Pagina 2 van 3

Geplaatst: vr 7 jul, 2006 01:13
door thomaaas
Ow maar hij hoeft niet meer als trouwauto dan? Of begryp k da verkeerd?

Geplaatst: ma 24 jul, 2006 13:12
door Klaas Jan Franssen
Zo weer terug van vakantie en zal weer eens reageren!

De auto hoefde niet te fungeren als trouwauto en derhalve was het ook niet zo erg dat hij kapot was.

Overigens heb ik nog steeds hetzelfde probleem, alleen heb ik een beetje weinig tijd. Volgende week moet ik weer aan het werk en dan ga ik voor lange tijd naar het buitenland. Ik zal hem dus ongerepareerd onder dak moeten zetten en volgend jaar maar weer eens kijken....


Ik sta nog steeds wel open voor suggesties want ik heb nog geen flauw idee waar het aan ligt :?

Geplaatst: ma 24 jul, 2006 13:54
door leo top
Ik heb iets dergelijks ook eens gehad met een ander merk auto, toen bleek de oliepomp verkeerd te zijn, na vervanging was alles OK. Misschien ook iets om aan te denken?

Geplaatst: di 1 aug, 2006 17:05
door Klaas Jan Franssen
Awel,

de financieel eigenaar gaat zoals hiervoor beschreven het ruime sop kiezen, en het land voor een aantal maanden verlaten...

Ik daarentegen zal nog getergd worden door onzekerheid betreffende het probleem. Daarom is min of meer besloten om met een bevriend monteur het motorblok ergens deze zomer/winter te demonteren, en kijken of de grootste vrees bewaarheid wordt, en er een lagerschaal verschoven is oid. Of dat er een ander niet voorzien probleem in het blok zit.

Over de bevindingen in het blok dus tzt meer....

Mocht iemand in tussentijd een ander lumineus idee krijgen, dan hoor ik het uiteraard graag.

Cheerio,
Klaas Jan (en martin de man van de financieen)

Geplaatst: vr 3 nov, 2006 12:09
door Klaas Jan Franssen
De theoretische zoektocht naar het probleem is voortgezet. Dit in aanloop naar de demontage van het blok.

Nu heb ik de hand weten te leggen op de vraagbaak van de 2cv van 1972-1975. Hierin wordt ook de 602cm3 motor beschreven.

Nu snap ik dat dit niet helemaal te vergelijken is met mijn blok, dat toch een generatie ouder is. maar toch, het principe is gelijk gebleven dacht ik. (alleen andere compressie verhoudingen oid.?)

Op blz 32 van dit boek, staat iets over het controleren en afstellen van de oliedruk. De oliedruk in mijn blok is te laag (ong. 3bar is het max wat ik eruit kon krijgen)
In het boek wordt gesteld dat als de oliedruk te laag zou zijn, dien je de volgende punten te controleren.

- de veer van het oliedrukregelventiel vernieuwen. (gecheckt)
- wanneer de oliedruk nog steeds te laag is, en dat is ie., dan moet overmatige slijtage van de oliepomp en/of lagers hiervan de oorzaak zijn.

dit zijn dus volgens Citroen, de 2 oorzaken die een te laag carterdruk veroorzaken.

Wat denken jullie, ligt het toch gewoon aan de oliepomp die gekke dingen doet? of is dit wishfull thinking. aangezien het iets werk scheelt denk ik om de oliepomp te vervangen dan lagerschalen.

Groeten,
Klaas Jan.

ps. ook heb ik in de kronieken iets gelezen over het niet goed uitgelijnd zijn van de 2 motorhelften wat voor problemen zou kunnen zorgen? iemand die daar iets over weet?

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 11:14
door catscit
je hebt het over carterdruk en oliedruk, is wel iets heel verschillend.
Als de carterhelften niet goed op elkaar zitten zit er minimaal 1 oliekanaal dicht.

Maar er is iets fout gegaan bij de montage, iets zit niet goed.
Uit elkaar en overnieuw.

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 14:39
door Klaas Jan Franssen
Het heeft goed in elkaar gezeten. Anders had het blok het niet uitgehouden tot nu lijkt mij. of iets met stom geluk...

lees voor kip konijn. (maw ik bedoel oliedruk..)

de max toelatbare afwijking tussen de carterhelften is o.o5 mm. Bestaat de mogelijkheid dat hierdoor al een oliekanaal dichtraakt?

en hoe groot is de kans dat wanneer je de motorhelften goed hebt vastgezet, en 7500km hebt gereden de beide helften verschuiven tov van elkaar?

thnx voor het meedenken.
klaasjan

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 16:39
door André Post
Ik dacht dat er 2 boutjes m7 waren met een dikkere borst waarmee de carter helften
gecentreerd worden, eentje voor in het blok en eentje achter in het blok.

