injectie op een eend???

huub
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 83
Lid geworden op: ma 19 jan, 2004 22:09

Bericht door huub » za 11 feb, 2006 14:28

vooral de computer, zijn niet veel 2 cilinder boxers met 650cc en injectie
een 1300 cc 4 cylinder is ook goed, dan houd je nog twee reserve injectoren over.

voor de echte electrofoben is er nog de bosch K jetronic uit een golf 1,
die is helemaal mechanisch, en heeft daarom geen computer.

maar je moet niet verwachten dat je een en ander even snel aansluit, de afstellingen zijn het grootste probleem.
en dan is de megasquirt wel mooi, daar kun je de aanpassingen softwarematig doen.

groet,
hubert

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 11 feb, 2006 17:12

een staande 4 onsteekt behoorlijk anders dan een boxer motor, en een mechanische injectie is leuk maar dan moet je 2 aansluitingen op een retourvat monteren. misschien kan het met cilinder 1 en 4.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » za 11 feb, 2006 17:47

Michiel van Ginkel schreef:op het kitcar forum heeft iemand een keer een injectie van een opel in zijn eend(!) geinstalleerd. Ik weet alleen niet meer wie.
Klopt, Willem Dijkstra heeft het geprobeert, voor zover ik het begrepen heb werkt injectie op een twee cilinder eenden motor niet goed.

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » za 11 feb, 2006 18:01

waarom niet dan ... ? als het op een motor fiets wil, moet het toch ook willen op een 2 cil boxer ... :?
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 669
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 08:46
Locatie: zuidlaren

Bericht door leo top » za 11 feb, 2006 18:27

charleston tuning schreef:waarom niet dan ... ? als het op een motor fiets wil, moet het toch ook willen op een 2 cil boxer ... :?
Dacht ik ook, maar de praktijk schijnt anders te zijn; helaas is dat stuk van het forum verdwenen na een geslaagde hackpoging.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 feb, 2006 14:29

willem dijkstra heeft gepoogd om monopunt injectie op een eend te zetten door alles van een opel corsa of jap te gebruiken.
Het werkte maar de afstelling was het probleem en zonder breedband lambda sonde kan dat best lastig zijn.
Maar natuurlijk kan het. Het vergt enkel wat werk en geduld. Verder is monopoint geen goed idee op een 2 cylinder. Verder denk ik dat willem z'n injector fiks aan de grote kant was waardoor je met kleine injector openingen gaat werken. Wat ik me ervan kan herinneren heeft willem het na een paar weken opgegeven en is ie met een carbu verder gegaan.
Da's erg jammer maar komt goed.
Er rijden in duitsland en oostenrijk enkele eenden en amis rond met megasquirt (en een enkeling met turbo). Als je niet snapt hoe injectie werkt gaat het niks worden en kun je het beter laten zitten. Goedkoop is het ook niet. Verder moet je een beetje verstand hebben van electronica, en zeer betrouwbaar kunnen bedraden. Daarmee is het hele injectie gebeuren voor de meesten niet weggelegd.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Matchless
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 153
Lid geworden op: ma 8 aug, 2005 09:39
Locatie: Amsterdam

Bericht door Matchless » ma 13 feb, 2006 16:15

Daar heb je gelijk in. Als je een auto met injectie wil hebben, kun je beter investeren in een heel andere auto lijkt me. Als het alleen is om meer vermogen te kweken, dan zijn er genoeg andere, minder geld verslindende, middelene voor handen. Als je het gewoon leuk vindt om ermee te experimenteren, doe het op een 2e auto en veel plezier ermee.
Beter een eend dan geen eend

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 feb, 2006 16:31

investeren in een heel andere auto lijkt me wat overdreven.
Maar op dit moment zie zelfs ik het niet zitten om m'n dagelijkse rij auto om te bouwen, het moet wel eerst bedrijfszeker lopen.

Verder heb ik 3 auto's met lpg, dan is injectie alweer wat moeilijker.

Maar ik denk wel dat tzt er zelfs een gas injectie in ons wagenpark zit.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 feb, 2006 16:52

injectie wordt goed tegepast in de 2cv racerij, echter praat je over behoorlijke investeringen en veel testen. In de UK rijdt er een 2cv voor straatgebruik met een turbo EN injectie. Kosten enkele duizenden ponden, gaat er maar aan staan.

flusc
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 347
Lid geworden op: di 19 jul, 2005 09:29
Locatie: Gent

Bericht door flusc » ma 13 feb, 2006 17:52

Matchless schreef: Als je het gewoon leuk vindt om ermee te experimenteren, doe het op een 2e auto en veel plezier ermee.
ik ben ook niet van plan om dit direct op men eendje te zetten maar eens wat uit te proberen op een test blok. de vraag is of je er veel vermogen met wint... en normaal minderverbruik....
vroem vroem

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 feb, 2006 18:19

je wint nauwelijks vermogen en je verbetert nauwelijk je verbruik.

