Pagina 2 van 3
Geplaatst: di 18 jul, 2006 16:07
door pauldegoede
Je kan het idd het beste helemaal oprollen en niet half. Ik heb nooit gemerkt dat mijn dyane last had van een stroomlijnbeperkend opgerold dakje. Ik heb meerdere keren op een hete zomerdag plankgas gereden met opgerold dak waarbij de meter voorbij de 140 kroop (de meter ja, niet de auto).
Ik heb de laatste keer toen wel mijn motor opgeblazen, maar dat had niets met het dakje te maken
Paul
Geplaatst: di 18 jul, 2006 17:37
door Punky
@thomaas, bedoelde je half opgerold. Ik dacht dat je beweerde dat een eend met dak geheel open harder ging dan een met gesloten dak. Daar had ik mijn vraagtekens bij.
Geplaatst: di 18 jul, 2006 17:59
door CitRoel
Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
Geplaatst: di 18 jul, 2006 18:24
door supercees
Punky schreef:Ik dacht dat je beweerde dat een eend met dak geheel open harder ging dan een met gesloten dak. Daar had ik mijn vraagtekens bij.
ik denk dat je harder gaat met het dak open, en met je zijraampjes open. met je dak dicht zie je dat het dakje helemaal bol gaat staan, door het ontbreken van ook maar een beetje aerodynamische vorm van de eend. er wordt dus nogal "gezogen" aan het dak. met het dak open en de zijraampjes open ondervind je minder weerstand, dus ga je harder. denk ik.
Geplaatst: di 18 jul, 2006 19:04
door Punky
Testen bij mijn eigen eend wijzen uit dat dakje op of dicht niet veel uit lijkt te maken. Het dakje open en de raampjes open scheelt bij mij wel iets in de topsnelheid. De ramen open lijkt eerder te remmen.
Geplaatst: di 18 jul, 2006 20:33
door backfire
CitRoel schreef:Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
zo doe ik het altijd.
Geplaatst: di 18 jul, 2006 23:38
door Prinses van Bilturg
supercees schreef:
ik denk dat je harder gaat met het dak open, en met je zijraampjes open. met je dak dicht zie je dat het dakje helemaal bol gaat staan, door het ontbreken van ook maar een beetje aerodynamische vorm van de eend. er wordt dus nogal "gezogen" aan het dak. met het dak open en de zijraampjes open ondervind je minder weerstand, dus ga je harder. denk ik.
Tja, harder gaan met het dak open klinkt logisch.
Er zal best een zuigende werking optreden vanwege het gebrek aan aerodynamica. Wel denk ik dat de raampjes open juist meer weerstand veroorzaken. Dan heb je te maken met de zuigende werking van de raampjes. Dat zal natuurlijk ook weer afhangen van de windrichting en de windsnelheid. Heb je de wind schuin mee, en gaat de wind harder dan jij gaat, en het verschil is groot genoeg, dan zal je wellicht voordeel
hebben van je open raampjes. (Denk aan een zeilboot.) In alle andere gevallen denk ik dat je eerder nadeel
hebt van de open raampjes.
Tenzij je natuurlijk
een supersnelle en aerodynamische eend
hebt en het een raampje achter betreft dat je openzet om het vacuum achter je auto op te lossen. (Denk aan de vlinderpakken van ons schaatsteam.) Maaruhm, ik weet niet wie er in het bezit is van zo'n eend.
Groetjes,
de Prinses van Bilturg
Geplaatst: di 18 jul, 2006 23:45
door Prinses van Bilturg
@Citroel: Ik snap het nog niet helemaal van die bulten en de knikken, maar ik ga er weleens mee klooien.
Ennuhm verder over die open raampjes: Vandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen dat je gemiddeld 6% meer benzine verbruikt met de ramen open. Dan kun je dus vast niet harder met de ramen open, maar juist langzamer. Ik was overigens niet van plan om de raampjes voortaan dicht te laten omdat ik dan harder zou kunnen rijden, maar dat terzijde...
