Pagina 2 van 2
Geplaatst: za 16 dec, 2006 10:57
door Bullit
Ramon2cv schreef:dat is je co afstelling,
als je dat inhouden wil verhelpen zou je toch eens moeten kijken naar een grotere maat eerste sproeier hij is dus iets te arm/koud met de powertube had ik ook, mijn ideale afstelling met bcc powertube =
1e trap 120
2e trap 110
Djeezzzus!
Dat is 37% meer benzine in de eerste trap en 58(!)% meer benzine in de tweede trap (i.v.m. origineel). Ik kan me niet voorstellen dat je niet voortdurend met zwarte bougies rondrijdt of hiermee een normaal CO gehalte haalt.
Een te rijk mengsel verbrand te snel en te koel levert niet het optimale vermogen.
Geplaatst: za 16 dec, 2006 12:06
door Bartje
Hoi,
Een te rijk mengsel verbrand zeker niet sneller de verbrandingssnelheid van een koolwaterstof is meestal het hoogst tussen lambda 1 en 0,95, net aan de rijke kant dus. Rijke verbranding is inderdaad wel koeler en het levert minder vermogen op. Als je motor te rijk loopt staat dat gelijk aan wat benzine door de gootsteen spoelen, kost alleen maar geld en levert niks op.
Of de sproeier bezetting van Ramon te rijk is is denk ik zo niet te zeggen, omdat ik denk dat de juiste sproeier bezetting per motor verschilt.
Ter vergelijk, ik rijd zelf met een sportfilter en een powertube en heb een sproeier bezetting van 1ste trap: 105 en 2de trap:110. Hiermee loopt de motor niet onder alle omstandigheden rijk (op deellast vaak arm), maar vol gas loopt hij in iedergeval net iets aan de rijke kant, zo loopt mijn benzine verbruik niet de spuigaten uit.
Wat betreft het vroeger afstellen van je ontsteking dat kun je heel goed zelf doen aan de hand van de tanden op het vliegwiel. Een 2cv vliegwiel heeft als ik me niet vergis 108 tanden, dus 360/180= 3 1/3 krukasgraad per tand. Als je de ontsteking dan afstelt dan kun je hem met een scoop gewoon ongeveer een tandje vroeger stellen en proberen wat het met je motor doet.
Groetjes Bart
Geplaatst: zo 17 dec, 2006 15:32
door bartje2212
misschien een stomme vraag, maar waarom rijdt het met originele sproeiers verrot? zorgen deze voor een te arm mengsel of heeft dat te maken met het soort luchtfilter/powertube?
ben niet zo thuis in deze materie, vandaar de vraag.
(ikzelf heb gewone sproeiers en zwart plastic luchtfilter doos; allemaal origineel geloof ik. lijkt mij dan ook op elkaar afgestemd)
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 05:35
door Ramon
ik heb gewoon heel lang geprobeerd en dit is echt het lekkerts!
ik kan de eerste trap origineel houden maar dan houd ze in en loopt ze niet lekker snel/pittig
zodra ik weer veel km's ga maken dan word het weer gewoon dyane bezetting, de top blijf toch hetzelfde, het mooie van nu is als ik 110 rijd en plank bezine geef dan trekt ie erg hard naar de 125, maarja 1:11 vind ik iets te veel
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 10:44
door Yellow Deendger
mijn eend rijdt standaard 1:11,5( geen sportfilter of andere sproeiers,ofwat dan ook!) Weet niet waar het aan ligt, behalve dan mijn rechter voet.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 12:03
door bartje2212
juist. ik rij misschien zelfs 1:10, maar dat is vooral korte afstanden (o.a. met de hond naar het bos)
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 12:21
door Bullit
@ bartje, klopt: een te rijk mengsel verbrandt niet sneller.
@ Ramon: Maar ik denk echt dat het mengsel van Ramon veel te rijk is. Natuurlijk heb je geen last van slechte gasaanname in het middenbereik, maar dat kun je met een uitgekiende onsteking ook voor elkaar krijgen (= niet hetzelfde als simpelweg op tijd zetten van je 123)
50% meer benzine bij een paar % meer lucht lijkt me niet te kloppen. De tuning-sproeiers die vaak verkocht worden zijn ze groot om dat ze toevallig makkelijk verkrijgbaar waren in die grootte (bijv visa-sproeiers), niet omdat de verkopende bedrijven tests hadden uitgevoerd en die exemplaren als optimaal hadden beoordeeld.
Heb je al eens de uitlaatgassen gemeten? Ik denk dat je een heel hoog CO gehalte hebt en weinig CO2. Dat betekent dat er niet genoeg zuurstof overblijft voor het tweede deel van de verbranding (CO omzetten naar CO2), en juist in dat laatste deel van de verbranding zit veel energie.
