Pagina 2 van 4
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 18:51
door Lelijke Eend
Ok, want ik snap nooit iets van die uitdrukking 'langere bak' of 'kortere bak'.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 19:16
door Aloha Beach Cruiser
langere bak heeft langere overbrenging, dat wil zeggen dat je met hetzelfde aantal toeren sneller kunt rijden / (dus ja aandrijf as maakt dan meer omwentelingen bla bla..)
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:29
door catscit
ik zie in de eerste post iets vreemds.
Alle citroen zuigers zijn voor 602cc, de compressie verhoging gebeurd niet door opboren!
Bij opboren maak je het gat in de cylinder groter, en dan heb je ook een grotere zuiger nodig!Je kunt wel visa zuigers gebruiken maar dan heb je niet visa zuigerveren nodig. De visa zuigerveren zijn gemaakt van ander materiaal om in de nickasil gecoate cylinder te werken, zet ze in een hoog koolstof gietijzeren cylinder zoals die van een eend en je hebt binnen no time een vastloper omdat de visa zuigerveren de wand opvreten.
Ik snap de truc van big bore kits nooit, voor hetzelfde geld of minder koop je een visa blokkie, heb je gratis electronische onsteking, lichtmetalen cylinders die eeuwig mee gaan en beter koppen.
en dit is tuning, dus move
De betrouwbaarheid van een big bore motor is minder als die van een originele omdat de cylinderwand dunner is en de thermische belasting op het materiaal dus een groter effect heeft, dus meer slijtage...
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:32
door thomaaas
Misschien een hele domme vraag maar waarom zet men er dan niet gewoon een setje nieuwe visa cilinders op, als je het zo graag op een eendenblokje monteren wilt?
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:40
door catscit
thomaaas schreef:Misschien een hele domme vraag maar waarom zet men er dan niet gewoon een setje nieuwe visa cilinders op, als je het zo graag op een eendenblokje monteren wilt?
dat past niet.
De 2cv en visa motor mogen dan op elkaar lijken, echt elk onderdeel is anders zo'n beetje.
Had je ook op mijn site kunnen lezen trouwens...
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:53
door backfire
Die belg doet dit wel, maar eerst wordt de passingen van de afdichting aangepast. Het een en ander staat uitgelegd in zijn brochure. Volgens die belg is het onderblok van de 2cv sterker als de Visa, althans wat ik begrijp uit zijn afbeeldingen. Dus ja het kan, maar waarom moeilijk doen als voor normaal gebruik visa goed is.
Geplaatst: ma 8 jan, 2007 22:54
door thomaaas
omdat die blokjes wel iets lastiger te vinden zijn dan eendenblokjes. Maar goed, ik was alleen nieuwschierig, weet nu genoeg

Geplaatst: ma 8 jan, 2007 23:24
door Spookeend
en voor mij was juist de electronische ontsteking van de visa reden om met een big-bore op een revisie blok te gaan rijden....
Al te vaak is electronica mij onbetrouwbaar gebleken. Ik ben er gek op, maar niet om er op te vertrouwen in mijn eend. Nu rijdt ie lekker analoog, en als er electronica uitvalt, dan rij ik iig nog naar huis of kan ik het fixen.
Dat van die lichtmetalen cylinders wist ik eigenlijk niet eens.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: di 9 jan, 2007 02:06
door Punky
Ik begreep dat die Duitse Tuner bigbore sets verkocht met andere cilinders en zuigers. Dus met nog wel dikke wanden. Is een Visa in verhouding dan nog steeds beter.

Geplaatst: di 9 jan, 2007 07:52
door catscit
die big bore kits met nieuwe cylinders zijn voor over de 700cc
Dan moet je dus ook je carter vergroten en de koppen moeten ook uitgeboord worden!
Verder is visa electronica hardstikke betrouwbaar, ik heb een sensor in het dashboard liggen maar nog nooit nodig gehad.
