Help! Motorprobleem...

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » do 17 aug, 2006 20:24

De laaste motorische beurt heeft ie 500km geleden gehad. Toen is de motorolie ververst + nieuw oliefilter, 123-std gemonteerd, nieuwe bougie's, bougiekabels gechekt maar waren/zijn nog goed, nieuwe accu. Verder zijn alle elektrische verbindingen gekontroleerd en zo nodig weer goed gemaakt.

Net even het oliepijl gekontroleerd maar hiermee is niet mis, netjes tussen de tussen de twee inkepingen. Ook draait de ventilator zoals het volgens mij hoort, op een bepaald moment heeft ie grote weerstand en voor de rest klein beetje.
Ook de motor even gestart sloeg nu vrijwel meteen aan..maar geen zwarte/blauwe of wat voor kleur rook dan ook...

Hoe meet ik de compressie?

Iedereen bedankt voor alle reacties tot nu toe..hoop nog vele tips te ontvangen.
Heb momenteel niet veel tijd om de motor eruit te halen maar zodra ik dat heb ga ik er mee bezig. Dus alle tips zijn welkom! :)

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » do 17 aug, 2006 21:05

compressiemeter kopen bij automaterialen-zaak; is niet zo gek duur.
Las van je 123-ontsteking; kan het daar niet aan liggen; dat je af en toe geen vonk hebt op één van de bougies???
vrgrt
Hassie
Vrgrt.
Hassie.

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » vr 18 aug, 2006 09:02

Zwarte rook lijkt er wel op dat je flink veel onverbrande zooi in je uitlaat hebt.
Dat hij een beetje weerstand geeft is normaal, hij bouwt namelijk compressie op als je de zuigers omhoog laat komen, als de kleppen openen gaat het meteen weer soepeler. Draai de bougies er maar eens uit en doe het nog eens.
Ik vermoed toch bij jou een probleem ergens met je ontsteking, ik zou daar eerst eens gaan zoeken, vervang maar gewoon wat onderdelen, het kost je de kop niet en dan heb je alvast wat voor de volgende beurt en kijk dan nog eens wat hij doet.
Ik zou de motor nog niet meteen gaan uitbouwen!
Trouwens zou je motorschade ook kunnen verhelpen met de motor er nog in, maar zover ben je nog niet :-)
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » vr 18 aug, 2006 09:17

Edwin schreef:, 123-std gemonteerd, nieuwe bougie's, bougiekabels gechekt maar waren/zijn nog goed, nieuwe accu. Verder zijn alle elektrische verbindingen gekontroleerd en zo nodig weer goed gemaakt.
Edwin
Zou inderdaad de 123 verdenken en de draden/b.kabels goed langslopen. Zeker omdat hij soms wel soms niet doet zou een draadbreuk of rammelend contact me niet verbazen.
Trouwens 500 km? Zou even teruggaan naar waar je de 123 etc. hebt laten uitvoeren, dat moet toch onder garantie vallen?
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » vr 18 aug, 2006 09:45

neem aan dat je dat zelf doet! als je 123 inwendig stuk is krijg je zo een nieuwe

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » vr 18 aug, 2006 20:19

De 123 heb ik inderdaad zelf erin gezet. Kabels zijn goed aangesloten dat weet ik zeker. Verder zal ik de bougies er eens uithalen en dan nog eens een paar rondjes draaien. Ook ben ik van plan de compressie even te meten.

@Flying Duckman: Als het iets met de ontsteking te maken heeft, hoe kan et dan dat de motor zoveel lawaai maakt..?

Maar eerst ga ik er ff een weekend tussenuit 8) en daarna zal ik me weer bezig houden met de motor..

Gr. Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Frank Deusjevoo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 749
Lid geworden op: zo 23 mei, 2004 17:48

Bericht door Frank Deusjevoo » za 19 aug, 2006 01:00

Veel plezier op Terschelling, Edwin!

We horen het wel, en ik kom vrijdag als alles doorgaat, en de baas me niet nodig heeft je helpen met de motor!

Frank
Restauratie; draad weer aan het oppakken...

