Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 17 aug, 2006 20:24
door Edwin
De laaste motorische beurt heeft ie 500km geleden gehad. Toen is de motorolie ververst + nieuw oliefilter, 123-std gemonteerd, nieuwe bougie's, bougiekabels gechekt maar waren/zijn nog goed, nieuwe accu. Verder zijn alle elektrische verbindingen gekontroleerd en zo nodig weer goed gemaakt.
Net even het oliepijl gekontroleerd maar hiermee is niet mis, netjes tussen de tussen de twee inkepingen. Ook draait de ventilator zoals het volgens mij hoort, op een bepaald moment heeft ie grote weerstand en voor de rest klein beetje.
Ook de motor even gestart sloeg nu vrijwel meteen aan..maar geen zwarte/blauwe of wat voor kleur rook dan ook...
Hoe meet ik de compressie?
Iedereen bedankt voor alle reacties tot nu toe..hoop nog vele tips te ontvangen.
Heb momenteel niet veel tijd om de motor eruit te halen maar zodra ik dat heb ga ik er mee bezig. Dus alle tips zijn welkom!
Edwin
Geplaatst: do 17 aug, 2006 21:05
door Hassie
compressiemeter kopen bij automaterialen-zaak; is niet zo gek duur.
Las van je 123-ontsteking; kan het daar niet aan liggen; dat je af en toe geen vonk hebt op één van de bougies???
vrgrt
Hassie
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 09:02
door Flying Duckman
Zwarte rook lijkt er wel op dat je flink veel onverbrande zooi in je uitlaat hebt.
Dat hij een beetje weerstand geeft is normaal, hij bouwt namelijk compressie op als je de zuigers omhoog laat komen, als de kleppen openen gaat het meteen weer soepeler. Draai de bougies er maar eens uit en doe het nog eens.
Ik vermoed toch bij jou een probleem ergens met je ontsteking, ik zou daar eerst eens gaan zoeken, vervang maar gewoon wat onderdelen, het kost je de kop niet en dan heb je alvast wat voor de volgende beurt en kijk dan nog eens wat hij doet.
Ik zou de motor nog niet meteen gaan uitbouwen!
Trouwens zou je motorschade ook kunnen verhelpen met de motor er nog in, maar zover ben je nog niet

Geplaatst: vr 18 aug, 2006 09:17
door OnsEendje2
Edwin schreef:, 123-std gemonteerd, nieuwe bougie's, bougiekabels gechekt maar waren/zijn nog goed, nieuwe accu. Verder zijn alle elektrische verbindingen gekontroleerd en zo nodig weer goed gemaakt.
Edwin
Zou inderdaad de 123 verdenken en de draden/b.kabels goed langslopen. Zeker omdat hij soms wel soms niet doet zou een draadbreuk of rammelend contact me niet verbazen.
Trouwens 500 km? Zou even teruggaan naar waar je de 123 etc. hebt laten uitvoeren, dat moet toch onder garantie vallen?
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 09:45
door Ramon
neem aan dat je dat zelf doet! als je 123 inwendig stuk is krijg je zo een nieuwe
Geplaatst: vr 18 aug, 2006 20:19
door Edwin
De 123 heb ik inderdaad zelf erin gezet. Kabels zijn goed aangesloten dat weet ik zeker. Verder zal ik de bougies er eens uithalen en dan nog eens een paar rondjes draaien. Ook ben ik van plan de compressie even te meten.
@Flying Duckman: Als het iets met de ontsteking te maken heeft, hoe kan et dan dat de motor zoveel lawaai maakt..?
Maar eerst ga ik er ff een weekend tussenuit

en daarna zal ik me weer bezig houden met de motor..
Gr. Edwin
Geplaatst: za 19 aug, 2006 01:00
door Frank Deusjevoo
Veel plezier op Terschelling, Edwin!
We horen het wel, en ik kom vrijdag als alles doorgaat, en de baas me niet nodig heeft je helpen met de motor!
Frank
Geplaatst: za 19 aug, 2006 16:19
door Flying Duckman
Edwin schreef:De 123 heb ik inderdaad zelf erin gezet. Kabels zijn goed aangesloten dat weet ik zeker. Verder zal ik de bougies er eens uithalen en dan nog eens een paar rondjes draaien. Ook ben ik van plan de compressie even te meten.
@Flying Duckman: Als het iets met de ontsteking te maken heeft, hoe kan et dan dat de motor zoveel lawaai maakt..?
Maar eerst ga ik er ff een weekend tussenuit

en daarna zal ik me weer bezig houden met de motor..
Gr. Edwin
Het kan dus zijn dat hij op 1 cylinder gaat rijden, dat geeft een raar geluid en lawaai, misschien is dit het, maar het kan net zo goed iets anders zijn hoor.
Het is natuurlijk een gokje van zo'n afstand, maar het meest logische wat het zou kunnen zijn...
Veel plezier op vakantie!
Geplaatst: zo 20 aug, 2006 10:37
door Eminence Grise
als het oliepeil nog goed is gebruikt ie vermoedelijk geen olie....toch...
bij mij is er al eens een bougie eruit geknald die los was komen te zitten. Geluiden zijn dan ongeveer hetzelfde als wat hierboven omschreven staat..lopen op 1 cylinder en een hoop herrie..
sterkte....
Geplaatst: zo 3 sep, 2006 15:13
door Edwin
Weer eens ff een update.
Compressie meter gekocht en compressie opgemeten, met warme motor.
Eerst eens zonder gas te geven daarna met plank gas.
Zonder plankgas: links 7.5-8 Bar, rechts 9 Bar.
Met plankgas: links 10 Bar, rechts 11 Bar.
Er zit dus ongeveer 1 Bar verschil tussen beide cilinders. Ik weet niet of dat iets uitmaakt? En dat ik hierin de oorzaak moet zoeken?
Starten doet de motor anders weer zonder problemen

Heb zo'n 2 weken de eend niet meer gestart en sloeg nu vrijwel meteen weer aan zonder er ook maar iets aan veranderd te hebben...
Toch ben ik wel van plan, wanneer ik weer eens een lang vrij weekend heb, er tijdelijk een andere motor in te plaatsen en deze helemaal uitelkaar te halen.
Alle tips zijn nog steeds welkom
Edwin
Geplaatst: zo 3 sep, 2006 15:42
door Edwin
Deze twee filmpjes kwam ik op het 2cvkitcar forum tegen. Het geluid lijkt veel op dat van mijn eend..
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00002.mpg
http://home.hetnet.nl/~himpers/patron/MOV00001.mpg
Edwin
Geplaatst: zo 3 sep, 2006 17:44
door Hassie
Wat een rot geluid!!!
Lijken mij kleppen??????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
gr
Hassie
Geplaatst: ma 4 sep, 2006 09:38
door bartje2212
kan ook aan het geluid van de camera liggen dat het wat ratelend klinkt, maar het klinkt wel heel erg als ratelende kleppen!
Geplaatst: ma 4 sep, 2006 22:50
door Charlie
tjah...
Is misschien saai ... maar ik denk ook aan de kleppen
heb ik ook es gehad

Geplaatst: di 5 sep, 2006 14:02
door CitRoel
Ik zou snel je klepspeling meten, sluit je dat in ieder geval uit.