zuigerveren stuk?

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 9 apr, 2007 01:39

meet de slotspeling!

Verwijder de bovenste zuigerveer van de zuiger.
Zet deze op 2cm diepte in de cylinder (overal evenver van de rand)
Meet met een voelermaatje de vrije ruimte tussen de 2 uiteinden.

De slimme actie was geweest om compressie te meten VOORDAT de handel uit elkaar ging. Ik zie een behoorlijke verkleuring op de zuigers, blowby, verder waren de bril rubbers slecht zo te zien en tik even de cylinders los van de kop en maak de randen goed schoon zodat ze goed afsluiten.

Het blok is erg vettig en vies, olie leiding ziet er nogal roestig uit, etc etc
Laatst gewijzigd door catscit op ma 9 apr, 2007 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 9 apr, 2007 11:35

Okej super bedankt daar kan ik wat mee!!!! :D :D

Alleen, de brilrubbers en de blowby, wat zijn dat? Brilrubbers lijken mij de brilvormige rubbers bij de klepstoters, blowby heb ik geen idee van.

Is het misschien een idee wat aan die olieleidingen te doen dan, of denk je dat het zo wel kan?

De zuigers hebben idd beetje raar kleurtje, maar ik had ook net de olie ververst toen ze niet meer goed liep. De olie kwam er ook nagenoeg hetzelfde uit als het erin ging.

Oja, en dat het blokje een beetje vettig is, daar kan ik eigenlijk niet echt mee zitten, dat zit aan de buitenkant immers. :roll:
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 9 apr, 2007 12:08

Wat Jeroen denk ik bedoelt met de blowby is de bruine spoor op je zuiger onder de zuigerveren. Dit is een teken dat de zuigerveren niet goed meer aflsuiten. Teken van slijtage, kan van de zuigerveren zijn, maar ook een ovale cilinder.

ps simpele test om thuis uit te voeren. Giet wat spiritus in je inlaat en kijk of dit bij de klep er door komt, doe dit ook voor de uitlaat. Dan weet je meteen of de kleppen nog enigszins afdichten.

persoonlijk vind ik van de ene cilinder de kleppen erg wit, iets te heet geworden?

olieleiding zijn natuurlijk wel kritiek voor de werking van je blokkie, als deze straks doorgerot zijn hebben je koppen geen smering en loopt de boel de gort in. In ieder geval een laagje verf kan geen kwaad, misschien ergens een net setje regelen.

catscit
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt
Berichten: 931
Lid geworden op: zo 9 mar, 2003 20:59
Locatie: limburg.NL
Contacteer:

Bericht door catscit » ma 9 apr, 2007 12:16

olieleiding zijn in rvs te krijgen, monteer ik altijd als ik het blok zover uit elkaar heb. Ik heb reeds 2 keer meegemaakt (wm vinadio en ski vakantie zweden) dat er een blok strand met een geklapte olieleiding.

blow by is idd bruin op de zuigers, hebben ze altijd een beetje, jouwe een beetje meer.
brlrubbers is rubber rond klepstoterstang buizen.
Controleer ook even de vlakheid van de stoterstangbusjes, dan ben je van dat tikken af.

Als een blok goed is blijft ie vanzelf schoon!
Altijd onstuitbaar, toch abrupt gestopt.
12 november 1975 - 18 juli 2007
http://www.cats-citroen.net

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » ma 9 apr, 2007 18:03

Ja maar het blokje kan ook smerig zijn omdat 'k de carterontluchting eruit heb.

Ik zal morgen ff de zuigerveren meten, daar kom ik vandaag niet meer aan toe denk ik [net mn oude chassis gestript en nieuwe remmen ontlucht en afgesteld, maar dat is op de transat]. De ene zuiger is wel vrij smerig, is dit erg?
Ik zal dan eerst ff een lijstje maken, sowiso nieuwe zuigerveren, koppakkingen en olieleidingen, is er nog iets wat ik nu mooi ff kan meenemen?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 10 apr, 2007 17:07

slotspeling is aan beide kanten gelijk, 0.45. Lijkt mij slecht, want in "how to restore citoen 2cv" staat dat t tussen de 0.05 en 0.07 moet zijn, maar misschien is dit bij nieuwere motoren anders?

