Afstellen ontsteking

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » vr 16 jun, 2006 23:03

Mijn eend heeft geen achterstallig onderhoud. Het is wel zo dat de laatste grote beurt nu 7000km geleden is maar die staat over 3000km weer op de planning. Verder zijn de bougies in goede staat zijn (prachtig chocoladebruin), kabels zijn ook zo goed als nieuw, luchtfilter is schoon enzo.

De reden dat het huisje zo vies was en vastgekleefd zat kan ook komen omdat ik keertje gereden heb met mijn vuldop van de olie open, zal het maar niet proberen want heel je blok veranderd in een olie bende.

Alleen contactpunten waren versleten. Maar heb geen echte baat nu ik ze heb vervangen. Overigens zit er een nieuwe condensator in

Misschien moet ik de ontsteking van het weekend opnieuw controleren. Misschien dat ik een foutje heb gemaakt wat ik me niet echt kan voorstellen want heb alles dubbel gecontroleerd.

Het nadieselen zou misschien wel kunnen komen door verkoling van de cilinder alleen weet ik niet wat ik daar aan kan doen.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » vr 16 jun, 2006 23:23

Zat ineens te denken kan het niet zijn dat het centraal mechanisme versleten is?? Hoe kan je dat controleren??
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » ma 19 jun, 2006 11:47

bij mij trekt de motor ook beter na het vervangen van de puntjes en de condensator. tijdstip opnieuw afgesteld(huisje staat nu heel anders!) en lopen doet ie stukken beter! (dankzij de handleiding hier op 2cv.nl!)

gr
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 19 jun, 2006 13:34

Delfosso schreef:Zat ineens te denken kan het niet zijn dat het centraal mechanisme versleten is?? Hoe kan je dat controleren??
Het wat?
Centrifugaal vervroeging?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 19 jun, 2006 16:23

CitRoel schreef:
Delfosso schreef:Zat ineens te denken kan het niet zijn dat het centraal mechanisme versleten is?? Hoe kan je dat controleren??
Het wat?
Centrifugaal vervroeging?
Die ja
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » ma 19 jun, 2006 17:51

Ik weet niet of zoiets versleten kan zijn... ik heb er nog niet van gehoord tenminste. Misschien kan Gerard Maas of Jeroen Cats je meer vertellen daarvan, deze heren hebben zoveel ervaring met A-types...
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » ma 19 jun, 2006 19:07

ik heb wat gevonden over die centrifugaal vervroeging. staat in de vraagbaak van Olving. heb je die toevallig? par. 5.5

"5.5 Centrifugaalvervroeging controleren:
- sluit een stroboscooplamp aan en een toerenteller.
- het ontstekingsmerkteken op het vliegwiel goed zichtbaar maken door een witte verfstip of krijtstreep.
- laat de motor draaien en richt de lamp op het merkteken.
- geef gas en u ziet dat het merkteken zich verplaatst. de vervroeging werkt nu.
- wetend dat een tandbreedte drie graden vervroeging betekend kunt u nu, terwijl u de motor op diverse toerenallen laat draaien, de vervroeging bepalen. de juiste waarden vind u in figuur x.x.
- u kunt de waarden van de vervroegin verstellen door de aanslagen van de centrifugaalgewichten te verbuigen."

die figuur is een kromme die loopt van gemiddeld 1,5 graden @ 500rpm tot gemiddeld 12,5 graden @ 1500rpm met +/- 1 a twee graden.

kun je hier wat mee? (anders kan ik proberen het te scannen...als je het nergens anders kunt vinden)

gr.

ps: ik heb dit zelf nog nooit uitgevoerd; ik weet dus niet hoe het precies zit.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2171
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » ma 19 jun, 2006 21:43

De vervroeger kan wel degelijk versleten zijn.
Daarvoor is de controle met de stroboscoop een goede controle.
De aanslagen die de maximale vervroeging instellen raken in de loop van
de gebruiksjaren wat uit gebogen waardoor de vervroeging meer wordt dan wenselijk.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » ma 19 jun, 2006 22:46

Ik heb de vraagbaak van Olving zelf ook, alleen met alle respect voor Olving gaat zijn manier van schrijven boven mijn kennis.

Voor een beginner is het niet te vatten wat er in die vraagbaak staat. Ik gebruik altijd " zelf sleutelen aan je 2cv" van de ANWB daar staat het stap voor stap in "normale taal" en fotos in.

Hier staat echter niets over die centrifugaalvervroeging. Echter kan ik met de uitleg van olving niet zoveel want heb ten eerste geen toerenteller en wat er verder staat is me ook niet geheel duidelijk.
Citroen 2CV Dolly XG-BF-84

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 21 jun, 2006 17:38

die toerenteller en stroboscoop lamp zijn idd apparaten die niet iedereen zomaar heeft. De toerenteller is natuurlijk om te zien op welk toerental je zit en die stroboscooplamp zal naar mijn mening flitsen op het moment van ontsteking. Hierdoor zul je bij 0 graden vervroeging het streepje op het vliegwiel steeds op dezelfde plek zien als de lamp oplicht(flitst). Als de vervroeging werkt, dan zul je zien dat de lamp dus net iets vroeger gaat flitsen (onsteken) bij hogere toeren. Hierdoor wordt het streepje dus op een eerder tijdstip belicht en lijkt het te verschuiven op het (draaiende)vliegwiel.

de figuur in het boek van Olving geeft een soort range of bandbreedte van de vervroeging afhankelijk van het toerental.

Ik weet persoonlijk ook zo gauw niet hoe ik dit zou meten zonder toerenteller en strobolamp...misschien heeft iemand anders nog ideeen?

gr
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Steffan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 676
Lid geworden op: wo 3 mei, 2006 20:11
Locatie: Delft

Bericht door Steffan » zo 25 jun, 2006 01:04

Delfosso schreef:Ik gebruik altijd " zelf sleutelen aan je 2cv" van de ANWB daar staat het stap voor stap in "normale taal" en fotos in.
zijn deze boekjes nog te verkrijgen? ik kan er nergens iets over vinden

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 25 jun, 2006 09:05

André Post schreef:De vervroeger kan wel degelijk versleten zijn.
Daarvoor is de controle met de stroboscoop een goede controle.
De aanslagen die de maximale vervroeging instellen raken in de loop van
de gebruiksjaren wat uit gebogen waardoor de vervroeging meer wordt dan wenselijk.
123 ignition inbouwen? Het is een eenmalige flinke uitgave, maar daarna ben je verlost van slijtage aan je vervroegingsmechanisme en puntjes...
Eendracht maakt macht.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » zo 25 jun, 2006 10:55

bebe schreef: 123 ignition inbouwen? Het is een eenmalige flinke uitgave, maar daarna ben je verlost van slijtage aan je vervroegingsmechanisme en puntjes...
Je kunt het ook gewoon een keer goed afstellen.
Dan rijdt ie weer als een trein.
Dat lukte voor de komst van de 123 ook prima.

Verder heb ik in heel mijn leven 1 keer een auto meegemaakt die een probleem had met de centrifugaal vervroeging, en daar had iemand een schroef van 2x de toegestane lengte gebruikt om de vaste arm van de puntjes vast te zetten waardoor het centrifugaal gebeuren kompleet afgebroken was.
En die auto liep gewoon nog...

Maar als je zoveel problemen hebt met het afstellen van de ontsteking dan is 123 een goeie optie, dat werkt prima. De 123 is er gekomen omdat 80% van alle problemen van eenden ontstekingsgerelateerd was...
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Plaats reactie