Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 19:47
door Lelijke Eend
Op de website las ik dat de 5e versnelling een overdrive was ... En waarom ik een 5e versnelling wil die als overdrive functioneert: op de znelweg probeer ik wel eens door te schakelen van de 4e naar de 5e versnelling (die er dus helemaal niet is :oops: ).

Maargoed, ik ben dus even meer geinteresseerd in technische info over die bak + verkrijgbaarheid dan in 'subtiele' hints naar ongevallen.

Overigens, ik had het nog niet gemeld, ik vind het project wel erg leuk ! Heb de hele weblog gelezen.

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 19:48
door thomaaas
Ow k dacht dat hier stond lage gearing...

Maar k lees wel vaker iets te snel, hehe :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 20:35
door inmijneendje
thomaaas schreef:Ow k dacht dat hier stond lage gearing...

Maar k lees wel vaker iets te snel, hehe :oops: :oops: :oops:
Deze keer heb je niet verkeerd gelezen hoor er staat echt lage gearing :D

Gifkikker gaat 4x4
Een lang gekoesterde wens gaat in vervulling, een Méhari ombouwen naar 4x4!

We hebben een Méhari gekocht met een Voisin 4x4 systeem, de versnellingsbak heeft ook een 5e versnelling (lage gearing). Dit bijzondere staaltje techniek wordt in Gifkikker gebouwd. De donor is inmiddels verkocht en wordt teruggebouwd naar een 'normale' 4-zits Méhari.

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 20:39
door thomaaas
Ow okeej dankjewel!

Dan ga je dr [op n weg] dus niet n centimeter per uur harder mee!

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 20:45
door Lelijke Eend
Jammer !

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 22:33
door Frank Deusjevoo
Misschien is er nog zo'n bak te vinden waar je dan in plaats van die lage gearing die ombouwt dmv een groter tandwiel oid wat daar in die versnellingsbak komt?

Ik denk wel dat dit een hoop moeite kost en denk dat je dan ook niet heel veel winst zult behalen. Dan rij je een keer 140 met meewind misschien.

Frank

Geplaatst: wo 18 okt, 2006 22:38
door Lelijke Eend
Tandwielen omdraaien is dan een beter idee denk ik ;) Mits de tandwielen los op de as zitten enzo.

Geplaatst: do 19 okt, 2006 08:18
door vanVeller
Mijn 5-bak heeft een lage gearing gekregen, zijn er tenminste 2 van gemaakt, er moet nog een eend rijden met zo'n zelfde bak.

Normaal bouwde de Zwitserse Dhr Weber 5e versnellingen in die als overdrive fungeerde. Helaas is dhr Weber overleden maar zijn zoon heeft het overgenomen. Of hij dat nu nog doet is mij onbekend maar meer info over het hele verhaal van de tandwielen en extra versnellingen staat op deze site:
http://oecc.nexenservices.com/Narizin/tech/Getriebe.php

Meer foto's komen nog op mijn site, webloggen gaat iets sneller, maar in ieder geval is de olielekkage verholpen en ga ik vrijdag naar Spa.

Edwin

Geplaatst: do 19 okt, 2006 11:22
door THE SPITFIRE
tandwielen moet je niet veranderen kan je bak niet aan. is gebouwd op een bepaalt aantal omwentelingen per minuut.
dus of je as kan het niet aan of er breekt wat anders.

Geplaatst: do 19 okt, 2006 12:00
door vanVeller
De tandwielenin mijn bak zijn op elkaar ingelopen via een electromotor. Op zich maakt het aantal tandwielen niet uit het gaat erom of ze goed inelkaar passen.
Het aanpassen van de bak is wel gecompliceerd. Walter van Produck heeft om de tandwielen eruit te halen speciaal gereedschap moeten maken.

Geplaatst: do 19 okt, 2006 15:45
door backfire
5bak is te koop, kosten 2000 euro. En je kunt ook einddif aanpassen (heb ik gedaan). Probleem is voornamelijk de kleinere naaldlagers i.v.m. slechte smering. Vaak is smering ook belangrijkste factor van versnellingsbak tot F1 motor, klein foutje in de smering en het hele zooite gaat kapot.

Meestal worden oliepompen en carterpannen vergroot bij opgevoerde motoren.