Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 01:00
door Punky
Wat ben je allemaal van plan joh LE.

Wil je hem lager zetten als Spitfire ofzo??? :roll: :lol: :lol: :lol:

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 01:03
door Lelijke Eend
Nee, ik ben een soort brug aan het tekenen voor 2cv's en misschien ook HY's. Maar een Eend gaat vaak niet in goede staat op een brug, dus lijkt het me nuttig rekening te houden met een afwijkende wielbasis.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 01:45
door Punky
Dan heb je toch alleen de spoorbreedte nodig??? En dan iets erbij. Of je maakt een oprijplaat zo dat ie verstelbaar is.

Dan maakt het in je berekening ook niks uit of je Mabor, Mich, of iets dergelijks erop hebt liggen.

Garage's hebben ook maar 1 soort brug voor alle type wagens.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 01:48
door Lelijke Eend
Maar mijn brug wordt ook niet zoals je in een garage vindt ;)

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 02:00
door Punky
Wat moet het worden dan. Want als er ook een HY op moet, dan heb je mijns inziens weinig aan alleen de maten van een 2cv.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 08:20
door tilly2
Nog ff aanvullen op de bandenomtrek: met de berekening kun je ook de afwijking in de afgelegde weg bepalen en dus ook de aanwijzing van de snelheidsmeter...
Als je 135mm breed monteert ipv 125mm,
dan neemt de omtrek van de band toe met factor 135 gedeeld door 125, ongeveer 8%!
Let daar dus wel goed op!
Rob.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 09:19
door leo top
125 of 135 slaat toch op de breedte van het loopvlak, niet op de hoogte van de band, dus 80% van 125 is 100; 80% van 135 is 108 een 135 band is dus 8 mm hoger, diameter is dan 597 mm.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 09:50
door backfire
Leo, als beide wangen 80% zijn dan klopt andere berekening ook. Bij beide kom je op 8% uit. ;)

Zo komt er bij mij straks een 165/80R15 band op, diameter van 645mm omtrek van 2026mm i.p.v. 1825mm, verschil van 11%

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 09:56
door catscit
jongens, ongelooflijk

De eende banden zijn 125/90 r15

en geen 80 dus!!!!
en die 90 wil zeggen dat de hoogte van de wang 90% van de breedte is!

Dit betekend ook dat een 135er band (met z'n 80% wang) een kleinere omtrek heeft als een 125er band! En als je dat niet gelooft, zet ze maar naast elkaar, de 125er is iets hoger.

Verder zit er nog een verschil tussen de statische en dynamische omtrek ivm de vervorming van de band tijdens het rijden.

Maar er is een progje op internet die dit allemaal voor je uitrekent http://www.cats-citroen.net/citroen_aty ... tions.html

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 10:25
door leo top
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 10:51
door backfire
ik zei toch dat er bij cats een tabel was :D

Maar Jeroen, als je topic gelezen hebt werd er ook gevraagd hoe hoog de wang was en niemand gaf antwoord of wist het, tot nu dan ;), waarvoor onze dank :)

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 11:00
door catscit
ik vind het altijd knap dat er een topic van 2 paginas opgezet kan worden en ondertussen niemand de juiste waarde van het antwoord op de originele vraag kan geven. Maar het is wel gezellig!

Anyway, we zijn eruit geloof ik.

zodra de regen stopt ga ik op zoek naar de kortsluiting in de eend, de zekeringen vliegen me om de oren.

Geplaatst: ma 13 nov, 2006 20:28
door Lelijke Eend
catscit schreef: (...) De eende banden zijn 125/90 r15

en geen 80 dus!!!! (...)
Back tot the drawing-board.

Weet iemand toevallig wat voor banden er precies onder een HY zitten ?

Geplaatst: di 21 nov, 2006 20:36
door tilly2
Kan wel voor je opzoeken denk ik.
Heb op zolder nog boekje van HY liggen...
Heb je zelf een HY?
Rob, Oss.

Geplaatst: di 21 nov, 2006 20:40
door catscit
Lelijke Eend schreef:
catscit schreef: (...) De eende banden zijn 125/90 r15

en geen 80 dus!!!! (...)
Back tot the drawing-board.

Weet iemand toevallig wat voor banden er precies onder een HY zitten ?
Meten is weten.
De omtrek staat op de calculatie pagina van m'n site, is wel de dynamische omtrek maar dat scheelt maar 2%.

ALs je een andere maat intypt rekent ie zelf de omtrek uit.