Pagina 2 van 4
Geplaatst: ma 19 mar, 2007 22:27
door hoiwessy
Je moet geen appels met peren gaan vergelijken, da's niet handig.
Een goed afgesteld blok van 28.5 pk moet je vergelijken met een goed afgesteld blok van 32 pk en niet met een slecht afgesteld blok van 32 pk.
mart
Geplaatst: ma 19 mar, 2007 22:48
door Aloha Beach Cruiser
op de roller bank zie je pas echt hoeveel je eruit haalt lijkt mij, ik bedoel ermee te zeggen dat er onderling zeker (grote) verschillen kunnen zitten,
en dat het mij eerlijk gezegd niet zo heel veel zegt, die 28,5 pk of 32 pk.
tuurlijk als je het eruit haalt, dan voel je dat verschil wel.
Geplaatst: ma 19 mar, 2007 22:53
door Duckbuilder
De essentie van wat Carleston tuning zegt klopt volgens mij wel, maar wat we willen weten is waardoor de verschillen ontstaan. Dus wat is de achterliggende techniek waarmee de verschillen verklaard worden?
Dat een AM2 dus meer vermogen heeft is hiervoor goed verklaard, maar waarom heeft een A06/635 (29 pk) meer vermogen dan een AK2 (26 pk)? Beiden hebben geen powertube, beide hebben een compressie van 8,5, de koppen zijn gelijk en ik ga ervan uit dat de carb ook gelijk is of niet/minder van invloed is (of klopt dat niet). Of zou de nokkenas het verschil kunnen verklaren. Er bestaan immers ook snelle/hete nokkenassen. Dus heeft een AK2 soms een slome nokkenas?
Evan, dank voor je uitleg, dan heb ik goede krukaslagers om diverse krukassen liggen.
Geplaatst: ma 19 mar, 2007 22:55
door Bartje
Johannes slaat de spijker op z'n kop er zit veel verschil in vermogen bij verschillende motoren en dat verschil is zeker niet alleen een verschil in gezondheid van de motor of type onderscheid. Dit heb ik zelf in kleine mate ervaren en van verschillende kanten gehoort. Waardoor de verschillen worden veroorzaakt weet ik niet (heb geen onderzoek naar gedaar), ik denk dat je het zoeken moet in verschil in allerlei toleranties, maar pin me er niet op vast want het is koffiedik kijken.
Groetjes Bart
Geplaatst: ma 19 mar, 2007 23:04
door catscit
Mensen, let even op, een AK2 is een hoogtoerig blok met weinig koppel onderin. Voor aan aca is dit en ramp omdat je nooit aan de top komt.
een am2a motor heeft meestal lage compressie en behalve dat de besproeiering aangepast is aan de "turbo"tube is er dan geen verschil met de a06 (behalve misschoien de nikkenas maar dit heb ik nooit mbv onderdeel nummers kunnen bevestigen).
Er zijn echter ook am2a blokken met 9 compressie, net als de am2 dus.
En het verschil in motoren merk je wel degelijk, leg maar een am2 in een eend. Dat merk je echt wel (been there, done that)
Geplaatst: di 20 mar, 2007 10:08
door backfire
mijn zwager had vroeger een dyane6 (weet niet welk blok daar in zat) maar die haalde op de teller met gemak 130, en ik slipstreamend met mijn 2cv4 er achter aan. En als ik bedoel slipstreamen bedoel ik ook echt slipstreamen. (Ja we waren toen nog jong en onbehouwen)
Geplaatst: di 20 mar, 2007 10:10
door bartje2212
das knap (gevaarlijk). zo'n 2cv4 gaat toch maar iets van 100? (zonder in slipstream hangen)
@catscit: misschien val ik in herhaling en heb je het al eens uitgelegd, maar wat als je een am2 blok in een eend legt? harder of niet?
Geplaatst: di 20 mar, 2007 10:29
door hoiwessy
De AM2 die nu in mijn Ami lgt gaat wel boven de 130. In de Acadiane die ik net gekocht heb ligt nu een AK2, daarin amper 100.
Omdat de Aca het 1e kwartier na start de straat helemaal volzet met blauwe rook wil ik wat anders uiteraard. Wat dus nu het beste om te doen?
Beter een AM2A motor erin of de AK2 voorzien van andere zuigers en koppen. De AK2 heeft (heb ik ergens gelezen) toch een sterkere nokkenas...?
Mart
Geplaatst: di 20 mar, 2007 10:34
door Acadaantje
Mijn Aca met AM2A haalt met gemak 110, windstil trekt ie door naar 120 (duurt wel ff). Wind mee makkelijk naar 120. Met betere afstelling en 123/evo die al klaar ligt erin zal ie hem wel naar nog iets harder doortrekken. Maar veel harder zal niet lukken wegens drag. Je kan volgens mij meer vermogen erin gooien met een visamotor en toch niet harder gaan. Kwestie van aerodynamica of juist het gebrek daaraan. Je verbeterd wel je meekomen met de rest van het verkeer met een sterkere motor.
Geplaatst: di 20 mar, 2007 10:42
door backfire
[quote="bartje2212"]das knap (gevaarlijk). zo'n 2cv4 gaat toch maar iets van 100? (zonder in slipstream hangen)
Hoe kom je daar nu bij? Met mijn viertje haalde ik regelmatig 120-125 op de teller op de A2. Alleen wind tegen had ie er moeite mee, een keer windkracht 9 of zo en toen ging ie nog maar 70.
Overigens waren dat teller specs he want GPS hadden we toen nog niet (1987)
Komen we op het punt van Johannes, waar ik overigens mee eens ben, blijkbaar een goei blokkie, goed los en goed afgestelt.
Geplaatst: di 20 mar, 2007 12:47
door Ramon
ik heb al 2 jaar een aka2 basisblok er in hangen dit gaat werkelijk fantastisch, echter rijd het op lage toeren niet echt lekker met de originele sproeiers, zodra ik de eerste trap sproeier vergroot dan trek ie veel beter onderin, heb laats een am2 blok in een eend gebouwd dat rijd echt super!!
beste wat ik zelf ooit heb gehad is een a06 basis blok met zuigers en cilinders van een am2 blok afgedraaid vliegwiel en iets groter sproeier met powertube, dit reed echt top.
dit blok ligt op de plank, nog geen zin en tijd gehad om te wisselen
Geplaatst: di 20 mar, 2007 13:15
door bartje2212
@ backfire: oeps, ik dacht dat een fiertje toch wel wat minder pk's had en daarom een lagere top.
weer wat geleerd
Geplaatst: di 20 mar, 2007 21:11
door catscit
am2 in een eend gaat harder, top wordt iets hoger, maar vooral makkelijker haalbaar, en optrekken gaat ook sneller.
Geplaatst: di 20 mar, 2007 21:20
door Michiel van G.
435 cc heeft 21 PK, mijn witte dyane ging ermee ongeveer 95 - 100, wind tegen 70 inderdaad. en een herrie
wel leuk. en, mijn blauwe dyane gaat ook maar 110, daarboven vindt de auto het echt NIET leuk
Geplaatst: wo 21 mar, 2007 16:57
door thomaaas
merk je nu echt zoveel verschil in die 3,5 pk dat er tussen een ak2 en een am2 blok zit want volgens mij maakt dat echt niet zoveel uit in de topsnelheid. Verder moet je ook het koppel meenemen lijkt mij, en het toerental waarbij je vermogen vrijkomt.