Groet,
de Prinses van Bilturg
Geplaatst: di 18 jul, 2006 23:55
door Pieter-Jan
Ik vind het toch raar dat mensen beweren dat een dak open voor een hogere snelheid zorgt. Dak open of ramen open zorgt in de eerste plaats voor meer verbruik wegens meer weerstand door de wind. Dus dakje open en sneller rijden, dan zal je misschien op dat ogenblik berg af gebold hebben of wind mee hebben gehad.
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 00:30
door Bob
CitRoel schreef:Volgens m'n pa wappert het dak niet als je m'n niet laat knikken. Dus niet openen door de beugel naar achteren te klappen maar beugel los en dan de handen in het daken en zo een bult maken i.p.v. een knik... Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel en of het werkt maarja proberen waard.
Nee voor mij helaas niet duidelijk... kan er nog een woordje uitleg bij?
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 08:28
door supercees
Pieter-Jan schreef: Dak open of ramen open zorgt in de eerste plaats voor meer verbruik wegens meer weerstand door de wind.
dak open is in het geval van een eend minder weerstand. en alleen je ramen open en je dak dicht geeft inderdaad meer weerstand, maar met dak én ramen open ga je toch echt harder.
wat ook zal schelen is een andere achterbumper: bekijk de vorm maar eens en de plek, als er iets lucht hapt is het dat ding.
bij verschillende eenden heb ik de achterbumper vervangen door een stalen pijp, maar dat was meer voor het uiterlijk.
en dan nog je achterbank eruit, en de achterklep eraf, en de ruitenwissers in de racestand en je rechterbuitenspiegel eraf. en je spatlappn eraf. en 2,5 bar luchtdruk in je banden.
maar om terug te komen op dit onderwerp, in de praktijk testen is het beste. heeft iemand connecties bij een windtunnel?
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 12:04
door Pieter-Jan
Ik denk eerder dat de eend sneller gaat rijden als je de achterbank etc er uit gooit omdat ze lichter wordt. Het is in mijn ogen onmogelijk dat een eend sneller rijdt met dak open. Het dak dicht zorgt juist voor minder weerstand omdat het een gaaf oppervlak is waarlangs de wind glijdt. Vanaf er openingen komen in de auto komt de wind er in en botst het tegen de onderdelen die niet opengaan zodat de auto tegengehouden wordt. Als ik met een dak open rijdt dan wordt ze soms eens op zij geblazen. Dat is een eerste teken van een toegenomen weerstand.
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 12:12
door pauldegoede
[quote="Prinses van BilturgVandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen [/quote]
Kijk eens aan; nog druk aan het lessen?
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 12:43
door wouter87
ik ben er niet zo zeker pieter jan. opzich klinkt je redenatie duidelijk maar ik merk zelf toch wel degelijk dat met het dak op sneller gaat. ik heb daar uiteindelijk maar een oplossing voor en ik weet het kan net zo goed lariekoek zijn. toen ik terug van de betuwe kwam had ik besloten om met mijn dak dichtterug te rijden. dit leek me verstandig in verband met de wind.eenmaal op de autoweg met een drafje van 110 begon het dak te morren. toen ik achter me keek stond het helemaal bol. de kieren in de auto vangen zoveel wind dat het dak het niet kwijt kan en dus bol gaat staan waardoor je veel meer weerstand krijgt. met dak open kan die wind vrolijk overal naartoe en heb je dus naar mijn redenatie minder weerstand. het kan ook lulkoek zijn maar zo probeer ik het te zien. (owja dus volgende keer rijd ik lekker met dakje open!!!)
Geplaatst: wo 19 jul, 2006 13:22
door Prinses van Bilturg
pauldegoede schreef:[quote="Prinses van BilturgVandaag las ik in het theorieboek voor het rijexamen
Kijk eens aan; nog druk aan het lessen?
[/quote]
Nee, ik heb twee jaar geleden mijn rijbewijs gehaald. Zo ontzettend lang ben ik dus nog niet in het bezit van dat felbegeerde roze papiertje, maar ik heb het wel!
Een goede vriend van me is onlangs begonnen aan zijn rijlessen. Ik bladerde zijn boek door voor de gein en kwam dus die 6% tegen.
Groetjes!