... koud wou die dus aan en na een paar minuten ..uit?!
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
http://charlestontuning.mijnalbums.nl/
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
nog steeds mee bezig.
Ik had gehoopt er deze winter mee verder te kunnen maar het zit er nog niet in.
Deze winter een 3e lpg auto in orde gebracht:
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... index.html
De slijtage slag op de andere 2 is duidelijk merkbaar, deze dient als backup voor als er iets fout gaat met de andere 2.
Je denkt dat als je iets koopt bij een specialist, dan zal het wel goed zitten.
4 maanden en vele weekenden met 3 man klussen later...
...hebben we een 90pk ami 6 break, op lpg, belastingvrij, etc etc.
Moet alleen nog effe naar de apk (en de lpg afstellen).
Als volgende komt de bus, en dan ga ik weer verder met mijn snelle eend.
Ik heb alle injectie en andere onderdelen al wel klaar liggen. Het is voornamelijk opbouwen en in en uitlaatspruitstukken lassen.
Hoe ben jij aan de pijp voor jouw spruitstuk gekomen?
Ik had gehoopt er deze winter mee verder te kunnen maar het zit er nog niet in.
Deze winter een 3e lpg auto in orde gebracht:
http://www.cats-citroen.net/citroen_mus ... index.html
De slijtage slag op de andere 2 is duidelijk merkbaar, deze dient als backup voor als er iets fout gaat met de andere 2.
Je denkt dat als je iets koopt bij een specialist, dan zal het wel goed zitten.
4 maanden en vele weekenden met 3 man klussen later...
...hebben we een 90pk ami 6 break, op lpg, belastingvrij, etc etc.
Moet alleen nog effe naar de apk (en de lpg afstellen).
Als volgende komt de bus, en dan ga ik weer verder met mijn snelle eend.
Ik heb alle injectie en andere onderdelen al wel klaar liggen. Het is voornamelijk opbouwen en in en uitlaatspruitstukken lassen.
Hoe ben jij aan de pijp voor jouw spruitstuk gekomen?
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
da's inderdaad een ami 6 met super chassis.
Origineel lag er een verkeerd aangepaste gsa 1300 in met gsa 4 bak.
ik heb er een getunde axel 1300 in gelepeld met iets langere (maar nog steeds veel te korte) gs 1220 1978 4 bak.
Hij gaat vrij rap. 0-100 in 10 lazy seconden (ik kan absoluut niet snel schakelen in het ding, vloer schakeling). Maar de eend waar het blok uit komt deed hetzelfde in onder de 8 seconden, dus toch wat zwaar zo'n ami 6.
Verder is de hele vooras gereviseerd inclusief stuurinrichting en het nodige laswerk natuurlijk. Foto's staan op de site. De cabru van deze is herbesproeierd maar met andere (bewerkte) uitlaat spruitstukken. Met de huidige spruitstukken loopt ie wat rijk dus daar verlies ik vermogen op (en mag ik de sproeierbezetting weer aanpassen).
Origineel lag er een verkeerd aangepaste gsa 1300 in met gsa 4 bak.
ik heb er een getunde axel 1300 in gelepeld met iets langere (maar nog steeds veel te korte) gs 1220 1978 4 bak.
Hij gaat vrij rap. 0-100 in 10 lazy seconden (ik kan absoluut niet snel schakelen in het ding, vloer schakeling). Maar de eend waar het blok uit komt deed hetzelfde in onder de 8 seconden, dus toch wat zwaar zo'n ami 6.
Verder is de hele vooras gereviseerd inclusief stuurinrichting en het nodige laswerk natuurlijk. Foto's staan op de site. De cabru van deze is herbesproeierd maar met andere (bewerkte) uitlaat spruitstukken. Met de huidige spruitstukken loopt ie wat rijk dus daar verlies ik vermogen op (en mag ik de sproeierbezetting weer aanpassen).
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net