Zal de klepstoterstangen ff op de foto zetten, zien er mooi rond uit, of moeten ze juist plat zijn? Lijkt me niet.

De brilrubbers: aan de rechterkant waren ze gebroken. Zal ik ook nog ff op de foto zetten. Ojah, en zal nog ff spiritus halen.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 10 apr, 2007 23:20

ik weet zo niet wat de slotspeling moet zijn, maar ik vind 0,05 wel erg krap, ze bedoelen toch niet 0,05 inch? Misschien is het wel zo hoor, heb het boek niet bij de hand.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » di 10 apr, 2007 23:53

Ja ik vond het ook erg krap, zat nog te kijken misschien bedoelden ze eigenliljk 0.50 en 0.70 maar dat past echt niet.

Verder lekt de rechter [witte dus misschien verbrandde] uitlaatsklep!!! Backfire heel erg bedankt voor je tip.
Wat zouden jullie nu doen? Nieuwe kleppen, of deze opnieuw opslijpen? En hoe kan het eigenlijk dat ze verbrand zijn, behalve dan dat ze te warm zijn geworden. Zou het zomaar weer kunnen gebeuren?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 10 apr, 2007 23:58

ja vreemd dat het maar aan 1 kant is. Misschien verkeerde bougiewaarde of misschien zuigt ie wel valse lucht aan, of lekke uitlaat. Zomaar een paar ideeen waarom het verschilt met de andere kant.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 11 apr, 2007 00:19

Bougies zou goed kunnen, ik kan nergens equiem vinden dus de bougies zijn al een jaar niet vervangen.
Ze heeft ook een tijdje heel vreemd geploft maar dat was vrij snel over nadat ik de accpompsproeier schoongemaakt had.

k zal de boudies eens opmeten, maar het kan niet zijn dat het bijvoorbeeld komt doordat ik het wintergrilletje te lang erop gehad hebt oid?
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 11 apr, 2007 09:33

Ja maar het is maar 1 cilinder welke duidelijke sporen van oververhitting heeft, dus dat snap ik niet, dan verwacht je dat beide cilinders de sporen hebben.

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 11 apr, 2007 12:18

Ja vreemd idd, Maar k zal dan toch maar eens een keer nieuwe bougies gaan zoeken, mocht het daardoor komen dan zal het niet nog eens gebeuren.

Oja, het is geen S6 blokje, gewoon A06/664 en op de zuigers staat aan de ene kant 7.9 en aan de andere kant 6.9 geloof ik.

Fotos van brilrubbers en klepstoters zijn erg wazig geworden, ziehier:
De linker brilrubbers:
Afbeelding
De linker klepstoterstangen [maar één kant gefotografeerd,maar zag er aan beide kanten hetzelfde uit]
Afbeelding
De rechter klepstoterstangen
Afbeelding
en de rechter brilrubbers
Afbeelding
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » wo 11 apr, 2007 16:43

Misschien te krappe klepspeling?
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

thomaaas
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2861
Lid geworden op: di 29 nov, 2005 00:02
Locatie: Eindhoven de geksteeeh

Bericht door thomaaas » wo 11 apr, 2007 16:58

Hmm zou kunnen ik heb de kleppen altijd eerder te krap staan dan te ruim ja, maar maakt dat zo'n groot verschil dan? Of misschien eerdere eigenaren oid, maar denk het niet.
Mijn vader dacht ook dat het misschien aan de klepstelling lag.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Gebruikersavatar
bartje2212
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 472
Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
Locatie: Zeist

Bericht door bartje2212 » wo 11 apr, 2007 18:06

A06/664 is toch S6 (= euro 95, S6 staat voor bepaalde emissie norm) ? Zie de site van cats. dan klopt de compressie ook. (7.9 op 1)
2cv6 van 1 april '83! (en da's geen grapje)

Plaats reactie