Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 11:26
door pcrodent
Even voor de zekerheid: hoe test ik een startmotor zonder 'm eerst in te hoeven bouwen?

Waarop sluit ik de polen aan? Had nu de plus zitten waar de kabel van accu-startmotor heen gaat, en de min op die kleine (moer 8) die volgens mij bij het contactslot vandaan komt. Klopt dat?

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 12:16
door Gerard2cv
Nee,de + komt op de bovenste moer en de - op het ijzer van de motor en dan
met een schroevendraaier de + met het kleine aansluiting doorverbinden
Als het relais kapot is kan je de + op de onderste zetten en moet de motor
gelijk gaan draaien

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 12:22
door pcrodent
Welke bedoel je precies met de bovenste moer? Bedoel je die moer 13 die rechtstreeks op de accu zit? En dan doorverbinden met dat moertje 8? (of net andersom, maar iig 8 en 13 doorverbinden).

En met de onderste bedoel je die waar het relais met de motor verbonden is?

Alvast bedankt! :)

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 13:09
door pcrodent
Ik ben er al achter (dat is schrikken zeg, als ie het doet! Heb m'n adrenalineshot voor vandaag weer gehad zegmaar). Bedankt iig voor de voorzet!

Overigens deed de startmotor met "kapot relais" het ook gewoon :D Ben dus nu verder aan het zoeken :D

Nog een update: het contactslot is goed en de bekabeling is goed. Tijd voor een andere accu...

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 16:20
door Gerard2cv
Hoezo,tijd voor een andere accu,je startmotor draait toch.Dat relais gebruikt weinig,probber het open te maken en de contacten die aan die
moeren zitten schoon te vijlen.De aansluiting 8 activeerd het relais en
klikt naar achter,waar hij contact maakt met de accukabel en de startmotorkabel,die 2 moeren dus.

Geplaatst: wo 12 jul, 2006 16:31
door pcrodent
Omdat ik hem met een andere accu heb getest.

Echter, ik kom zojuist van buiten en ook met die accu wilde het eendje niet starten. Hij hangt nu dus weer aan de acculader, kan ik ondertussen de contacten gaan opvijlen...

Geplaatst: do 13 jul, 2006 09:56
door pcrodent
Hij doet het nog steeds niet! :( :(

Wat heb ik al gedaan:

Andere accu geprobeerd.
Alle contacten opgevijld.
Bedrading doorgemeten.
Koolborstels nagekeken.

Startmotor doorgemeten en voor de zekerheid de twee draadjes doorverbonden om te starten.
Hij startte! Althans, de startmotor ging draaien en nam de motor mee. Maar toen ik losliet, bleef ie draaien! :( Contactslotdraden lostrekken hielp niet dus snel de minpool losgetrokken van de accu.
De tweede keer gebeurde precies hetzelfde, alleen startte ie nu zonder hotwiren.

Andere startmotor geprobeerd, draaide ook, maar de langzaam om de motor mee te nemen. Dus óf ik heb de ruilaccu nu leeggestart (ga ik zometeen nakijken met de andere accu, die nu aan de oplader hangt), óf die startmotor is gewoon niet goed meer (ziet er erg oud uit in ieder geval).

Kan iemand hieruit afleiden wat er aan de hand is en me vertellen wat ik ermee moet?

Mijn eigen diagnose is dat eventueel het contactslot vervangen geen kwaad kan (maar dat kan pas volgende week), ik misschien de ruilaccu heb leeggestart en zo niet, dat de ene startmotor oud is en de andere een slecht relais heeft (blijft hangen in AAN- of UIT-stand).

Zit ik ernaast?

Bij voorbaat dank...

Geplaatst: do 13 jul, 2006 10:15
door pcrodent
Okee berichtje iets te vroeg geplaatst ;)

Met een andere accu, de andere (niet mijn eigen) én hotwiren heb ik 'm zojuist gestart! :D

Waarmee mijn diagnosegok voor nu dus komt op contactslot (met zekerheid) en misschien ook wel de startmotor want die was ook knap raar bezig met dat blijven hangen....

In ieder geval bedankt voor de hulp :)

Geplaatst: do 13 jul, 2006 10:18
door Gerard2cv
Als je met een draad de +pool verbindt met het draadje op het startrelais
sluit je het contactslot uit

Geplaatst: do 13 jul, 2006 10:30
door pcrodent
Dat is wat ik nu doe met een schroevendraaier op het slot om 'm te starten ;)

Alleen dan zitten er twee draadjes tussen: accu+ naar schroevendraaier, en schroevendraaier naar startrelais.