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 17:24
door Gerard2cv
Deze boutjes zitten alleen in de 425cc blokjes en zijn later vervangen
door 2 busjes die het carter centreren

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 18:08
door catscit
ik zou niet weten hoe je het carter slecht gecentreerd op elkaar krijgt, Alles is dusdanig krap dat het alleen op 1 manier precies past.

Ik verwacht dat het iets anders is maar volgens mij kun je erover discusieren tot je een ons weegt, de oplossing is het blok demonteren en kijken.

Geplaatst: ma 6 nov, 2006 19:57
door André Post
Gerard Maas schreef:Deze boutjes zitten alleen in de 425cc blokjes en zijn later vervangen
door 2 busjes die het carter centreren
Vandaar, die heb ik ook het meest uitelkaar liggen.

Geplaatst: di 7 nov, 2006 07:33
door Gerard2cv
Bij die 425cc blokjes zitten die 2 centreerbouten 1 onderaan bij de oliepomp
en de lange bout van de oliekoeler.Ik heb het eenmaal meegemaakt dat
de fabriek deze fout had gemaakt en na een jaar zoeken heeft Citroën Ned.
er een nieuw blok ingezet.

Geplaatst: do 21 dec, 2006 21:26
door Klaas Jan Franssen
Zo eindelijk dan. Na een aantal maanden het blokje uit elkaar gelepeld.
Gelukkig kon mijn broer eerder al wat tijd vinden om het blokje uit de eend te trekken.
Maar vandaag is het dan echt gebeurd, het blokje is uit elkaar.

Ik moet zeggen dat het wel wat pijn deed, ik vond het jammer om iets wat met zo veel werk en zorgvuldigheid in elkaar gezet is te demonteren.

Helemaal met de gedachte dat ik nog steeds niet met honderd procent zekerheid kon zeggen waar het aan moest liggen.

De enige fout die ik kon bedenken was een verdraaid lager dat geen olie meer doorlaat.


vanmiddag dus in een uurtje of twee alles zorgvuldig gedemonteerd en telkens op zoek gegaan naar eventuele ijzerdeeltjes of splinters.

Niets gevonden. Wat mij opviel is dat ik de afgelopen 7500km een behoorlijk slechte verbranding heb gehad. mijn zuigers waren al weer flink verkoold. Gelukkig deden de zuigerveren wel hun werk. het is echt alleen maar de kop van de zuigers.

Na alles van het blok af gehaald te hebben kon ik eindelijk de helften van elkaar scheiden. Bij het loshalen van de onderste "grote" bout aan de voorzijde viel mij al op dat deze enorm rook naar verbrande olie.

De helften uitelkaar lieten mij vrijwel meteen zien dat het lager van de nokkenas ongeveer een centimeter was verschoven. Dit zorgde er dus voor dat mijn oliecircuit onderbroken werd...

En door het niet wegkrijgen van de oliedruk pompte mijn oliepomp de druk net zo lang omhoog totdat het oliefilter het begaf...


Nu moet ik alleen nog bedenken hoe in vredesnaam dat lager heeft kunnen verschuiven. verder moet ik maar even langs mijn favoriete onderdelen boer in het midden van het land om daar het geheel uit te leggen en daarna het blok met een nieuwe nokkenas weer in elkaar te zetten.

De vraag van mijn kant verder is of jullie ooit zoiets mee hebben gemaakt en of jullie kunnen bedenken wat de oorzaak is.

Alvast bedankt

groeten een opgeluchte sleutelaar....


waarom opgelucht?? nou omdat ik het blokje niet voor niets uit elkaar heb gehaald. er was wel degelijk iets mis in het blok. Alleen blijft het bijzonder dat dit pas na 7500km gebeurt..............

Geplaatst: do 21 dec, 2006 23:00
door backfire
en dat je overdruk ventiel niet werkt ;) want die had zijn werk moeten doen.

Geplaatst: vr 22 dec, 2006 02:33
door Klaas Jan Franssen
en dat is niet helemaal waar....


Het overdruk ventiel zit helemaal aan het einde van je oliecircuit.

En dit is de allereerste directe aanvoer vanaf het oliefilter en daarvoor de oliepomp.

Wel heb ik mijn vraagtekens bij de "non-removable" valve in het carter, ik weet niet helemaal hoe of wat daarmee.


Maar kijk anders het oliecircuitschema van HAYNES nog eens door... misschien kun je me helpen.


dank voor het meedenken