Pagina 2 van 4

Geplaatst: di 7 feb, 2006 09:48
door Gerard2cv
Bedenk wel dat je echt niet aan een Mehari 4X4 bak kan komen,en je zal
2 voordraagsrmen met vastgelaste fusees moeten maken om de aandrijfassen te kunnen monteren en de achterremmen aan de bak moet
gaan zetten.

Geplaatst: di 7 feb, 2006 16:01
door rusty
Gerard Maas schreef:Bedenk wel dat je echt niet aan een Mehari 4X4 bak kan komen,en je zal
2 voordraagsrmen met vastgelaste fusees moeten maken om de aandrijfassen te kunnen monteren en de achterremmen aan de bak moet
gaan zetten.
armen maken is geen probleem, en de aansluiting op de voorste bak wilde ik ook zelf maken.

heeft er iemand trouwens gedetailleerde info over hoe de voorste bak van de mehari 4x4 is gemaakt?

greetz Rusty

Geplaatst: di 7 feb, 2006 16:43
door Gerard2cv
Er zit aan het huis aan de zijkant een uitstulping waar het blokkeringsgedeelte en de aandrijving naar achter in zit en achter zit een
spercardan met GS achterschijfremmen en dan zit er voor nog een hoge en
een lage gearing in

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 11:05
door rusty
dit is dus erg lastig na te maken, vraag me af of de rdw een systeem als louis barbour/ voisin ook accepteerd, maar dat zoek ik nog wel een keer uit. ga m'n pick-up niet ombouwen naar 4x4, anders moet de laadbak een stuk hoger komen, en dat gaat weer ten koste van de looks.

maar het idee blijft bestaan, is wel iets voor een volgend project, (heb nog een eend uit 1982 die misschien nog ooit in de toekomst opgeknapt moet worden) maar dat kan nog wel even duren!

greetz Rusty

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 17:43
door Evan
pfff gelukkig
(ik was er al een beetje bang voor dat je echt een 4X4 pickup ging maken, dan was jouw pickup veeeel interessanter geworden dan de mijne en had ik elke keer geel groen van jaloersheid naar de jouwe moeten kijken als ik m zag ;). nu zijn ze wel gelijkwaardig denk ik :) )

Geplaatst: do 29 jun, 2006 11:02
door vanVeller
Langs de RDW hoef je niet als je al een kenteken hebt. Een vriendin heeft een eend naar 4x4 Barbour omgebouwd en er is nooit een probleem geweest bij APK ed.
Zelf ben ik nu een Voisin systeem onder de Méhari aan het bouwen. Laadbak van de Méhari blijft hetzelfde, de cardan gaat door de achteras heen.
De ombouw is te volgen op mijn weblog: http://www.vanveller.web-log.nl

Edwin

Geplaatst: do 29 jun, 2006 11:51
door rusty
Dag Edwin,

geweldig project! erg leuk dat je weer een 4x4 op de weg brengt! op je site heb ik gezien dat het al erg opschiet.

dan heb ik eigenlijk nog een vraagje, de 5e versnelling is dat er een van (dacht ik) Weber of is dat iets dat Voisin als optie heeft geleverd? ben buiten het 4x4 systeem ook erg geinteresseerd in de 5e versnelling! is het mogelijk om zoiets zelf na te maken? eventueel zou ik zelf een kleine serie willen gaan maken (bij voldoende interesse, maar dat lijkt me geen probleem)

greetz Rusty

Geplaatst: do 29 jun, 2006 14:10
door Frank Deusjevoo
Ach ja, zolang het wat opleverd bied ik me als geintresseerde aan. Maar met een snelheidswinst van minstens 10-15 km per uur zou ik het wel doen denk ik. Gewoon dezelfde overbrenging als bij de normale versnellingen + een 5e versnelling.

Frank

Geplaatst: do 29 jun, 2006 14:26
door bartje2212
hee lol!

ik hoorde een aantal jaren geleden iets over iemand die een lomax aan het bouwen was (ik toen ook), en die had z'n bak in door iemand in Oostenrijk laten aanpassen tot 5-bak...weet ff niet meer hoe die kerel heette.

Lijkt me toch lekker een 5-bak...

Geplaatst: do 29 jun, 2006 14:53
door CitroenAZU
WEBER is de bakkenboer daar...

Geplaatst: do 29 jun, 2006 14:57
door vanVeller
Het is inderdaad aangepast door de Zwitser Weber, helaas overleden. Hij kon de tandwielen dmv een electromotor op elkaar in laten lopen. Ik heb in mijn versnellingsbak geen extra 5 maar een extra 1. Op deze manier heb ik een soort lage gearing.

Ik heb mijn bak niet uitelkaar gehaald, gebrek aan kennis. Ik zag met het lichten van de deksel alleen wat extra blokken aan de zijkant, het zicht op de rest werd daardoor ontnomen.

Edwin

Geplaatst: do 29 jun, 2006 17:14
door rusty
Wat ik begrepen heb is dat z'n zoons de bak nogsteeds aan kunnen passen, maar omgerekend in euri's kom ja al gauw op €1500,-- :shock: ja, kun je ook best een leuke duck van kopen, dusssss ik dacht moet zelf ook te maken zijn, maar moet ik wel weten hoe!

greetz Rusty

Geplaatst: do 29 jun, 2006 18:54
door rusty
Frank Deusjevoo schreef:Ach ja, zolang het wat opleverd bied ik me als geintresseerde aan. Maar met een snelheidswinst van minstens 10-15 km per uur zou ik het wel doen denk ik. Gewoon dezelfde overbrenging als bij de normale versnellingen + een 5e versnelling.

Frank
echte snelheidswinst zal het niet opleveren voor een eend met een 'standaard' motor, alleen gaat wel je toerental omlaag op topsnelheid, wat weer rustiger rijd. voor een 'getunde' eend zal het wel uitmaken voor de topsnelheid, alleen is moeilijk te zeggen hoeveel, aangezien ik niet precies weet wat de eindoverbrenging is.

greetz Rusty

Geplaatst: do 29 jun, 2006 19:25
door CitRoel
Ik ben bang dat ie dan ook als een baksteen terug valt in snelheid... Maar ik ben erg benieuwd en geïnteresseerd in zoiets.

Geplaatst: do 29 jun, 2006 21:55
door Aloha Beach Cruiser
mm, lijkt mij ook wel wat zo'n bak! alleen vraag ik me af of het veel zin heeft?