Ik heb er 250.000 visa km op zitten (minimaal) en nog nooit een probleem gehad. Verder is visa electronica analoog (en niet digitaal).
Geplaatst: di 9 jan, 2007 09:35
door Spookeend
Dat analoog/digitaal verhaal, neem ik altijd met een korrel zout, zeg maar, analoog vind ik punten, mechanisch, visa is electronisch, dus digitaal, maar ok je hebt gelijk, mijn fout.
Maar, wij hebben hier bij elkaar 4 keer een 2 cylinder visa gehad, en bij allemaal problemen met de electronische ontsteking gehad. Of het kastje, of de sensoren, het was telkens wat, heel vervelend. En dat waren visa's die gewoon gebruikt werden (ik reed er niet in, lol)
Over de betrouwbaarheid, van de cylinders zelf, visa tov big-bore, daar kan ik nog niets over zeggen, ik rijdt daar tegenwoordig gewoon te weinig voor met de eend. Maar het klinkt zeker lochies.
Maar, ieder zijn keuze en persoonlijke mening he, ik vind het alleen maar leuk dat er zoveel verschillende manieren zijn om met een eend te kloten.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: di 9 jan, 2007 13:11
door catscit
in een visa vind ik de onstekeing ook redelijk problematisch, er zitten slechte massas in en er zit een hoop in wat eruit kan.
Als je dat fixt dan is het probleemloos, ik heb een vriendenclub die allemaal enkel visa motor rijden en allen hebben er nooit problemen mee.
Ook in visa's is het eenvoudig probleemloos te krijgen, moet je wel wat voor doen. ik heb wat franse visa's aangepast die daar nu in vakantie huizen dienstdoen als boodschappen auto's, die dingen hebben dus een zeer irregulair leven, korte eindjes, staan veel stil, maar doen het altijd!
Geplaatst: di 9 jan, 2007 16:55
door Flying Duckman
De bedoeling is dat ik via een motoren revisie bedrijf alles aanschaf. Die hebben er veel ervaring mee en ze zijn hoog aangeschreven. Plus, het is nog eens een keer goedkoper dan wanneer ik het via een 2CV specialist doe.
Zover ik weet zijn er verschillende mensen die het daar ook gedaan hebben en die zelfs op gas rijden en nul problemen hebben. MAar ik zal het zeker checken voordat ik ze aanschaf, of het wel op elkaar past of niet.
Het gaat mij er ook niet om heel veel meer vermogen te krijgen, vooral de trekkracht vind ik wel belangrijk, 5 km per uur harder interesseerd me weinig.
Hoe zit het met verbruik eigenlijk na een verhoging van je inhoud? Ik weet dat mijn oude visa's meestal zo'n 1 op 15 tot 1 op 17 reden, eigenlijk het zelfde als mijn eend nu.
Overgens nog een tip, Als je een visablok hebt, Duck Service heeft tegenwoordig een adaptor waarmee je 123 ontsteking kunt installeren zodat je de computer en de sensoren niet meer nodig hebt!
Maar ik houdt er nog steeds van om telkens de contactpunten te verversen.
Ik heb in de vakantie nog voor een kennis dit moeten doen. Dat blijft toch altijd wel leuk hoor.
Geplaatst: di 9 jan, 2007 23:08
door catscit
ben toch benieuwd hoe en revisie bedrijf dat doet.
Opboren, dan zuigers zoeken, zuigerveren, zinnige compressie verhouding krijgen.
Verbruik gaat on evenredig veel omhoog omdat de efficientie van de motor er niet beter op wordt.
Nog een reden om een visa blok te pakken, die zijn zuiniger als een 2cv blok.
ik heb nooit problemen met sensoren ed omdat ik gs bakken met visa koppelingshuis gebruik, dan passen de sensoren er zo in.
Geplaatst: wo 10 jan, 2007 07:37
door THE SPITFIRE
eey ramon stuur mij dan ok zon pbtje.
mij lijkt zon bak ook wel wat.
