Pagina 2 van 4

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 11:14
door Tom Duckpower
sporing heeft niks met balanceren te maken.
Voor balanceren heb je die loodjes nodig

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 18:18
door Frank Deusjevoo
Oke.. sporen is dus het uitlijnen van je wielen of die wel kaarsrecht staan?

Frank

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 18:26
door Tom Duckpower
jeps, en dat heeft dus niks te maken met het niet in balans zijn van je wielen

Geplaatst: ma 24 apr, 2006 18:29
door Frank Deusjevoo
Nee oke ik was even in de war tussen die 2... :?

Frank

Geplaatst: zo 30 apr, 2006 22:50
door catscit
Ik spoor mijn a types zelf en dat gaat uitstekend. Je moet dit wel doen met de auto op normale rijstand, dus NIET uit de veren!
Verder, als je fusees versleten zijn of stuurkogels, dan kun je behoorlijk sporen wel vergeten. Ik stel af op 0mm, gemeten met een speciale stang die ik daarvoor heb die meet op de buitenkant van de velg. Aan 1 kant zit een vaste pen die op de velg duwt, aan de andere kant een verschuifbare met een stuk rolmaat erop, dan kun je met het stukje rolmaat meten wat het verschil tussen voor en achter is. Wel regelmatig even inveren en aan het stuur rammelen.

Deze methode werkt zelfs op een italiaanse thoroughbred met 250+pk, getest tot 200km/h. Dus best nauwkeurig als je goed uit je dopjes kijkt en een beetje gevoel hebt voor wat je doet.

Geplaatst: ma 1 mei, 2006 20:01
door Frank Deusjevoo
Zozo.. dat gaat wel goed dus! Dat komt dan helemaal precies! ;)

Frank

Sporing voorwielen

Geplaatst: za 9 aug, 2008 12:54
door henkpm
CitRoel schreef:Wij hebben om de sporing te stellen een oude tentbuis gebruikt, je schuift 'm uit tussen de achterkanten van je voorwielen daarna hou je 'm tussen de voorkanten en zie je speling. Als je 'm stelt wel een aantal keer heen en weer met de auto zodat de wielen zich kunnen zetten voordat je weer meet.
Ik heb bovenstaande meetwijze toegepast op een 2cv die goed stuurt.
Als ik onder de auto meet en de meetstok dus tegen het chassis en de velgranden houd (zowel voor als achter de ophanging) raak ik door het chassi is wat inde weg zit niet het midden van het wiel.

Is dat erg ?
De uitkomst is overigens de wielbreedte voor ca 1 cm minder is dan achter; hij stuurt goed en de bandenslijtage is normaal.
Vreemd toch ?

henk

Geplaatst: za 9 aug, 2008 13:26
door TB
Ramon, kunnen ze bij de profile wel de boel uitlijnen zonder dat ze gelijk je achterschermen eraf willen slopen?

Ik was laatst hier bij de locale bandenboer en die wilden gelijk m'n achterschermen eraf gaan schroeven. Daar heb ik dus maar even voor bedankt.

Geplaatst: za 9 aug, 2008 13:26
door the Nosepicker
Je meet de afstand tussen beide wielen (velgranden). Aan de voorzijde van de velg en aan de achterzijde. Je zit door het chassis idd niet ter hoogte van het middelpunt van je wiel.

1cm toespoor is minimaal 1cm te veel. Je mag iets uitspoor hebben. (max 2mm)

/-------\

|--------| Dit is een leuke truuk voor bandenhandelaren die meer banden willen verkopen. Idd vreemd dat je dan geen buitensporige slijtage hebt.

Geplaatst: za 9 aug, 2008 13:41
door Ramon
kan wel maar moet je een beetje doordrammen, ze zetten ze dan gewoon los ernaast, iets minder nauwkeurig maar werkt wel

Geplaatst: za 9 aug, 2008 13:56
door TB
Ramonatype schreef:kan wel maar moet je een beetje doordrammen, ze zetten ze dan gewoon los ernaast, iets minder nauwkeurig maar werkt wel
Dat wilden ze dus niet....

Sporing

Geplaatst: do 19 jan, 2012 19:54
door theoenmarion
DE sporing meet je toch met het stuur in rechte stand? Ik de (de motor is gedemonteerd) het stuurplaat evenwijdig gezet. De plaat die dus over het stuurhuis schuift. En dan de spoorstang einden zo stellen tot de wielen recht staan.

Geplaatst: vr 20 jan, 2012 06:34
door Gerard2cv
Nee,alvorens je kan meten moet de auto op hoogte staan en de wielen staan niet recht.Afhankelijk van het bouwjaar hebben ze 4mm toe-out of 2mm toe -in

Geplaatst: za 21 jan, 2012 18:28
door schermer
Die gewichtjes zijn voor het balanceren van de wielen en hebben niks met de sporing te maken. Je merkt van het balanceren bij een eend niet veel tenzij je een erg kromme velg hebt. Je rijdt met een eend nooit veel harder dan 100 km/h dus je merkt het eigenlijk niet als de wielen niet perfect uitgebalanceert zijn.

Geplaatst: wo 21 mar, 2012 21:34
door ejfrolich
Sporing, een leuke uitdaging ineens...

Vandaag bij mij eenden specialist geweest voor een vastzittende fusee rechts voor. Omdat het demonteren van de pen met geen mogelijkheid lukte hebben we een andere draagarm gemonteerd. De speling op de fusee is iets minder dan de linkerkant en ruim binnen de tolerantie. Ik blij want de auto stuurde heel fijn licht weer. Onderweg viel me wel op dat bij rechtdoor het stuur bijna een kwart van de cirkel in een andere stand staat. Dat leek me wat veel eigenlijk. Thuis nog eens goed gekeken en toen bleek dat uitspoor nu ongeveer 3 cm is. Dat is natuurlijk heel veel te veel...

Ik vind het wat verbazend. De stuurstang is wel los gewest van de draagarm natuurlijk maar zonder verdraaien ook weer vast gegaan op de andere. Hoe kan er nu ineens 3 cm uitspoor zijn? Het verschil zit ook rechts. Als ik het stuur in de oude stand voor rechtdoor zet staat het linkerwiel recht (gemeten met een touwtje tussen linker voor en achterwiel). Het rechter wiel staat dan behoorlijk scheef...

Ik heb natuurlijk ook al even gebeld met mijn eenden man. Die snapt het niet en heeft geloof ik het idee dat ik wat overdrijf. De methode met het touwtje is misschien niet fullproof maar geeft denk ik een aardige indicatie. De scheefstand van het stuurwiel zegt lijkt me ook wel dat er iets grof is veranderd...

Wat ook opvalt is dat het stuur niet goed zelfstandig in de rechtdoor stand wil komen. De stuurbuis lijkt wat stroef in het huis te draaien. Het voelt zoals het klinkt, alsof het rubber in het stuurhuis stroopt...

EJ