Pagina 2 van 4
Geplaatst: di 2 jan, 2007 22:24
door Alexxxxx
Wat lees ik nu, was je van plan om aan mijn bobine te gaan lopen trekken?

Maar goed dat ik hier weer eens langs kom dus

Geplaatst: di 2 jan, 2007 22:25
door Lelijke Eend
Shit !
Geplaatst: di 2 jan, 2007 23:32
door Voge
Oei, voer voor een eeuwige ruzie??
Maar door dit soort narigheid is mijn eend er al twee keer mee opgehouden (in de regen!!)

Geplaatst: wo 3 jan, 2007 17:36
door Lelijke Eend
Als je maar weet waar het aan ligt

Geplaatst: wo 3 jan, 2007 23:44
door Voge
Tsja, toch moet je weer 5 seconden naar buiten, vervelend..

Geplaatst: do 4 jan, 2007 11:24
door THE SPITFIRE
oke ik heb een foutje gemaakt. ik heb wel een zwarte.

Geplaatst: do 4 jan, 2007 13:07
door Aloha Beach Cruiser
ze hebben het bij mij ook eens geflikt, maar omdat die eend ALTIJD start, moest er wel wat losgetrokken wezen!
Geplaatst: do 4 jan, 2007 15:20
door Lelijke Eend
Visabobine is besteld ! Zien oftie dan beter start ... Mijn idee: een Visabobine op een Eend zorgt er voor dat de contactpuntjes doorgloeien. Een te sterke vonk dus. Een zwarte bobine op een Visa zal dan wel een te zwakke vonk geven (slecht starten).
Geplaatst: do 4 jan, 2007 21:52
door THE SPITFIRE
hehehe owja???

Geplaatst: do 4 jan, 2007 21:55
door Lelijke Eend
Ja, dat is mijn theorie. Echter, ik heb helaas niet zo veel verstand vna ontstekingen (en carburateurs) als ik zou willen. Dus ik kan er best naast zitten !
Geplaatst: do 4 jan, 2007 21:56
door THE SPITFIRE
ow nee sorry ik had het over ct bij het lostrekken van bobine.

Geplaatst: do 4 jan, 2007 21:58
door Lelijke Eend
Oh, zo ! Ja, bij een Eend kan dat. Maar ik ben nog niet zeker dat dat bij een Visa tijdens het draaien van de motor veilig kan. Ik probeer het dus maar niet.
Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:08
door catscit
en dan nu de echte techniek.
De eend heeft een variabele dwell tijd, de visa een constante.
dwell (tijd) is de tijd die de bobine heeft om op te laden tussen 2 vonken.
Een eende bobine laadt op als de puntjes open staan.
Dat is X krukas graden.
Bij weinig toeren duurt het maken van de X graden met de krukas langer als bij veel toeren.
Een eende bobine moet dus bij heel veel verschillende oplaad tijden toch een behoorlijke vonk leveren, dus die bobine is een compromis.
Bij een visa is de dwell tijd constant.
De zwarte doos weet het toerental en start de oplaadtijd van de bobine altijd X ms voordat het ontstekingstijdstip. Hierdoor heeft men de bobine kunnen optimaliseren.
Als je nu een visa bobine in een eend hangt gaat het fout, de bobine kan de variabiliteit van de dwell niet aan en fikt uit.
Andersom kan wel. De eende bobine kan alle dwell tijden aan dus ook die van de visa. Maar omdat de eende bobine geen optimalisatie heeft geeft ie bij die well tijd een veel mindere vonk als de geoptimliseerde visa bobine.
Simpel he.
Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:12
door Lelijke Eend
Ingewikkelder dan ik had gedacht ! Maar klopt het dat een Visa met Eendenbobine daardoor ook (veel) slachter start dan wanneer er de juiste bobine op zit ?
Geplaatst: do 4 jan, 2007 22:27
door catscit
tuurlijk, de vonk die de eendebobine produceert is veel slechter als die van de visa omdat de optimalisatie ontbreekt.
Dat merk je vooral bij starten.
En je mist vermogen onderweg, maar rijden doet ie wel.