Tijdelijke roest behandeling
Helder verhaal. Die 3M kit die hier wordt genoemd, die is neem ik aan ook wat beter dan wat de fransen er destijds opgesmeerd hebben?
Nou zal het bij overigens geen franse kit zijn geweest omdat ik er in 2002 een nieuw chassis onder heb laten zetten en er toen tevens een nieuwe kofferbakbodem in heb laten lassen. Die kit is dus van later datum.
Nou zal het bij overigens geen franse kit zijn geweest omdat ik er in 2002 een nieuw chassis onder heb laten zetten en er toen tevens een nieuwe kofferbakbodem in heb laten lassen. Die kit is dus van later datum.
-
- Heavy user
steek eens een stuk kit weg, waar het nog niet roestig is en kijk eens of ze toen het kale staal eerst fatsoenlijk hebben behandeld. er heeft een tijd een autospuiter/schade herstelbedrijfje bij mij in de loods gezeten en ik schrok ervan hoe ze dat deden.
spuiten: schuren, spuitplamuur erover (ook over de delen kaal ijzer) en dan spuiten... werkt misschien als de auto totaal niet roestig is maar anders...
schade herstel/restauratie: er stond een snoek met weggerotte spatbord randen, met een paar puntjes een reparatie deel erin en toen plamuur erover heen (echt dikke lagen, ik schat op sommige punten zelfs 1,5 cm dik. en dan verder behandelen als hierboven.
dit moet onherroepelijk binnen een aantal jaar weer roest opleveren. ik sta er ook echt van te kijken hoe snel jij dan weer een (behoorlijk) gat in je kofferbodem hebt. (want dit is niet van gister)
douwe
spuiten: schuren, spuitplamuur erover (ook over de delen kaal ijzer) en dan spuiten... werkt misschien als de auto totaal niet roestig is maar anders...
schade herstel/restauratie: er stond een snoek met weggerotte spatbord randen, met een paar puntjes een reparatie deel erin en toen plamuur erover heen (echt dikke lagen, ik schat op sommige punten zelfs 1,5 cm dik. en dan verder behandelen als hierboven.
dit moet onherroepelijk binnen een aantal jaar weer roest opleveren. ik sta er ook echt van te kijken hoe snel jij dan weer een (behoorlijk) gat in je kofferbodem hebt. (want dit is niet van gister)
douwe
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
- André Post
- Heavy user
Het hoeft toch niet allemaal zo te roesten.
Ik heb mijn eend nu 7 jaar geleden opgeknapt, en daar komen nu pas de eerste plekken boven.
Ik heb wel al eerder wat aan de imitatie bagagebakbodem moeten doen, waar de verf met tectyl en al loskwam,
en ook de imitatie achterschermen worden wat lelijk.
Laswerk is nog lang niet in zicht.
Probeer roest zoveel mogelijk aan te pakken voor het een probleem wordt.
Ik heb mijn eend nu 7 jaar geleden opgeknapt, en daar komen nu pas de eerste plekken boven.
Ik heb wel al eerder wat aan de imitatie bagagebakbodem moeten doen, waar de verf met tectyl en al loskwam,
en ook de imitatie achterschermen worden wat lelijk.
Laswerk is nog lang niet in zicht.
Probeer roest zoveel mogelijk aan te pakken voor het een probleem wordt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Daar ben ik helaas ook achter. De bodemplaten (toen gelijkertijd erin gelast) roesten inmiddels ook al weer. In de voetenbak prik ik er zo met mn vinger door.TB schreef:Het lijkt er inderdaad op, als ik dit lees, dat er gewoon flutwerk is geleverd.
Circa 2 jaar geleden nieuw linkerspatbord erop laten zetten. Komen de roestbubbels nu ook onder de verf tevoorschijn. Waarschijnlijk gewoon over dat zwarte laagje van zo'n imitatiescherm heengespoten.
- Voetenbak en kofferbak zijn in 2002 gedaan bij chassiswissel. Zitten er dus al vijf jaar in. Waren niet gespoten, wel gekit dus heb ikzelf gedaan.... Wat ik me kan herinneren zaten er zwarte vloerplaten e.d. in.
- Linkerachterdeur + linkerachterscherm zijn eind 2005 gedaan na een aanrijding. Die bubbels op het achterscherm zitten er al een tijdje. Dus kwam al na circa een jaar opzetten.
- Linkerachterdeur + linkerachterscherm zijn eind 2005 gedaan na een aanrijding. Die bubbels op het achterscherm zitten er al een tijdje. Dus kwam al na circa een jaar opzetten.
Ik was vanmiddag even bij Brezan en keek wat ze hadden qua kit van 3M. Er stond een waterafstotende elastische kit. In het nederlands een ruitenkit genoemd maar in het Duits weer voor carosserie bedoeld. Deze kit heb ik thuis nog staan (onlangs gekocht om de naad in mn nieuwe voorbumper mee te kitten). Dus die ga ik gewoon proberen.
