Pagina 2 van 11
Geplaatst: do 4 mei, 2006 07:52
door Gerard2cv
Hallo Tom.
Die veer zit in een busje,zit dat niet klem?
Geplaatst: do 4 mei, 2006 12:47
door rusty
TB schreef:Een van de veerpotten zou ik een andere voor halen. De andere zou ik behouden. Dus ik vol goede moet helemaal schoongemaakt. Kaalgeschuurd om opnieuw in de lak te zetten. Zie ik inene dat de voorste trekstang krom is....
Worden dus 2 andere.....
.
heb ook wel eens een trekstang krom gehad, gewoon recht buigen! ze worden ook wel recht als je ze gewoon monteerd, door de kracht worden ze recht (genoeg) getrokken.
maar als je een veerpot vervangt voor een andere (gebruikte/nieuwe) zou ik het altijd per set doen, ik heb gemerkt dat er nogal wat verschil kan zitten tussen de veerkracht van de ene en andere pot, en anders staat je eendje een beetje raar of veert niet lekker, moet je weer alles los halen! je kunt er ook voo kiezen om met de onderdelen die nog wel goed zijn de pot te repareren (meestal alleen een nieuwe huls en of einddoppen) heb je iig dezelfde veren er weer onder!
greetz Rusty
Geplaatst: do 4 mei, 2006 23:30
door TB
Gerard Maas schreef:Hallo Tom.
Die veer zit in een busje,zit dat niet klem?
Die veer is een nieuwe en staat goed in t vet. Zit absoluut niet klem.
Ik heb wel verschil gezien tussen de oude originele en de nieuwe. De nieuwe is gewoon een aantal mm dikker. Dus heb de oude er in gedaan. En dan nog net niet erin willen. Maar ben ervan overtuigd dat dit de juiste manier is dus het gaat vast wel lukken! Gewoon ff blijven proberen.
De veerpotten. De veerpot waarvan de stang iets krom is (niet zo gek veel hoor) is voor de rest in hele goede staat. Heb m helemaal kaal gemaakt en zit echt geen rotte plek op ofzo. Als ik m iets verwarm krijg ik m misschien wel weer recht.
En een andere veerpot is een goedkopere optie dan een pot te repareren (althans hoe ik er dan aan kom).
Geplaatst: vr 5 mei, 2006 08:57
door Gerard2cv
Het gevaar van een andere veerpot is dat er enorm veel verschillende types zijn en aan de buitenkant is het verschil haast niet te zien.Ik zou dat
afraden en de stang wordt bij montage en belasting wel weer recht.
Geplaatst: za 6 mei, 2006 12:54
door TB
Gerard Maas schreef:Het gevaar van een andere veerpot is dat er enorm veel verschillende types zijn en aan de buitenkant is het verschil haast niet te zien.Ik zou dat
afraden en de stang wordt bij montage en belasting wel weer recht.
Ok, de ene veerpot kan ik dus behouden. Maar ik wil zoiezo een andere hebben omdat de ene aan de voorkant verrot is. Dus dan twee goede van 1 eend maar zien te scoren...
Geplaatst: wo 10 mei, 2006 22:00
door TB
Weer even een update.
Inmiddels heb ik een andere veerpot weten te vinden in heel goede staat. Echt helemaal gaaf nog. Ook deze heb ik kaal gemaakt en opnieuw zwart gespoten. Ziet er echt goed uit zo. Volgens de eendenkenner waar ik m vandaan heb zit er bij een 2cv6 geen verschil in de veerpotten.
Een veerpot heb ik inmiddels gemonteerd. Was even pielen met alle dingen ertussen krijgen maar is eigenlijk wel in 1 keer gelukt.
De tank is gemonteerd, de achteras is gemonteerd en ook de rem- en benzineleiding van voor naar achteren heb ik bevestigd in de klemmetjes.
Ik hoop deze week nog een stuk verder te gaan. Zoiezo de andere veerpot monteren.
Gr. Tom.
Geplaatst: vr 12 mei, 2006 18:39
door TB
Yes! Eindelijk die 2e kogel in het stuurhuis gekregen. Viel niet mee maar t is gelukt.
Inmiddels is het chassis bijna rollend. Hopelijk gaat dat dit weekend nog lukken.
Geplaatst: ma 29 mei, 2006 21:04
door TB
Inmiddels heb ik bijna alles klaar aan het chassis. Ik ben nu met de fusees bezig. Ik heb even een nieuwe fusee moeten halen omdat van een fusee het schroefdraad onderan helemaal naar de klote was. Wat ze daar ooit mee hebben gedaan weet ik niet, maar nu heb ik een heel gaaf exemplaartje.
Ook heb ik een nieuw wiellager gekocht omdat een lager toch wel veel herrie maakte. De andere lager was geruisloos en heb ik bekeken, werkelijk als nieuw. Die heb ik weer opnieuw ingevet.
Ik verwacht dat deze week de voorwielen er weer op kunnen. Nieuwe fuseepennen heb ik ook liggen.
