ratelend geluid

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Niels » ma 9 apr, 2007 18:20

maar goed, er zit dan ook het blok van een eend in.... niet het originele dyaneblok, dat eruit ligt voor revisie (ooit). dus 1x 95 getankt zal het niet aan liggen.....

verder: kan ik op een makkelijke manier controleren of het de krukas is?
ik dacht al aan de slinger erop zetten en dan voelen of is dat gewoon heel dom gedacht?........
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » di 10 apr, 2007 16:12

nog even een reactie mijn blok hoort eigenlijk ook 98 in als ik de site van jeroen volg ik rijd ondertussen meer dan 8000 op 95 en geen vuiltje aan de lucht hoe is dat dan te verklaren
C'est une bonne voiture

bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bartje2212 » wo 11 apr, 2007 18:12

sommigen kunnen het wel hebben, andere weer niet. Heeft met (fabrieks)toleranties van het blok te maken, dacht ik.
Mijn blokje rijdt ook wel op 95, maar bij volgas merkt je wel verschil en loopt ie minder goed dan met 98. Daarom tank ik dan toch 98.
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 11 apr, 2007 19:37

wouter, jouw eend loopt 95 max en ook met optrekken was de handel niet vooruit te branden! Ik heb erachter gereden. Onze ami's liepen beide echt stukken harder dan jouw eend, je kwam met moeite vrachtwagens voorbij! Om nou te zeggen dat er geen vuiltje aan de lucht is is een beetje overdreven. Zorg maar es dat ie weer 120 loopt en kijk dan of ie inderdaad op 95 net zo goed loopt als op 98. Kan ook zijn dat je verbrande kleppen of beschadigde koppen hebt door pingelen en dat ie daarom maar 95 loopt.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » wo 11 apr, 2007 19:45

staat je sporing goed zijn je banden hard?
loopt je rem niet aan?
compressie meten etc

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » wo 11 apr, 2007 22:34

mijn eend loopt 120 hoor alleen inderdaad niet die dag. waaraan dat lag geen idee. ik heb een hele tijd 98 gereden maar vond dan alleen dat hij meer kracht onderin had meer niet eigenlijk. en verbrande kleppen zou je toch moeten horen. en koppen beschadigd neem ik ook aan dat je dat hoort. maar als je je eens aanbied om een dag te kijken ga je gang als hij maar naderhand het gewoon blijft doen ;)
C'est une bonne voiture

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » wo 11 apr, 2007 23:00

Je merkt verschil met 98 (positief) maar toch rij je 95? Tja ieder z'n eigen keuze. Aan dat soort auto's ga ik niet sleutelen, ik doe het voor de lol en behaal graag eer aan m'n werk. Verder heb ik genoeg projecten staan, veel plezier ermee.

wouter87
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wouter87 » do 12 apr, 2007 09:43

ik vind het raar dat garages hier niks van zeggen en dat iemand die al werkelijk meer jaren in een eend rijd en restaureerd (waarschijnlijk meer jaren dan dat jij oud bent) zegt dat 95 echt geen kwaad kan. ik zal wel binnenkort de compressie laten meten dan weten we het zeker.
en je antwoorden kunnen best wat genuanceerder naar mijn idee. we zijn hier om elkaar te helpen en ik sta zeker open voor ondermans meningen dat idee heb ik niet van jou.
C'est une bonne voiture

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » do 12 apr, 2007 09:51

wouter87 schreef:mijn eend loopt 120 hoor alleen inderdaad niet die dag. waaraan dat lag geen idee. ik heb een hele tijd 98 gereden maar vond dan alleen dat hij meer kracht onderin had meer niet eigenlijk. en verbrande kleppen zou je toch moeten horen. en koppen beschadigd neem ik ook aan dat je dat hoort. maar als je je eens aanbied om een dag te kijken ga je gang als hij maar naderhand het gewoon blijft doen ;)
Nee verbrande kleppen hoor je niet, merk je alleen doordat de fut er uit is.

PS dat garages niks zeggen wil niet zeggen dat ze het bij het juiste eind hebben. Ik weet zeker als je de fabriek vraagt dat ze wel een duidelijk antwoord klaar hebben, 98 is 98 en niet 95.

Ik geloof dat Jeroen best wel klaar wil staan, maar als je regelmatig moet reviseren omdat ze niet luisteren, dan snap ik best dat Jeroen dan zegt," zeg doe het zelf repareren, ik heb genoeg te doen", ik geloof niet dat Jeroen kwaad is op je. ;)

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 12 apr, 2007 10:01

Ik heb beroeps citroen monteurs de meest klinkklare onzin horen vertellen. Dus het feit dat iemand al jaren zo werkt en er geen problemen van ondervindt is voor mij geen argument. Is als die roker die sterft aan leverkanker.