Kortom, afgezien van onnodig hoog verbruik en apk-afkeuring verlies je ook vermogen wanneer je sproeiers te groot zijn. Daarnaast worden je bougies snel zwart, spoel je de oliefilm van de cilinderwanden, verdun je de olie, ontstaat er veel roet etc.ect.
Ik wil je niet afzeiken, ik zou alleen graag willen weten of je dergelijke ervaringen hebt (zwarte bougies etc)
B.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 16:40
door André Post
Ik heb in de Mehari ook sproeiers aangepast omdat het echt niet reed met de standaard set.
Daarvoor moest ik echt met het gas spelen, dus acceleratie pomp bedienen,
om er een beetje gang in te houden.
Ik kan je verzekeren dat het niet prettig rijdt.
Inderdaad, als ik nu alles uit het motortje haal doet'ie waarschijnlijk ook wel
1 : 10, maar als ik gewoon rijdt is 1 : 12 a 13 normaal.
Bedenk wel dat een Mehari aerodynamisch nogal lomp is vormgegeven.
Geplaatst: ma 18 dec, 2006 17:50
door Ramon
mooi bruine bougies soms iets te zwart maar meestal koffie bruin. geen roet geen valse lucht trekt gewoon als de malle,
kom een keer langs en bekijk het zelf en voel hoe het rijd en leer mij wat over onstekings tijdstippen
Geplaatst: wo 20 dec, 2006 11:13
door Bullit
eeuhh ja... als ik eens in amsterdam ben
met die onsteking bedoel ik dat vooral wanneer je half gas geeft de onsteking veel meer vervroegen kan. De vacuumvervroeging van bepaalde 123 modellen houdt hier rekening mee: hoe groter de onderdruk in het spruitstuk, hoe slechter de cilinders gevuld worden, hoe langzamer de verbranding verloopt, hoe eerder de vervranding ingezet zou moeten worden.
Je kunt de onsteking ook heel goed afstellen met een vacuummeter, het ideale stationaire ontstekingstijdstip ligt daar waar het het grootste vacuum bij stationair toerental veroorzaakt. Ik beschouw de instellingen die citroen aangeeft meer als 'richtlijnen'
Bij de 123-evo kun je daarnaast verschillende curves kiezen met verschillende eindvervroegingen zodat de totale vervroeging niet te gek wordt. Al spelend en testend merk je wat voor invloed de onsteking heeft op het gedrag van de motor. Het horten en stoten bij halfgas kun je dus ook oplossen zonder meteen enorme sproeiers te gebruiken.
Echter, helemaal geweldig loopt de eend waar ik het over heb nog niet. Om de een of andere reden verlaat de onsteking een paar graden zodra ik het gaspedaal een beetje aanraak (en het vacuum nog niet veel is gezakt).
Vooral direct na het opschakelen verslikt de eend zich wel eens wanneer ik het toerental te zeer laat zakken. Dat moet ik maar eens aan Albert de Gier voorleggen.
B
B.
Geplaatst: wo 20 dec, 2006 11:48
door backfire
Dit kun je oplossen door er een CV of SU carb te gebruiken. Dit verslikken lijkt mij eerder een timing probleem van je acceleratiepomp.
Geplaatst: wo 20 dec, 2006 12:49
door Bullit
nee, de acceleratiepomp werkt prima. Alleen als ik vanuit stationair toerental een beetje gas geef (waarbij het vacuum zo goed als in stand blijft) dan vertraagt de onsteking eerst 4 graden waarna hij alsnog meer gaat vervroegen (omdat het toerental stijgt) Ik merkte dit op toen ik een grafiekje maakte van de vervroeging. Tijdens het rijden merk ik het alleen als ik tijdens het schakelen het toerental ver terug laat vallen en dan probeer op te trekken.
Het ligt m.i. echt aan dit rare hikupje in de vervroegingscurve, want dat is precies wanneer het gebeurt. Ik zal alles nog eens precies meten (vervroeging/vacuum/toerental) en het dan eens aan Albertronic voorleggen.
Geplaatst: wo 20 dec, 2006 20:02
door thomaaas
Met dat verslikken bedoel je toch niet dat je wanneer je half gas geeft en wegrijdt, dat je eend als een idioot begint de bokken? Want dat wil de charleston nog wel eens doen, en t rijd nooit zo fijn daar je helemaal door elkaar geschud wordt.
Geplaatst: do 21 dec, 2006 11:00
door Bullit
nee, hij slaat 1 slagje over en ploft daarbij in de carb, daarna gaat ie weer gewoon verder. Bokken doet ie alleen als ik 20 in z'n vier probeer te rijden rijden, het nieuwe rijden zeg maar
Geplaatst: vr 22 dec, 2006 15:26
door thomaaas
Okej dat heb ik nog nooit geprobeerd, maar goed het zal daar bij mij niet aan liggen
Misschien kan ik ook wel gewoon niet rijden