Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 15:09
door Delfosso
niek schreef:Die 15w40 olie die jij gebruikt kan wel heel goed zijn maar het gaat om de dikte!
15w50 smeert namelijk beter bij hoge temperaturen en bovendien vangt de olie beter de bestaande slijtages en spelingen op!
ALs je een wat dikkere smeerfilm rond je zuigerveren hebt dan is je compressie ook beter
15w40 is aan de dunne kant ook al is hij nog zo goed!!
Synthehitsche olie is ook vaak te dun.
Bovendien kun jew die valvoline er rustig 1 jaar inlaten als je niet meer als 10.000km per jaar rijdt het is namelijk sl specificaties
Heeft voor mij geen nut om over te stappen want mijn eendengarage doet er altijd 15W40 in bij de 5000KM beurten dus kan ik wel gaan bijvullen met W50 maar dat heeft geen nut. Tevens is W50 olie voor hoge temperaturen, laat een eend nu juist moeite hebben op hoge temperatuur te komen en heeft W50 olie dus alleen nut bij een hele hete zomer of een vakantie naar zuid Frankrijk

Verder hoort olie niet een jaar lang in een eend te zitten ongeacht of ie nou wel of geen SL spec heeft. MPM heeft ook SL spec.

Verder was mijn vraag waarom geen synth. maar daar ben ik al achter dat is heel slecht voor je motor als deze gewend is aan mineraal olie,

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 15:50
door catscit
W50 is niet voor warme temperaturen. Het is voor motoren met grote tolleranties. Als je wel eens een paar van die citroen motoren naast elkaar in onderdelen legt dan snap je waarover ik het heb.

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 16:16
door Matchless
Moderne olie kun je er best 10000 km in laten zitten, dan wel jaarlijks vervangen. Alles hangt ook af van hoe je met je eend rijdt. Als je regelmatig kleine stukjes rijdt, waardoor de motor niet goed op temperatuur komt, dan zou ik wat eerder verversen aangezien de olie sneller vervuild door troep en zuren. Als je eigenllijk altijd lange stukken rijdt, dan kun je om de 10000 km volstaan. Citroen schrijft het zelf voor. 5000 km is zonde, dat staat in de oude boekjes en toen was de olie niet zo goed als tegenwoordig.

15W40 is een prima olie voor in ons klimaat. SF, SG specificatie is al heel goed voor een eend en dan speelt het merk eigenlijk geen rol. Brezan's eigen merk (Brega) is gewoon Castrol olie en dus prima.

Stop echter nooit een volsynthetische olie in een eend die aan mineraal is gewend. Alle bagger die zich in de loop der jaren heeft verzameld in het blok, komt dan in een keer los en kan je oliekanalen verstoppen. Alleen een nieuw blok kan er wel op draaien, als de toleranties goed zijn en niet te ruim. Maar voor een eend is een volsyntheet onzin, en vooral een aanslag op je portemonnee.

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 17:01
door Ramon
wel duur 18 euro ik betaal 7 e per 5 liter mpm

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 17:19
door Delfosso
IS het aan te raden om een toevoeging te gebruiken van bijvoorbeeld Wynns. Ze beloven dat ze je motor reinigen. Ik vroeg me af of iemand dat wel eens gebruikt voor zijn eeend.

Geplaatst: ma 6 feb, 2006 17:33
door CitRoel
Ik heb wel eens een toevoeging gebruikt die je vlak voordat je de oude olie eruit gooit erin doet, de motor moet dan iets van een kwartier stationair lopen. De olie kwam er pisdun en roetzwart uit.

Geplaatst: di 7 feb, 2006 08:24
door flusc
conclusie? wat gooi ik er nu het beste in ?? nu zit er 10w40 in, half syn

Geplaatst: di 7 feb, 2006 09:29
door niek
Conclusie is dat je het beste 15w50 er in kunt doen
Citroen schrijft dit zelf ook voor.
Bovendien hebben de meeste eenrijders nog steeds de orginele motor of een gebruikte.
Dus vangt een wat dikkere olie de toleranties beter op.
Als je trouwens regelmatig een beetje lange afstanden rijdt dan kun je het prima een jaar lang inlaten.
Als je maar 1 keer per jaar ververst en het olie filter vervangt.
Alleen bij korte afstanden zou ik het 2x per jaar doen

Geplaatst: di 7 feb, 2006 16:30
door Gerard2cv
Citroën schrijft Total GTS 15W40 voor of total GTI route-ville 10W30

Geplaatst: di 7 feb, 2006 17:00
door Delfosso
Gerard Maas schreef:Citroën schrijft Total GTS 15W40 voor of total GTI route-ville 10W30
Idd dat W50 slaat nergens op maar want heb in verschillende boekjes gekeken, handleiding, vraagbaak en anwb klussen aan een 2cv en nergens staat W50

Geplaatst: di 7 feb, 2006 17:39
door CitRoel
Maar ik gooi het er wel in...

Acherop mijn handleiding staat het anders wel...

Volgens mij heb je zelfs minder olie verbruik met dikkere olie.

Geplaatst: di 7 feb, 2006 20:09
door Evan
idd op het instructieboekje van de Ami8 staat ook 20W50 ....
CitRoel schreef: Volgens mij heb je zelfs minder olie verbruik met dikkere olie.
Dat helpt idd, vooral als je zuigerveren wat versleten zijn

Geplaatst: di 7 feb, 2006 22:37
door André Post
De verschillende bronnen spreken elkaar dus tegen wat betreft de dikte.
Het zal dan ook wel niet zoveel uitmaken.
Alle boeken die ik heb spreken over een *W40, ook de boekjes uit de jaren '60.
Dat is ook wat er bij mij in gaat.
Ik wil je wel het advies geven om in ieder geval een goede kwaliteit halfsynthetische
olie te gebruiken.
Minerale olie verliest zijn smerende werking bij gebruik, en de synthetische componenten
kunnen ook beter tegen hoge temperaturen.
Bedenk dat de olie ook gebruikt wordt om de zuigers en de uitlaatkleppen te koelen.

welke olie ?

Geplaatst: wo 8 feb, 2006 07:53
door Gerard2cv
Hierop zou ik willen inhaken dat luchtgekoelde motoren met een veel hogere themperatuur werken als watergekoelde motoren,als je alleen al het verschil in zuigerveerspeling ziet,die is bij luchtgekoelde motoren bijna 4X zo groot

Geplaatst: do 23 feb, 2006 18:02
door Aloha Beach Cruiser
wij zijn eerste eigenaar van die verschrikkelijke mooi blauwe eend, wij rijden al twintig jaar met 15W40 136000 km, zonder problemen...

nu ik toch olie aan het verversen ben wil ik toch voor de verandering hierneerzetten wat voor een olie ik er dit keer weer in heb gegooit ('t is maar net wat ik tegenkom).

zo nu; SEMI SYNTHETIC 15W40 (ACEA A3 B3 API SL CF ??)

zou vast wel weer goed wezen .. toch :roll: