Pagina 2 van 2

Geplaatst: zo 2 jul, 2006 17:42
door Frank Deusjevoo
Niet zo moeilijk denken hoor...

Wat wij op het werk doen (professionele omgeving) slijpen we in dit geval de plek door naar keuze, beide kanten goed slijpen waar gelast moet worden. Daarna weer lassen, het zink trekt bijna altijd naar de las toe. Daarna goed kaalmaken met staalborstel en een beitel voor de lasspetters weg te halen. Daarna spuiten met zinkspray en daarna met zinkspray "clair" (voor de zinkkleur), en daarna spuiten in de kleur die je wilt!

Roest echt niet zo snel meer! Het blijft natuurlijk wel een zwakkere plek, wat het eerst vatbaar voor roest is.

Eerlijkgezegd zou ik het niet doen. Kan je beter een oude koplampsteun pakken, doorslijpen, kaalmaken, lassen en dan ff verzinken. Via mn werk kan ik dat heeel goedkoop regelen (lees: gratis). Maar ik doe dat niet, ik wil het wel een beetje leuk houden. Bovendien: zink op metaal dat gaat roesten, is ook niks dan gaat de rest ook meeroesten.

Ik zou gewoon niet aan verzinken beginnen. Zonde.. dan maar wat vaker aan het lassen of bijspuiten van antiroest ..

Het moet natuurlijk wel eend rijden blijven he ;)

Verder moet ik nog even zien, als ik aan het restaureren ben kom ik vast wel tegen dat ik de verzinkbak ingooi, moet alleen nog even zien :D ..

Frank

Geplaatst: zo 2 jul, 2006 20:40
door thomaaas
Neej zink roest eerder dan ijzer/staal, omdat het een onedeler metaal is. Maar zink vormt als het roest een laagje waar niet ofnauwelijks zuurstof doorheen kan, waardoor de laag daaronder niet meer roest. [Zo zit het niet helemaal, maar de officiƫle scheikundige uitleg ben ik al weer vergeten].

Maar verzinken is niet onzinnig, het is alleen wat stom om niet ff eerder een kortere koplampsteun te vragen. Wekrijgen 't geheel verzinkt en al binnen...

Worden er eigenlijk nog korte koplampsteunen verkocht? Of alleen langeren?

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 12:02
door Frank Deusjevoo
Zink roest niet, zink corrodeert. Dan wordt het zink wat "dof". Zink spuiten dekt minder goed, maar als het er eenmaal opzit heb je wel een goede antiroestbescherming.

Waarom zou je een kortere koplampsteun willen? Ik dacht dat de transat zonder kortere koplampsteun uitgevoerd was? Dan zou ik de lange koplampsteun handhaven!

Moet je ook helemaal zelf weten!

Frank

(oja, waar heb je het laten verzinken (duckservice?) en wat heb je ervoor betaald? Doe anders even een pb'tje!)

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 12:12
door stef1987
Frank,

Waarom ik een kortere koplampsteun wil kan ik onderbouwen met een paar argumenten.

1. Het ziet er mooier uit (mooi een geheel).
2. Ik heb een bumper gekocht (soort rally uitvoering) hier zitten 2 grote pijpen op die om de koplampen heen gaan. Als iemand intresse heeft kan ik wel een foto maken.....

Groeten,

Steven

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 19:49
door CitRoel
Fotootjes zijn altijd welkom! :D

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:19
door stef1987
Ik zal mijn best doen om morge even gouw de bumber te verwisselen en een fototje te schieten. Volgens die man was het een orginele bumber van citroen geweest.

Groeten,

Steven

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:30
door Michiel van G.
ik weet denk ik welke het is, stond die bumper onlangs niet op marktplaats? dat ding met een soort enorme omgekeerde ,,u's'' op een gasbuis?

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 22:33
door stef1987
Hij heeft inderdaat op marktplaats gestaan. Hij heeft mij 25 euro gekost.... Is dat duur?? Ik vond zelf van niet. Maarja nadat ik hem ruw in de hammerite had gezet en op mijn auto gedaan, kwamen de koplampen niet in het midden uit, scheelde aan beide kanten + - 4 tot 5 cm!

Morge zorg ik dat er een fototje erbij komt!

Groeten,

Steven

Geplaatst: ma 3 jul, 2006 23:00
door stef1987
Ik heb net in mijn archief lopen spitten!! En ik had er nog een foto in staan!!

Ik heb ze op devolgende link geplaats! Ik hoop dat die een beetje duidelijk is. Anders even je mailadres sturen dan stuur ik hem direct door.

http://www.mijnalbum.nl/Album=NDQN3ZPB

Groeten,

Steven

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 16:35
door CitRoel
Uiteindelijk toch nog een foto...

Zo is het bij mij geworden, ik vind het mooier dan een brede steun. Alleen is het wel oppassen met de koplampen als je de motorkap opent en sluit.

Afbeelding

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 16:51
door Jeroen-citroen
Helemaal mee eens de smalle steun is mooier :wink:

Geplaatst: ma 20 nov, 2006 22:54
door thomaaas
Ja ik heb ook de smalle koplampsteun van mijn oude eend [de donor zo je wilt] in de zinkhoudende epoxie gezet. Wel eerst ff gestraalt en er 2 nieuwe plaatjes onder laten lassen. Kennelijk kan Jorn goed lassen, want de las is netter dan origineel! :lol:

Geplaatst: wo 22 nov, 2006 21:06
door Frank Deusjevoo
Looks good!

Frank