Daar zit wat in ja! Maar ik heb m teruggeplaatst zoals de oude zat en waar die lettertjes nou stonden... vind t goed!jeroentje schreef:De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.
In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.
Krukas keerring
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Zolang het werkt en niet lekt is in principe alles goedTB schreef:Daar zit wat in ja! Maar ik heb m teruggeplaatst zoals de oude zat en waar die lettertjes nou stonden... vind t goed!jeroentje schreef:De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. Even wat hersengymnastiek.
In het blok heerst als het goed is een onderdruk. (anders vulpijp vervangen)
Als je de keerring met de lettertjes naar binnen plaatst zal deze onderdruk de lip die moet afsluiten op de as, strakker op de as trekken. Zit deze met de lettertjes naar buiten dan zal de onderdruk de lip juist van de as aftrekken.
Gevolg lekkage.


Je verklaring klinkt aannemelijk. Dat mijn drie bronnen (Haynes incluis) van het werkplaatshandboek (Citroën toch?) afwijken, lijkt dan weer mysterieus.jeroentje schreef: De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. .
Proberen maar... bedankt voor het advies.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Tja daar kan ik ook niks aan doen.Bob schreef:Je verklaring klinkt aannemelijk. Dat mijn drie bronnen (Haynes incluis) van het werkplaatshandboek (Citroën toch?) afwijken, lijkt dan weer mysterieus.jeroentje schreef: De lettertjes moeten wel degelijk naar binnen. Dit staat zo ook vermeld in het werkpplaatshandboek. .
Proberen maar... bedankt voor het advies.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Dit is gewoon schitterend, neemt alle twijfel weg!jeroentje schreef:Tja daar kan ik ook niks aan doen.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Toch nog een vraagje: levert de montage dan geen speciale moeilijkheden op? Ik denk aan de smalle(re) rand waarop je nu moet werken... Lukt dat ook zonder dat speciale hulpstuk 3007 waarvan sprake in het werkplaatshandboek?
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Ga op zoek naar een stuk pijp van de juiste dikte / maak een pijp van de juiste dikte en monteer het geheel.Bob schreef:Dit is gewoon schitterend, neemt alle twijfel weg!jeroentje schreef:Tja daar kan ik ook niks aan doen.
http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Toch nog een vraagje: levert de montage dan geen speciale moeilijkheden op? Ik denk aan de smalle(re) rand waarop je nu moet werken... Lukt dat ook zonder dat speciale hulpstuk 3007 waarvan sprake in het werkplaatshandboek?
Vandaag is het ervan gekomen: achterste keerring vervangen, deze keer met de gladde kant met de letters naar binnen, helemaal zoals voorgeschreven in het Citroën werkplaatshandboek.
Helaas, na een proefrit van zo'n 15 km bleek dat het opnieuw mislukt was: lekkende motorolie niet alleen op de grond maar ook over het vliegwiel, tot op de startmotor...
Is er nog een andere mogelijke oorzaak te bedenken? Ik dacht eerder al aan een kras of andere onregelmatigheid op het krukasoppervlak waar de keerring op aansluit, maar heb niets verdachts opgemerkt.
Helaas, na een proefrit van zo'n 15 km bleek dat het opnieuw mislukt was: lekkende motorolie niet alleen op de grond maar ook over het vliegwiel, tot op de startmotor...
Is er nog een andere mogelijke oorzaak te bedenken? Ik dacht eerder al aan een kras of andere onregelmatigheid op het krukasoppervlak waar de keerring op aansluit, maar heb niets verdachts opgemerkt.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
Mensen, even opletten.
De holle kant moet naar binnen, de vlakke kant moet naar buiten!
Zo komt ie eruit en zo moet de nieuwe erin.
Alle keeringen worden zo geplaats, de holle kant zit naar datgene wat je afdicht. Kijk om je heen, gebruik je verstand, whatever.
Ik kan wel 20 blokken fotograferen met originele keeringen die ECHT zo gemonteerd zijn!
De holle kant moet naar binnen, de vlakke kant moet naar buiten!
Zo komt ie eruit en zo moet de nieuwe erin.
Alle keeringen worden zo geplaats, de holle kant zit naar datgene wat je afdicht. Kijk om je heen, gebruik je verstand, whatever.
Ik kan wel 20 blokken fotograferen met originele keeringen die ECHT zo gemonteerd zijn!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Dit is toch niet alledaags... weten ze het bij Citroën dan zelf ook niet?catscit schreef:Mensen, even opletten.
De holle kant moet naar binnen, de vlakke kant moet naar buiten!
Zie http://www.citroends.org/piccies/keerring.jpg
Hoe dan ook bij mij schijnt de montagewijze geen invloed te hebben, want lekken doet hij in beide gevallen.
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
misschien verkeerde vertaling uit het frans?
Wel knap dat ze het zo in het werkplaatshandboek hebben staan maar er origineel geen keering op deze manier gemonteerd is.
ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.
Wel knap dat ze het zo in het werkplaatshandboek hebben staan maar er origineel geen keering op deze manier gemonteerd is.
ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
Dus toch met de letters naar buiten...catscit schreef:misschien verkeerde vertaling uit het frans?
ALs ie blijft lekken heb je carter overdruk, meet die eens na, of je hebt speling op het achterste krukas lager.

In ieder geval hartelijk bedankt voor de tip. Inmiddels heb ik de motor even laten draaien zonder peilstok, en gemerkt dat uit het buisje een pulserende luchtstroom naar buiten blaast. Is dat de overdruk waarover je het hebt? Ergens anders heb ik iets gelezen over een soort manometer (plastic slang in u-vorm op een plankje). Als ik die test zou uitvoeren, zou het water zeker weggedrukt worden i.p.v. naar de motor toegezogen.
Heeft dat dan te maken met een kapotte olievulpijp? Zijn er andere mogelijke oorzaken?
-
- Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
- Berichten: 931
- Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
- Locatie: limburg.NL
- Contacteer:
of versleten zuigerveren of rotte olievulpijp.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
Dit klopt als een bus als er geen onderdruk zou zijn. Alleen al het feit dat iets vanzelfsprekends expliciet word gemeld zet je al tot nadenken. Al worden er 20 blokken (in mijn ogen) verkeerd gemonteerd laat mij dat niet na om toch de lettertjes naar binnen te doen. (springen er 20 in een sloot)AK350 schreef:Op onderstaande afbeelding zie je de montage van een keerring bij olieafdichting.
De fabrieksaanduiding en de stoflip (dust-lip) zitten aan de buitenzijde.
Maar met deze discussie is TS niet geholpen. Als eerst de lettertjes naar buiten zaten en nu naar binnen, en het lekt in beide gevallen dan ligt het daar toch niet aan. Idd eens kijken hoe het met de onderdruk staat. En de krukas en de krukkast op beschadigingen controleren. Veel meer blijft er mijns inziens niet over.