Flying Duckman
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 856
Lid geworden op: vr 23 dec, 2005 09:19
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Flying Duckman » za 19 aug, 2006 16:19

Edwin schreef:De 123 heb ik inderdaad zelf erin gezet. Kabels zijn goed aangesloten dat weet ik zeker. Verder zal ik de bougies er eens uithalen en dan nog eens een paar rondjes draaien. Ook ben ik van plan de compressie even te meten.

@Flying Duckman: Als het iets met de ontsteking te maken heeft, hoe kan et dan dat de motor zoveel lawaai maakt..?

Maar eerst ga ik er ff een weekend tussenuit 8) en daarna zal ik me weer bezig houden met de motor..

Gr. Edwin
Het kan dus zijn dat hij op 1 cylinder gaat rijden, dat geeft een raar geluid en lawaai, misschien is dit het, maar het kan net zo goed iets anders zijn hoor.
Het is natuurlijk een gokje van zo'n afstand, maar het meest logische wat het zou kunnen zijn...

Veel plezier op vakantie!
groeten Flying Duckman

mooie foto van je auto? http://www.bloemendal-fotografie.nl

Eminence Grise
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 846
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 16:36
Locatie: Valkenburg ad Geul

Bericht door Eminence Grise » zo 20 aug, 2006 10:37

als het oliepeil nog goed is gebruikt ie vermoedelijk geen olie....toch...
bij mij is er al eens een bougie eruit geknald die los was komen te zitten. Geluiden zijn dan ongeveer hetzelfde als wat hierboven omschreven staat..lopen op 1 cylinder en een hoop herrie..
sterkte....
2 cylinders en 30 pk maar veel meer inhoud..!
enne...mooi grijs is niet lelijk. Rood valt ook best mee.

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » zo 3 sep, 2006 15:13

Weer eens ff een update.
Compressie meter gekocht en compressie opgemeten, met warme motor.
Eerst eens zonder gas te geven daarna met plank gas.
Zonder plankgas: links 7.5-8 Bar, rechts 9 Bar.
Met plankgas: links 10 Bar, rechts 11 Bar.
Er zit dus ongeveer 1 Bar verschil tussen beide cilinders. Ik weet niet of dat iets uitmaakt? En dat ik hierin de oorzaak moet zoeken?

Starten doet de motor anders weer zonder problemen :D Heb zo'n 2 weken de eend niet meer gestart en sloeg nu vrijwel meteen weer aan zonder er ook maar iets aan veranderd te hebben...

Toch ben ik wel van plan, wanneer ik weer eens een lang vrij weekend heb, er tijdelijk een andere motor in te plaatsen en deze helemaal uitelkaar te halen.

Alle tips zijn nog steeds welkom :lol: :wink:

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Edwin
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 8 sep, 2004 15:29
Locatie: Heerenveen (Fryslân)
Contacteer:

Bericht door Edwin » zo 3 sep, 2006 15:42

Deze twee filmpjes kwam ik op het 2cvkitcar forum tegen. Het geluid lijkt veel op dat van mijn eend.. :?
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00002.mpg
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00001.mpg

Edwin
---Zwarte 2CV6 Club uit 1987---
Vanalles 2CV

Site Burton400

Hassie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: wo 22 feb, 2006 19:12

Bericht door Hassie » zo 3 sep, 2006 17:44

Edwin schreef:Deze twee filmpjes kwam ik op het 2cvkitcar forum tegen. Het geluid lijkt veel op dat van mijn eend.. :?
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00002.mpg
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00001.mpg

Edwin
Wat een rot geluid!!!
Lijken mij kleppen??????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr
Hassie

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » ma 4 sep, 2006 09:38

kan ook aan het geluid van de camera liggen dat het wat ratelend klinkt, maar het klinkt wel heel erg als ratelende kleppen!
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Gebruikersavatar
Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1021
Lid geworden op: wo 19 jul, 2006 22:17
Locatie: Apeldoorn

Bericht door Charlie » ma 4 sep, 2006 22:50

tjah... :?

Is misschien saai ... maar ik denk ook aan de kleppen
heb ik ook es gehad :(

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » di 5 sep, 2006 14:02

Ik zou snel je klepspeling meten, sluit je dat in ieder geval uit.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Plaats reactie