Citroen heeft gedocumenteerd welke motoren op 95 en welke op 98 kunnen. Daar hebben ze onderzoek naar gedaan, naar de ontwerpen gekeken etc etc. Daarnaast zijn er technische argumenten (die ik al meermaals op dit forum uitgelegd heb) waarom een motor wel of niet op 95 kan, en dat staat dan voor een groot gedeelte los van de eende motoren (maar is er wel prima op toe te passen).
Ik ga niet in elke topic opnieuw alles uitwijden. Verder zijn een hoop dingen common knowledge, staat gewoon in elk boek over motortechniek. En ja dat soort dingen lees ik. Ik werk graag mijn kennis bij.

Maar als iemand vrolijk loopt te vertellen dat hij al tijden op 95 rijdt en er geen hinder van ondervindt, en ik heb achter die auto gereden en ondervond wel hinder, ja dan wil ik wel even reageren ja.

Ik verkondig niet DE waardheid, dat pretendeer ik niet, al komt het misschien wel zo over. Ik vertel iets en geef argumenten (die te controleren zijn) waarom dat iets is zoals ik denk dat het is. Ik leer nog elke dag bij, met name nu ik ook veel buiten de citroens bezig ben. Kritiek is altijd welkom, ik krijg plenty, en laat maar komen.

En ik ben nooit kwaad. Dit is een forum, als ik me hier kwaad over moet maken dan is het zielig met me gesteld.

leo top
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door leo top » do 12 apr, 2007 10:28

catscit schreef: Ik verkondig niet DE waardheid, dat pretendeer ik niet, al komt het misschien wel zo over.
Je kennis is enorm en we hebben er allemaal veel aan, maar inderdaad, je zegt het zelf al, je antwoorden komen vaak wat betweterig over. Ik kan me voorstellen dat je je irriteert aan steeds dezelfde vragen,en steeds dezelfde mensen die er op reageren met de meest onzinnige antwoorden.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 12 apr, 2007 17:23

leo top schreef:
catscit schreef: Ik verkondig niet DE waardheid, dat pretendeer ik niet, al komt het misschien wel zo over.
Je kennis is enorm en we hebben er allemaal veel aan, maar inderdaad, je zegt het zelf al, je antwoorden komen vaak wat betweterig over. Ik kan me voorstellen dat je je irriteert aan steeds dezelfde vragen,en steeds dezelfde mensen die er op reageren met de meest onzinnige antwoorden.
Mijn idee. Ik leer een hoop van die "betweterige" antwoorden en van de site trouwens.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

catscit
Contacteer:

Bericht door catscit » do 12 apr, 2007 17:29

no hard feelings, ook niet tussen wouter en mij dus ik ga gewoon stug verder.

Een van de redenen waarom ik nogal "hard" ben af en toe is omdat ik graag zie dat mensen zelf nadenken over wat ik zeg. een eend is niet ingewikkeld, verste kom je met boeren verstand. Dat hebben de meesten, gebruik het en je komt heel ver. je mag alles aan me vragen en alles tegen me zeggen. Ik ben een grote jongen en kan een hoop hebben.

en nu gaan we weer over a types lullen want als ik levenwijsheid wil dan zoek ik wel een ander (sub)forum (ik zit op HEEL veel fora!)

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door CitRoel » do 12 apr, 2007 17:31

En ratelende geluiden... oftewel... back ontopic!
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Ealse
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Ealse » do 12 apr, 2007 21:53

Niels, vind het maar en raar probleem. Uiteindelijk bestaat een motor uit niet al te veel onderdelen die kunnen ratelen.
Pingelen en een versleten krukas zou je juist bij belaste motor het ergst moeten horen. Als er een probleem is met de tandwielen tussen kruk- en nokkenas vergaat horen zien van het geratel bij stationair toerental.
Als een kleppendeksel te vast is gezet zou die tegen de kleplichter kunnen komen, maar dat gebeurt dan bij ieder toerental.

Er zit een klein veertje op één van de kleppen van de carburateur (ik weet zo gauw niet welke trap het is) Zit die er nog op? De klep zou anders kunnen gaan ratelen, maar erg hard zal dat geluid niet zijn.
Een niet goed vastzittend luchtfilter kan bij een dyane aardig tekeer gaan, met name als er geen gas meer wordt gegeven. De 'turbo' bouwt dan nog druk op vanwege het hoge toerental, maar de motor neemt die lucht niet meer af.

Maakt het uit of je de motor ontkoppelt? Het is echt gerelateerd aan het motor toerental en niet an de snelheid die je rijdt?

Plaats reactie