Pagina 2 van 10
Geplaatst: za 27 jan, 2007 20:56
door Heiko
Punky schreef:Ja heb ik gebruikt op mijn spatbord en dit werkte goed. Al moet je met Fertan wel eerst goed schuren!!!
Fertan schuren??? Juist NIET!!
http://www.roestridder.nl/html/chassis_ ... delen.html
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 11:26
door Truudsje
Kun je wat meer over de werkwijze vertellen? Eerst roest er helemaal af en dan RX5 of kan het over de vliegroest heen (volgens rustbuster kruipt het onder de roest en zou het de roest zo isoleren).
Wij hebben eerste de laklaag eraf geschuurd (het betrof een onbehandeld chassis), kaal gemaakt dus. Daarna een dag/nacht kaal laten staan en toen rx5 erop. Die 24 uur is voor de vliegroest, zodat de rx5 goed hecht. Na een week (omdat we eerder geen tijd hadden) hebben we de rx10 erop gesmeerd.
Succes!
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 21:04
door Punky
Met Fertan moet je ook de losse roest weghalen. En mijn ervaring is dat het niet ver intrekt, dus daarom heb ik eerst goed geschuurd tot je kleine roestputjes overhoudt en die kun je dan met Fertan behandelen.
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 21:49
door thomaaas
AK350 schreef:Hoe zit het met de gegalvaniseerde chassis, ik heb wel eens een opmerking gelezen dat het galvanisatie-proces niet tussen de felsnaden komt.
Ik heb echter nog geen slechte gegalvaniseerde chassis gezien.
Hoe zijn de ervaringen hiermee ?
Dat hangt van de manier van Galvaniseren af: in een zinkbad komt de zink bijna overal, bij eloktrolytisch galvaniseren hecht de zink slechter op lasnaden [correct me if I'm wrong]. Maar ook als je chassis gegalvaniseerd is, zou ik het op z'n minst behandelen met tectyl oid, verzinkte chassis zinken vééél minder snel, maar altijd nog wel een beetje. Daarom heb ik het mijne ook gewoon geverft en behandeld als een gewoon chassis.
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 22:13
door Heiko
Wrong!
Bij geen enkel galvaniseringsproces komt er materiaal tussen de lasnaden.
De enige remedie hiervoor is: de delen afzonderlijk galvaniseren en pas daarna samenstellen.
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 22:21
door thomaaas
ow ok. Naja dat laatste zal ook niet gaan want dan moet je gaan lassen, en bij het lassen zullen de zinkdeeltjes verdampen waardoor je nog geen laagje in de lasnaden hebt [althans, dat heb ík mij laten vertellen].
Geplaatst: zo 28 jan, 2007 23:02
door Punky
Ik heb ook eens gehoord dat ze voor het verzinken in een apart bad met een goedje gaan. Dat ervoor zorgt dat het zelfs nog sneller roest als er later geen zinklaag overheen gaat.
Maar correct me if i'm wrong.
Geplaatst: ma 29 jan, 2007 00:15
door Heiko
thomaaas schreef:ow ok. Naja dat laatste zal ook niet gaan want dan moet je gaan lassen, en bij het lassen zullen de zinkdeeltjes verdampen waardoor je nog geen laagje in de lasnaden hebt [althans, dat heb ík mij laten vertellen].
Bij het puntlassen wordt het metaal maar heel plaatselijk gesmolten.
(Ter grootte van een erwt)
Maar je hebt gelijk: dit blijven de kritieke (onbeschermde) punten.
Geplaatst: ma 29 jan, 2007 00:17
door Heiko
Punky schreef:Ik heb ook eens gehoord dat ze voor het verzinken in een apart bad met een goedje gaan. Dat ervoor zorgt dat het zelfs nog sneller roest als er later geen zinklaag overheen gaat.
Maar correct me if i'm wrong.
Je bedoeld een ontvet-bad.
Ja, dat is nodig om het zink optimaal te laten hechten.
Dat is dus ok.
Als er maar voor gezorgd word dat er uiteindelijk geen onbeschermde delen overblijven.
Geplaatst: ma 29 jan, 2007 17:29
door Punky
Die bedoelde ik ja. Maar die felsranden blijven dan net de delen die dus onbeschermd zijn.

Geplaatst: ma 29 jan, 2007 21:22
door thomaaas
Ja je moet dan eigenlijk spoelen met demiwater geloof ik, k snap nog steeds niet waarom dat niet gewoon gebeurt

Geplaatst: za 19 mei, 2007 00:08
door Twécévé
Vanavond begonnen met het chassis dankzij wat advies van een eendengarage. Hij gaf aan dat het vooral belangrijk is de binnenkant te behandelen. Je kunt nog zo goed de buitenkant behandelen, maar binnenin gaat het dan toch roesten. Op het moment dat je dat aan de buitenkant ziet is het echt te laat. Hij attendeerde me tevens op het feit dat mn chassis doppen heeft die je eruit kunt halen om het chassis vol te spuiten.
Toen ik een dop verwijderde zag ik een vette laag in het chassis zitten. kVraag me af of het chassis vooraf al behandeld is (was wel een getectyleerd chassis, maar dat is meer de buitenkant lijkt me). kZal proberen er een foto van te maken.
Heeft iemand een 'plattegrond' van een eendechassis? 't Is namelijk van belang dat ik weet waar welke compartimenten zitten en hoe groot ze zijn. Weet ik een beetje waar ik hoeveel in moet doen.
Geplaatst: za 19 mei, 2007 12:22
door Twécévé
Zojuist foto's gemaakt van de binnenkant van het chassis van mn 2cv. Het lijkt er erg op dat het chassis al eens is behandeld. Dit gezien het feit dat er een bruin laagje vet in zit. Met een zakmes even erin gekrast om te kijken of het geen zand/olie is. Dat is niet het geval. Het doet denken aan kaarsvet. Iemand die op basis van deze foto's er iets over kan roepen?

Geplaatst: za 19 mei, 2007 12:26
door the Nosepicker
Tectyl ML
Geplaatst: za 19 mei, 2007 12:32
door Twécévé
tegen een kleine meerprijs heb ik toen idd voor een getectyleerd chassis gekozen. Ik ging er vanuit dat het alleen op de buitenkant betrekking had. Mooi meegenomen dus dat het chassis van binnen al getectyleerd is (en goed ook als ik het zo zie).
Kan het kwaad om nu na 4 jaar het chassis vol te spuiten met RX5 en RX7? Wellicht dat ik het net zo goed kan laten, want RX5 hoor je op vliegroest aan te brengen (hier niet van toepassing dus) en RX7 hoor je alleen op RX5 aan te brengen. Kan ik beter paar spuitbussen Tectyl ML er achteraan gooien. Waar haal je dat?
In deze discussie merkt iemand echter op dat je beter met RX kunt werken dan met tectyl. Tectyl zou nog wel eens wat kunnen verbergen.