Pagina 2 van 3
Geplaatst: za 28 apr, 2007 06:59
door Gerard2cv
Die Bat - Massa 5,8V is goed.
Meet Dyn met Ohm meter naar dynamo op de plus borstel is 0 Ohm
Meet Exc met Ohm weter naar buitenste veldwikkeling is 0 Ohm
Meet met Ohm meter van massa borstel naar - pool accu is 0 Ohm
Meet met Ohm meter tussen de 2 borstels,moet draiend een hoeveelheid
weerstand te meten zijn,zo ook op de dynamo de Exc naar massa
Als de motor draait de +accu even met de Dyn van de Dynamo verbinden
om evt het magnetisch veld goed te polen
Geplaatst: za 28 apr, 2007 07:03
door Gerard2cv
Je kan met de Ohm meter ook elke spoel in het anker op elk lipje meten
deze moet overal hetzelfde zijn en geen 0,Zijn alle groefjes op de collecter
ingezaagd en goed schoon?
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 14:53
door Nicky
Het probleem is opgelost. De veldspoelen waren niet magnetisch, maar na een tijdje deze op de accu te hebben aangesloten was de veldspoel weer magnetisch. Alles doet het nu weer.
Geplaatst: zo 29 apr, 2007 17:08
door Gerard2cv
Gefeliciteerd ermee.Zo zie je.weten hoe het moet werken.
6 volt dynamo
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 18:53
door erictej
wie weet waar ik een 6 volt dynamo kan bemachtigen, de mijne heeft de geest gegeven
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 19:21
door schermer
Kun je de dynamo niet laten reviseren? Er zijn speciale revisiebedrijven voor dynamo's en startmotoren.
dynamo
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 19:37
door erictej
misschien wel maar ik denk dat ik dan een stuk duurder uit ben, de isolatie is van de wikkelingen af en de meeste draden liggen helemaal open
Geplaatst: zo 14 jun, 2015 20:15
door RobM
Eric zoekt twee nieuwe veldspoelen en een instructie hoe deze in te bouwen. De rotor is goed.
Gr Rob
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 10:21
door RobM
Miischien even toelichten: zondag de draadboom in zijn eend gebouwd. De accu laadt niet op. Bij draaiende motor meet ik op de rotor 0.33 V. Dat lijkt goed
Na demontage van de sync draad meet ik vanaf de veldspoel naar aarde helemaal geen weerstand, op beide spoelen niet. Die lijken dus stuk.
Als iemand uit kan leggen hoe je die spoelen demonteert dan is dat handig.
Groetjes, Rob
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 15:43
door engbokho
Twee draden van de dynamo losnemen, idem koolborstels. Dan borstelhuis losnemen met de twee lange bouten. Voorzichtig met de bedrading!
Vervolgens heb je een speciale ankertrekker nodig. Het anker zit nml conisch op de krukas. Daarna kan je voorzichtig de spoelen losnemen. Veel kruipolie en rubber hamertje gebruiken. Niet aan draden trekken.
succes
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 17:26
door erictej
hoe ziet zo een ankertrekker eruit, heb je daar een plaatje van per ongeluk
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 18:43
door AZL57
ankertrekker is gewoon een grote bout met M20 draad. De spoelen zitten met grote schroeven vast in het huis. Daar is een speciale schroevendraaier voor nodig waar je heel veel druk op kunt zetten. Je komt dus waarschijnlijk naar een auto-electro bedrijf te gaan die hebben zo'n ding of bij een oude garage.
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che77.html
http://guillon2cv.free.fr/documents/dic ... che80.html
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 19:03
door erictej
en wat doe je dan met die grote m20 bout
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 20:43
door AZL57
die draai je voren in je anker en dan springt die van de krukas af.
Geplaatst: ma 15 jun, 2015 22:47
door Boudewijn
Let er op dat het een M20 met fijne draad is. Volgens mij M20x1.5.