Zink lassen: metaalkoorts

Stel hier je vragen over lassen.
Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » di 26 jun, 2007 08:51

op het feit na dat het niet APK waardig is en je de stevigheid er niet mee verbetert? lijkt het me nou niet de uitspraak die ik van iemand die een rolkooi in zijn eend aan het maken is verwachtte :)
Ami 8 break

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » di 26 jun, 2007 09:14

Evan schreef:op het feit na dat het niet APK waardig is en je de stevigheid er niet mee verbetert? lijkt het me nou niet de uitspraak die ik van iemand die een rolkooi in zijn eend aan het maken is verwachtte :)
Zoals ik al zei: misschien iets om te overwegen. Het zal zeker niet een oplossing zijn waarmee ik zelf genoege neem. Ik post hier alleen een oplossing waarvan ik weleens gehoord heb. De oplossing zal in ieder geval minder stefig zijn dan een gelaste bodemplaat.

Ik denk trouwens dat de APK-boer echt het verschil niet ziet tussen een gekitte en een gelaste bodemplaat. Op een gelaste bodemplaat zie je toch ook alleen maar de kit zitten (als het goed).

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » wo 27 jun, 2007 12:25

Als je het goed doet doe je er geen kit meer op, want onder kit roest het weer vrolijk verderd.
bij mij komt er geen kit in. gewoon lekker in de zinkspray en dik insmeren met waxoyl underbodyseal.
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 1 jul, 2007 16:27

Als de kit luchtdicht af sluit en geen zuren of andere metaal-aantastende bestanddelen bevat, zou ik niet weten waarom het bij/onder de kit gaat roesten.
Afblijven.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » zo 1 jul, 2007 21:02

omdat kit op de lange duur niet lucht/waterdicht afsluit, daarom.
krab de kitnaden maar eens weg bij je weggooi-koets, en zie.
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » zo 1 jul, 2007 21:14

Die koets heb ik al lang niet meer, maar als jij zegt dat het zo is ...
Afblijven.

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 2 jul, 2007 08:18

Ben ik het niet mee eens, ik ben bezig met alle kit weg te halen en op de meeste plaatsen is het metaal wat er onder zit nog in nieuwstaat.

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » ma 2 jul, 2007 09:00

backfire schreef:Ben ik het niet mee eens, ik ben bezig met alle kit weg te halen en op de meeste plaatsen is het metaal wat er onder zit nog in nieuwstaat.
Ik heb ook dezelfde ervaring. 5 jaar geleden heb ik nieuwe bodemplaten in mijn eend gelast. Recentelijk heb ik de lasnaden weer opgengekrabt, maar geen roest hoor!
Tegenwoordig smeer ik de naden altijd eerst nog vol met menie vermengd met owatrol.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » ma 2 jul, 2007 16:38

het zal dan niet voor elke koets gelden blijkbaar. Maar ik heb helaas al vele koetsen gezien waar je de kit zo van de roest kon trekken. En dat zijn er geen 2 of 3 geweest, maar meerdere tientallen.
Ik ben in ieder geval fel antikit, dan liever regelmatig (eens per aantal jaar) de laag onderhouden ipv kitten en aflakken. Je ziet dan niet meer wat er onder gebeurt. Vooral de naden van bodemplaten etc die toch wel wat te verduren hebben wil je we goed houden.
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 3 jul, 2007 18:37

Ik heb eens gehoord dat Citroën zo 'slim' was om kit te gebruiken die water absorbeert (een beetje zoals een spons). Zou dat wellicht het euvel kunnen zijn ? Dat zou dan betekene dat gerestaureerde Eenden met niet-orginele kit geen roest onder de kit zullen krijgen (tenzij er wederom een vocht-absorberende kit is gebruikt of een kit die niet hecht op staal/verf, want dan komt er vocht onder).
Afblijven.

Evan
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Evan » di 3 jul, 2007 23:04

zou een verklaring kunnen zijn, maar hoe weet jij dat de door jou gekozen kit bijv niet na verloop van tijd bros wordt of water op gaat zuigen of andere ongein?
Ami 8 break

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user

Bericht door Lelijke Eend » di 3 jul, 2007 23:11

Goed vragen bij de kitkenners. Maar ik kan me niet voorstellen dfat er nu nog baggerslachte kit op de markt is.
Afblijven.

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 8 jul, 2007 13:03

ja moet gewoon waar je gaatjes hebt geboord voor de proplassen schoon slijpen en dan lassen heb je er ook geen last van en de bodumplaten vast kitten??? kom op zeg we gaan toch niet prutsen
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Jacobus_XIII
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Jacobus_XIII » zo 8 jul, 2007 13:22

siemen schreef:ja moet gewoon waar je gaatjes hebt geboord voor de proplassen schoon slijpen en dan lassen heb je er ook geen last van en de bodumplaten vast kitten??? kom op zeg we gaan toch niet prutsen
En wat doe je dan met de naad aan de bovenkant van je bodemplaat tussen je bodemplaat en je dorpel? Die kit ik altijd af.

siemen
Las Expert
Las Expert
Contacteer:

Bericht door siemen » zo 8 jul, 2007 14:19

jaa tuurlijk anders kun je te kortse keren weer lassen ik spuit deze naad met kit dicht strijk hem vlak doe er menie over heen spuit de bodumplaten en voeten bak in dinitrol en spuit hem in de kleur van de koets

Plaats reactie