Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 10 mei, 2006 08:52
door CitRoel
Dan had ik je verkeerd begrepen...


Volgens mij heb ik deze foto al eens ergens gezien, best strak. Ik ben al zó lang met zóveel opties bezig, ooit komt het goed...

Geplaatst: vr 19 mei, 2006 17:09
door Caleana
late reply..was ff weg
CitRoel schreef:Dan had ik je verkeerd begrepen...
Gebeurt mij ook zat ;-)
CitRoel schreef:Volgens mij heb ik deze foto al eens ergens gezien, best strak
Ja klopt had um al es gepost.

Geplaatst: za 24 feb, 2007 20:00
door CitRoel
Schop...

Ik heb vandaag ook m'n meterje aangesloten (eindelijk) en bij mij gebeurd hetzelfde. Koud +7bar, 70 graden stationair 3bar en boven de 3500rpm alweer +7bar. Zou het kunnen zijn dat als de olie nog warmer wordt dat de druk dan vanzelf minder wordt?

Geplaatst: zo 25 feb, 2007 01:22
door Aloha Beach Cruiser
ja zolang de olie koud is, geeft de meter meer druk aan.
als ie warmer word wordt het minder (maar verwacht niet dat dat met hele bars zal zakken! )

Geplaatst: zo 25 feb, 2007 10:00
door CitRoel
Misschien heeft ie dan wel een beetje veel overdruk. Maarja zolang ik geen olie hoef te tanken en benzine bij te vullen en er ligt geen plas olie in m'n luchtfilter blijf ik het er maar mee doen. Misschien aankomende winter nieuwe zuigerveertjes erin.

Geplaatst: zo 25 feb, 2007 10:33
door Spookeend
Ik heb ongeveer dezelfde waarden wel hoor. Ik dacht ook eerst, ook toen ie nog koud was (en geen info had over wat een eend aan druk doet) dat 7/8 bar best wel veel was, zeker omdat die meter maar tot 8 bar gaat. Maar het schijnt normaal te zijn. Bij welke temp's weet ik nog niet, temp meter doet het niet bij mij, massa stuk.

Als alles een beetje op bedrijfstemp is dan stuiterd de naald bij stationair een beetje tussen de 2.5 en de 3 bar, en als je gas gaat geven loopt ie op. Snel op, dat wel.

Greatnix Spookeend

Geplaatst: ma 26 feb, 2007 20:03
door CitRoel
Zoals je het beschrijft is het exact zoals bij mij. Het is dus niet apart. Gelukkig maar.

Geplaatst: wo 14 mar, 2007 06:23
door tilly2
CitRoel schreef:Zoals je het beschrijft is het exact zoals bij mij. Het is dus niet apart. Gelukkig maar.
Oliedruk en olietemp zijn twee aparte zaken die je niet moet verwarren.

De oliepomp brengt de olie op druk evenredig met toerental, dus hoe harder de motor draait, hoe hoger de druk: daarom wordt reductieklep ingebouwd om de druk te begrenzen tot (bv) maximaal 7 bar.

Koude olie komt sneller op druk dan warme olie (die is dunner), daarom is de druk bij koude motor stationair hoger dan bij warme motor.

In de praktijk kun je onder andere meemaken dat de oliepomp versleten is, dan is de druk bij warme motor erg laag (en gaat de lamp branden).


Verder wordt nog gesproken over de olietemp: als je denkt dat hij te hoog is geworden kun je stoppen, motor afzetten en met een werkhandschoen of lap de olievuldop openen: als de olie rookt zou ik aanraden verder onderzoek te doen: moderne olies kunnen heel veel hebben, maar door oververhitting verliezen ze veel van hun smerende werking!

Heb ooit een Alfa gereden met olietempmeter: bij 120 km/u netjes 110 graden, zodra ik naar kruissnelheid 140 km/u ging liep de temp zo op tot 140-150 graden. Maximum snelheid was dus ook niet meer te rijden...