Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 25 apr, 2007 13:54
door Joos
Onder het kopje 'alledag' op
www.2cv.nl !
Hier is ie
Geplaatst: wo 25 apr, 2007 16:42
door Koos de Kikker
Ik heb al sinds 1984 alarmlichten op mijn eend zitten. En het werkt nog steeds. Hoe heb ik dat gedaan (uit mijn hoofd)
1. Koop een vierpolige hotelschakelaar. Is te koop bij elke elektronicashop voor omgeveer €5 a €10 euro,
1. Gebruik 1 pool voor het schakelen van je linker richtingaanwijzers (aftakken kan vanaf je richtingaanwijzer schakelaar)
2. Gebruik 1 pool voor het schakelen van je rechter richtingaanwijzers (aftakken kan vanaf je richtingaanwijzer schakelaar)
Als je nu de schakepaar aanzet heb je dus al alarmlichten. Maar dit werkt alleen bij ingeschakeld contakt. Daarom:
3. Gebruik 1 pool voor een 12V voeding (vanaf een punt waar altijd prik op staat, bjivoorbeeld rechtstreeks van de accu) naar je knipperlicht automaat.
Nu kun je ze al gebruiken met uitgeschakeld contact want je haalt de voeding nu rechtstreeks vanaf je accu. Maar nu bleek het hele boordnet mee te gaan knipperen. Dus oliedrukcontrole lampje aan, oliedrukcontrole lampje uit enz.
4. Daarom gebruik je de laatste pool om de standaard voeding ui te schakelen. Dit is ook de reden dat je een hotelschakelaar nodig hebt. De eerste drie contactem worden aangeschakeld terwijl het vierde contact juist uitgeschakeld wordt.
Deze schakeling heb ik al meer dan 20 jaar werkend in mijn eendje zitten. En het werkt nog steeds perfect. De alarmlichten werken met ingeschakeld en met uitgeschakld contakt.
Je kunt zelf bedenken vanaf welke punten je het beste de aftakkingen kunt maken
Veel succes ermee.......
Geplaatst: wo 25 apr, 2007 17:31
door dyane_maniac
Twécévé schreef:Maarrr.... ik heb een moderne eend (1987) maar kan nergens een voorgemonteerd blokje vinden. Heb enkel een knop voor de ruitenwisser, remvloeistof en mistlicht. Daarmee is het basta.
je hebt de kabelboom achter de teller en/of achter de accu bekeken? daar zat ie bij mijn aca '82, dyane '83 en 2cv special '85. tis een zwart blokje van ca 2x2x3 cm met iets van 7 draadjes eruit
Geplaatst: wo 25 apr, 2007 20:48
door Niels
zou een 73er dyane dat ook al hebben?
Geplaatst: wo 25 apr, 2007 22:45
door dyane_maniac
Niels schreef:zou een 73er dyane dat ook al hebben?
de moeite waard om dat gewoon uit te zoeken nietwaar?
Re: alarmlichten
Geplaatst: wo 15 aug, 2007 22:44
door dyane_maniac
Niels schreef:Hoi,......
lach me niet uit als m'n idee niet kan.... ik bedacht het net even snel en heb sowieso niet zoveel ervaring met electrische circuits op het aanleggen van bedrading in de berging na...
ik heb in mijn dashboard nog een gaatje over en ik heb ook nog een schakelaar over.
ik wilde hiermee een alarmlichtfunctie inbouwen in mijn dyane....
volgens onderstaande tekening. de lijnen in blauw heb ik erbij getekend en schakeling A en B worden beiden tegelijk door dezelfde schakelaar bediend...
gaat dit ergens problemen opleveren? (ontploft de handel? kortsluiting?
etc)
alvast bedankt
schakeling moet werken lijkt me zou. vraag ik me alleen af, waarom heeft een originele alarmlicht schakelaar dan 7 aansluitingen en niet 3? ik moet het nu ook zelf fabrieken op mijn 69er dyane waar het blokje dus helaas niet op zit. waarom daar dan 7 aansluitingen? of zou dat zijn om te voorkomen dat ie sneller gaat knipperen? want daar merk ik bij mn eend niets van. hoe zou ik deze schakelaar dan aan moeten sluiten? weet iemand dat?
Geplaatst: ma 20 aug, 2007 21:46
door dyane_maniac
is er niemand die hier antwoord op weet??? (zie bericht hierboven) hoe sluit ik al die draden van een originele schakelaar aan? ik ben nu bezig met mn kabelboom en wil m dr graag in solderen. help!
douwe
Geplaatst: ma 20 aug, 2007 22:00
door Robbert.
Dit is wel erg toevallig; ik wilde hier nl. een nieuw topic over starten maar dat hoeft nu dus niet meer.
Zoals elders hier te lezen heb ik uit een gedumpte dyane in zuid frankrijk een alarmlichtschakelaar getrokken plus het blokje waar deze in steekt met de draadjes.
Ik had al gelezen dat het blokje ook achter het dashboard van de nld'se eenden zit maar mijn eend uit '81 valt net buiten de boot want toen werden ze kennelijk nog niet ingebouwd in de kabelboom.
Is het desondanks wel mogelijk om zelf dit blokje (waar de schakelaar met 7 pootjes dus insteekt) in te bouwen? De draadjes zitten er voor ca. 2 cm nog aan, maar zoveel zeggen de kleuren eigenlijk niet, laat staan dat ik zeker weet dat de kleuren in '76 hetzelfde waren als de kleuren in de kabelboom van een 2cv uit de jaren 80. Misschien iemand die uit wil zoeken waar elke draad naartoe gaat? Diegene zou ik erg dankbaar zijn!
Geplaatst: za 25 aug, 2007 17:04
door dyane_maniac
EUREKA! (of eigenlijk schaam, schaam)
ineens krijg ik de heldere ingeving dat in mijn werkplaatshandboek natuurlijk ook de schema's van modernere types staan en dat daar wellicht de alarm schakelaar ook in staat.
en ja hoor! schema, kleuren volgen, even provisorisch aangesloten en werkt prima!
doet het met contact uit, knipperlichten zelf is nog wel contact voor nodig en contact blijft niet aan met alarm lichten aan. ook knipperen ze niet noemenswaardig sneller.
ik kan nu helaas niet het stukje schema scannen. ik hoop er maandag op mn werk aan te denken. maar als je de kleurcodes er nog op het staan:
Alarm licht schakelaar “blokje” aansluiten voor originele alarmlicht scahakelaar:
Van het blokje komen zeven draden:
Bruin: gaat naar controle lampje in dashbord (evt oude aansluiting los halen en afplakken) [groen glas, 12V 4 watt]
Geel: Moet worden aangesloten op de gele uitgang van de knipperlicht schakelaar. Of verderop ergens aan de zelfde draad. LET OP! Deze draad intact laten ==> gaat naar de knipperlichten links.
Groen: Zie geel.(alleen is geel dan groen en links is rechts)
Rood: Moet worden aangesloten op de rode uitgang van de knipperlicht schakelaar. Of verderop ergens aan de zelfde draad. LET OP! Deze draad intact laten.
Wit: Gaat naar de zwarte aansluiting van de knipperlicht automaat (oude aansluiting loshalen)
Grijs: Is contact geschakelde PLUS. (De zwarte aansluiting die eerst op de knipperlicht automaat aangesloten zat, is een geschakelde plus, eventueel is deze dus te gebruiken.)
Zwart: Constante PLUS
douwe
Geplaatst: zo 26 aug, 2007 23:26
door Robbert.
Super!
Heel erg bedankt, nu kan ik het schakelaartje eindelijk aansluiten!