Het enige wat een motor wil is voldoende homogeen mengsel, in de juiste verhouding op het juiste tijdstip. Hoe je dat regelt zal die motor een algehele zorg zijn. Een carbu is een aardige manier om dit te regelen, eenvoudig, robuust, goedkoop. Werkt prima. Enige is dat het wat moeilijker is om over het hele toerenbereik de exact juiste hoeveelheid benzine te voorzien.
Dus zetten ze em vroeger een tikkie rijk, benzine was goedkoop, emissies maakte niet uit. Toen kwam de ebnzine crisis en ging men aan het mileu denken, en toen sloeg de gekte toe en moest het super zuinig en er moest zuiver water uit de uitlaat komen. En dan wil je dus over het hele bereik EXACT de juiste hoeveelheid benzine erin pompen en moet je dus actief gaan regelen, en dan kies je closed loop, met een sensor die actief meet (lambda) aan de output kant en een electronische regelaar aan de input kant (injector). Dan nog een berg sensoren om ook wat te kunnen voorspellen anders houdt die lambda sensor het niet bij (inlaat temp, motortemp).
En dan heb je injectie.
Voor max vermogen wil je helemaal geen close loop, maar bepaal je wat je motor het meeste vermogen geeft en dat zet je vast in een tabel waarin staat bij die gasklep opening en dat toerental zoveel benzine. Die tabel ligt vast en zolang je niet aan je motor prutst klopt dat ook.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Aloha Beach Cruiser
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1593
Lid geworden op: vr 25 nov, 2005 23:48
Locatie: s heerenbroek
Contacteer:

Bericht door Aloha Beach Cruiser » ma 13 feb, 2006 18:21

enkele voordelen injectie:

1. betere luchttoevoer i.v.m. weglaten v/d venturi
2. mengesel wordt beter over de cilinders verdeeld
3. dosering is identiek
4. brandstofbesparend i.v.m. punt 2 en 3
5. brandstof wordt bekranktichd verstoven in minuscule deeltjes, zodat de inlaat lucht nietbehoefd te worden verwarmd om de verstuiving te vergemakkelijken en er dus geen aan de lagere dichtheid van warme lucht te weiten verlies van rendement meer is
6. de acceleraties zijn sneller, dankzij de extra brandstof die wordt ingespoten op het meest geschikte moment, in plaats van iets te laat, wegens vertraging van de luchtstroom
7. het koud starten is gemakkelijker (i.v.m. punten 5 /6
8. bevriezing bij koud weer wordt voorklomen


(wijze woorden uit een boek :lol:)
2cv CUSTOM cruiser in de maak, VW spijlbus '66, lowered bug '81

http://charlestontuning.mijnalbums.nl/

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 13 feb, 2006 18:29

en vooral die betere verstuiving is waar de winst in een eend te halen valt.
De standaard carbu moet al snel van belachelijk grote sproeiers voorzien worden als er wat extra vermogen uit het blokje gehaald wordt. Zelfs standaard lukt het met een eende carbu niet echt om over het toch vrij brede bereik overal een homogeen mengsel van de juiste verhouding te creeren.
Met injectie is de homogeniteit van het mengsel wel ok (mits je injectoren niet te groot zijn, maar dat lukt wel met de injectoren van een 1.2 4 cylinder). en de verhouding is een kwestie van meten. Er moets dus wel wat winst te behalen zijn en de CE cycle test voor verbruik zou met injectie toch weer wat beter kunnen. Maar de terugverdien tijd wordt wel heel erg lang denk ik. Voor vermogen komt het nog minder nauw, daar wil je enkel rond max koppel en max vermogen de zaak goed voor elkaar hebben, dat lukt een carbu ook wel.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 feb, 2006 20:39

over punt 6 ben ik het niet helemaal eens, ook injectie heeft een vertraging, zij het dat dit de afgelopen 10 jaar sterk verbeterd is door andere technieken.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 13 feb, 2006 20:43

ik zou in 1e instantie ook voor een carburteur gaan. Alleen kom je dan snel op ander merk dan solex. Voorkeur bij mij gaat uit naar SU daar deze een smooth karakter heeft en waar je veel mee kunt afstellen. En als je geld over hebt een weber.

injectie blijft mooi om te zien natuurlijk, ben je ook meteen van je choken verlost.

Plaats reactie