gekke geluidjes in het vooronder

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » do 9 okt, 2003 20:52

Oh ja, ik heb het gevonden in Haynes en in het eendoligie-cursusboek. Moet lukken ja, lijkt simpel.
Hanzzl

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

koppeling stellen

Bericht door Gerard2cv » wo 15 okt, 2003 10:18

hallo HANZZL
Als je onder de motorkap kijkt waar de kabel naar binnen gaat,zie je een schroefdraad-
eind met 2 moeren,dat moet je ± 1cm naar benden kunnen trekken.Als dat minder is draai
je de moeren 16 en 19 los en draai ze allebei iets naar beneden tot je die speling hebt.

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Re: koppeling stellen

Bericht door Hanzzl69 » wo 15 okt, 2003 21:56

Gerard Maas schreef:hallo HANZZL
Als je onder de motorkap kijkt waar de kabel naar binnen gaat,zie je een schroefdraad-
eind met 2 moeren,dat moet je ± 1cm naar benden kunnen trekken.Als dat minder is draai
je de moeren 16 en 19 los en draai ze allebei iets naar beneden tot je die speling hebt.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen maar mijn handjes jeuken na jouw gedetaileerd advies.
Hanzzl

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » do 16 okt, 2003 09:36

Niet te veel aan krabbelen anders kan je ze niet meer gebruiken en je heb ze nog nodig.
Gerard.

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » vr 17 okt, 2003 17:04

Hoi Gerard e.a.,

Ik heb de vrije slag goed afgesteld (ga ik van uit). Leuk en simpel kusje, ik dacht dat ik ergens helemaal onderin moest zijn maar je kan er makkelijk bij. Weer wat geleerd. En inderdaad met sleutel 16 en 19 (Gerard weet echt ALLES!). Het pedaal had inderdaad niet de vereiste 2 tot 2,5 cm tot je tegendruk krijgt. Veel minder! Dat zat dus niet goed. Nu wel.
Proefrondje over de Ring Utrecht gereden.
Maar ... het tsieptsieptsiep is nog niet weg! Ook bij lagere snelheden hoor je het.
Wat zou het toch zijn? Toch maar eens kijken of de garage de bakolie heeft bijgevuld? Of betekent dit dat de drukgroep echt op is?
Ik hoor het graag!

Hanzzl (in de tjiep-zak)

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » zo 26 okt, 2003 18:32

Vervolg:
Koppelings-vrijeslag is afgesteld.

Nu ook:
Versnellingsbakolie bijgevuld. Daar kon inderdaad wel wat bij maar niet overdreven veel. Zo'n 200 ml. Ik had trouwens een verdomd handig flesje, met een tuitje dat je zo in je bak propt. Geen geklooi met trechters en zo.

Resultaat:
Het tjieptjieptjiep is een stuk minder maar niet helemaal weg. Ik heb ongeveer 120 kilometer snelweg gereden dit weekeind en dat ging wel een heel stuk beter. Qua geluid dan, niet wat rijkwaliteit want dat zit standaard goed bij een eend, zoals jullie weten.

Heel licht dus nog een paar mussen onder het schutbord, vooral hoorbaar als ik het gaspedaal omhoog laat komen. Wie weet hoe ik deze vogels ook nog weg krijg?

Ondertussen overweeg ik toch serieus een kijkoperatie om de staat van de drukgroep te zien.

Hanzzl :lol:

Duintje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Duintje » zo 26 okt, 2003 22:09

Heb je al samen met iemand anders gekeken en gehoord of je het geluid ook hoort als de motor uit staat ?

Als je dan gas geeft en koppelt en ontkoppelt dan hoor je het misschien ook wel en kan je het direct lokaliseren

Marcel

Hanzzl69
Spelleider Forum Trofee
Contacteer:

Bericht door Hanzzl69 » ma 27 okt, 2003 17:05

Duintje schreef:Heb je al samen met iemand anders gekeken en gehoord of je het geluid ook hoort als de motor uit staat ?

Als je dan gas geeft en koppelt en ontkoppelt dan hoor je het misschien ook wel en kan je het direct lokaliseren

Marcel
Nee, dat heb ik nog niet gedaan. Leuk idee, ga ik doen! Alleen ... gasgeven als de motor uit staat??
Hanzzl :cry:

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » ma 27 okt, 2003 17:25

Motor uit en gaspedaal intrappen.
Afblijven.

Gesloten