De koppelingsplaat heb ik ook even opgemeten samen met een eendkenner. 7,0 mm. Terwijl een nieuwe 7,5 is. Dus die maak ik goed schoon en plaats ik terug. Zonde en onnodig om te vervangen.
Ook de kogeltjes aan de stuurleviertjes heb ik samen met hem opgemeten. Eentje was 20.5 mm en de ander 20.75 mm. Nieuwe zijn 21 of 22 mm. En ze moeten vervangen worden bij 19 mm. Maar gezien het prijskaartje van zomaar 75 euro/ stuk plaats ik deze ook terug. Als er in 20 jaar tijd net 1 mm is afgesleten... dan hoeft t nog niet zo nodig
En zo ga ik steeds lekker verder!!
Geplaatst: vr 4 aug, 2006 12:11
door TB
Na een tijdje niets gepost te hebben hier, toch weer een update. Het gaat allemaal niet zo snel maar het resultaat mag er zijn. Ik moet ook alles maar doen in de vrije uurtjes naast een full time baan...
Inmiddels staat het chassis op 4 wielen en is de motor en bak gemonteerd op het chassis. Wat ziet dat er weer mooi uit
De voorremmen had ik destijds al voorzien van nieuwe rubbers en schoongemaakt en nu gemonteerd. De schijven worden hergebruikt omdat deze nog niet zo oud waren en geen sporen van slijtage vertonen.
De aandrijfassen zijn voorzien van nieuwe hoezen en netjes vastgezet met ligarex, zoals het hoort.
Ik ben gisteren bij de spuiter langsgeweest, helaas gaat hij vanaf vandaag 2 weken met vakantie. 21 augustus is hij terug en rond die datum wordt de koets gespoten in de kleur rouge vallelounga. Deze kleur was de eend en zal ie blijven ook. De koets kan dan ook (voorzichtig) gemonteerd worden.
Vandaag ga ik nog even wat klein materiaal halen zoals klemmetjes, kabeltjes, rubbertjes enzovoort.
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 17:19
door Rens
Ik ben heel benieuwd naar de vorderingen op de foto!
Een mooi gespoten koets monteren lijkt me übercool!!
Ik heb net ook besloten dat mijn (nieuwe) eend gerestaureerd gaat worden. Ik ben van plan om dat goed voor te bereiden en dan in de vakantie in een keer uit elkaar en in elkaar te zetten.
Ik vroeg me af wat het spuiten van de eend ongeveer moet kosten?
Rens
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 17:24
door Punky
Met (nieuwe) eend bedoel je dan die rode die te koop staat/stond?
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 17:36
door Rens
Punky schreef:Met (nieuwe) eend bedoel je dan die rode die te koop staat/stond?
Nee, die heb ik verkocht. Ik heb nu een rode 80'er club voor restauratie. Deze heb ik verkregen voor de onderdelen. Aangezien het kenteken herinneringen oproept (en de kleur en editie precies is hetzelfde is als de PY) heb ik besloten om de 80er te gaan restaureren en de PY daarom te koop gezet. Hierdoor heb ik wat geld om de 80'er goed te restaureren.
De PY is gisteren verkocht en word morgen opgehaald. De eend krijgt een goed tehuis en komt voortaan weer binnen te staan.
Volgend jaar is het doel om met de gerestaureerde eend op vakantie te gaan!
Rens
Geplaatst: za 2 sep, 2006 20:01
door TB
Nou spuiten is eigenlijk het duurste van de hele restauratie. Ik heb een kennis die het doet en dan valt het mee. Laat ik t zo zeggen, de koets + motorkap kost me 750 euro. En dan moeten de deuren nog en spatborden.
Maar bij een professionele spuiter (lees: schadebedrijf) betaal je er zeker 2000 euro voor. Mijn spuiter is ook wel professioneel maar ik regel altijd wat met hem. Ik heb vaker auto's bij hem laten spuiten en altijd een strak resultaat.
Ik heb de koets vorige week zaterdag gebracht. Hoe lang t precies duurt weet ik niet. Het chassis staat helemaal klaar voor de koets... kan haast niet wachten! Wil eend rijden! Duurt nu allemaal wel erg lang. Ben al 10 maanden bezig.... laat ik t zo zeggen: 60% is gedaan. Maar dat was ook de lastigste 60%. Dus de overige 40% gaat veel sneller
Geplaatst: zo 19 nov, 2006 11:08
door TB
Tussendoor maar even een kleine update: het wachten op de koets duurt erg lang allemaal. De spuiter heeft t veel te druk met van alles behalve mijn eend. Inmiddels staat ie in de grondverf en is alles opnieuw afgekit. Nu alleen nog het laatste rode laagje erop.
Intussen ben k druk bezig geweest met de koplampsteun en de bumperrozetten. Kaalgemaakt en opnieuw gris rose gespoten. En ook het een en ander aan bumpersteunen en bumpers geplaatst om te kijken of het allemaal klopte. En 4 nieuwe velgen liggen te wachten om gemonteerd te worden.
Geplaatst: zo 19 nov, 2006 11:42
door CitroenAZU
Leuk verslag zo!!
Heb je al foto's van de vorderingen, ben benieuwd!
Succes verder!