-
- Heavy user
een beetje te werelds. ik kreeg het er bij de restauratie echt (bijna) niet af. ik zou gewoon naar de brezan gaan en daar een pot of spuit halenTB schreef:Vast en zeker wel. Je kunt ook Sicaflex nemen. Ook werelds
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
Heb je kans dat ze daar ook gewoon met sikaflex aan komen zetten....dyane_maniac schreef:een beetje te werelds. ik kreeg het er bij de restauratie echt (bijna) niet af. ik zou gewoon naar de brezan gaan en daar een pot of spuit halenTB schreef:Vast en zeker wel. Je kunt ook Sicaflex nemen. Ook werelds
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Dit klinkt als nooit een holle ruimte behandleing gekregen. Dan gaat het roesten,. zeker met het plaatwerk dat vele garages gebruiken. Goedkoop, relijke pasvorm, snel reost wegens hoog schrootgehalte, helaas is dat de kwaliteit van het imitatie plaatwerk dat voor de 2cv leverbaar is....Twécévé schreef:- Voetenbak en kofferbak zijn in 2002 gedaan bij chassiswissel. Zitten er dus al vijf jaar in. Waren niet gespoten, wel gekit dus heb ikzelf gedaan.... Wat ik me kan herinneren zaten er zwarte vloerplaten e.d. in.
noot tav het tijdelijke reparatie gebeuren: als je de onderkant niet meebehandelt blijft het gewoon doorroesten. Dus de randen aan de bodemzijde moet je ook meesealen.
niet gan lopen klooien met polyester! het is tenslotte geen boot. Polyester op roest is de garantie voor grote gaten.
voor t tijdelijke: lekker dik in de owatrol, dan in de roestwerende primer, kitten, en sealen met een goede underbodyseal op de bodem en met lak aan de binnenkant.
En als je dan toch voor het behoud van je eend bezig bent: meteen een waxoyl behandeling regelen voor je chasis en holle ruimtes van de koets, en dan meteen de hele bodem, en spatschermen ed dik in de underbodyseal zetten.
succes

Ami 8 break
Wilde gisteren het nieuwe spatbord van 2 jaar oud losschroeven om in te smeren met RX5 en RX10. Kreeg 1 schroef los
Dus eerst maar flink in de kruipolie gezet.
A.s. zaterdag op pad. Alles wat in de weg zit laat is thuis zoals achterbank, rechtervoorsteul, matten etc. Dan rijd ik naar de wasstraat en kruip met de spuit onder de eend om alle moder/zand weg te spuiten. Dan moet ik een uurtje kachelen om dr op de brug te zetten. Dan het chassis met staalborstels te lijf en overdadig alles insmeren met RX5 (later als het droog is 2 lagen RX10 eroverheen). Tevens ga ik nog 2 bussen tectyl ML in mn chassis dumpen (van de voor en achterkant in de balken.
Overig werk zoals het behandelen van de spatborden van binnen met RX 5 en 10 en de holle delen (zoals staartstuk en kokerbalken) met RX5 en 7 doe ik thuis wel een keer, daar heb ik niet speciaal een brug voor nodig. Ook het kitwerk van de kofferbak kan ik thuis op straat doen.
Overigens heeft die wasstraat ook een spuit om je motorcompartiment mee schoon te spuiten. Heeft het nog zin om het chassis ter hoogte van de moter schoon te spuiten? Is nu namelijk nat van het vet/olie e.d. Lijkt me opzich ook een goede roestberscherming namelijk.
P.S. overigens was ik van de week bij een eendenboer om RX te kopen. Hij had zojuist een eend uit het gras/zand getrokken en die APK-waardig gemaakt. Moest namelijk de bedrijfseend voor de winter worden. De huidige was een beetje te goed. Alles was heel provisorisch gelast (en echte lapjeseend geworden) en vervolgens die hele eend (exclusief ramen en dak) in de RX gezet. Over het ongespoten laswerk en de mos heen. Echt cool gezicht zo'n oude rageend. Ik moest er hard om lachen. Je kunt met een gerust hard achter een pekelwagen gaan rijden.

Dus eerst maar flink in de kruipolie gezet.
A.s. zaterdag op pad. Alles wat in de weg zit laat is thuis zoals achterbank, rechtervoorsteul, matten etc. Dan rijd ik naar de wasstraat en kruip met de spuit onder de eend om alle moder/zand weg te spuiten. Dan moet ik een uurtje kachelen om dr op de brug te zetten. Dan het chassis met staalborstels te lijf en overdadig alles insmeren met RX5 (later als het droog is 2 lagen RX10 eroverheen). Tevens ga ik nog 2 bussen tectyl ML in mn chassis dumpen (van de voor en achterkant in de balken.
Overig werk zoals het behandelen van de spatborden van binnen met RX 5 en 10 en de holle delen (zoals staartstuk en kokerbalken) met RX5 en 7 doe ik thuis wel een keer, daar heb ik niet speciaal een brug voor nodig. Ook het kitwerk van de kofferbak kan ik thuis op straat doen.
Overigens heeft die wasstraat ook een spuit om je motorcompartiment mee schoon te spuiten. Heeft het nog zin om het chassis ter hoogte van de moter schoon te spuiten? Is nu namelijk nat van het vet/olie e.d. Lijkt me opzich ook een goede roestberscherming namelijk.
P.S. overigens was ik van de week bij een eendenboer om RX te kopen. Hij had zojuist een eend uit het gras/zand getrokken en die APK-waardig gemaakt. Moest namelijk de bedrijfseend voor de winter worden. De huidige was een beetje te goed. Alles was heel provisorisch gelast (en echte lapjeseend geworden) en vervolgens die hele eend (exclusief ramen en dak) in de RX gezet. Over het ongespoten laswerk en de mos heen. Echt cool gezicht zo'n oude rageend. Ik moest er hard om lachen. Je kunt met een gerust hard achter een pekelwagen gaan rijden.