Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 08:41
door leo top
zucht.............krijgen we weer die discusie van: ik rijd op ......(vul maar in).

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 09:47
door Twécévé
leo top schreef:zucht.............krijgen we weer die discusie van: ik rijd op ......(vul maar in).
Zucht, topic doorlezen. Dan zie je dat ik zei dat we niet hoeven te gaan discussieren over 95 of 98. Dat is een kwestie van typenummer motor opzoeken en dan weet je of 95 kan. Zit je motor niet in dat rijtje dan altijd 98 tanken.

Mijn vraag gaat over loodvervanger. Sommige eendrijders kiepen dit trouw bij hun 95 of 98. Ik doe dit nooit en volgens mij hoeft het ook niet. Maar waarom zou het wel/niet moeten. Bij welke eenden moet het bijvoorbeeld persé wel.

En op die vraag kan ik op internet en op dit forum het antwoord niet vinden.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:04
door Michiel van G.
onder Alledag in de vraagbaak op deze site staat:
Super, super met loodvervanger of euro 95?

Lood
Waarom moet je op gelode (of: loodvervangende) benzine rijden? Lood vormt een laagje op je (uitlaat)kleppen en klepzetels zodat deze niet verbranden. Motoren van voor 1970 hebben zeker lood of lood vervanger nodig. Citroën zegt dat motoren van na 1985 zeker geen lood of loodvervanger nodig hebben, loodvervanger tanken kan echter absoluut geen kwaad. Die 15 jaar daartussen is een beetje een grijs gebied. De mensen bij eendmeel die er verstand van schijnen te hebben zeggen dat het geen kwaad kan om ongelode benzine te tanken. Maar het blijft natuurlijk op eigen risico.

Octaan
Alle A-type motoren moeten 98 octaan tanken behalve motortype A06/664, A06/644 en A06/642. Deze laatste 3 typen kunnen ook op 95 octaan rijden. Het gebruiken van 95 octaan in motoren die hier niet voor gebouwd zijn zal de kans op pingelen vergroten. Dat betekent dat je vroeg of laat je motor in puin rijdt. Bij Ami's, Dyanes en Acadianes met hoge compressie motoren zal dit effect vrijwel onmiddellijk optreden en deze motoren overleven dit dan ook echt niet.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:11
door Twécévé
Dus grofweg, motor na 1985 loodvervanger niet nodig. Voor 1970 sowieso doen en tussen 1970 en 1985 is een grijs gebied, dus doe maar want kwaad kan het nooit.

Wat mij betreft: duidelijk.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:20
door backfire
Nee tussen 1970 en 1985, hoewel een grijs gebied zijn volgens Jeroen Cats de onderdelen ongewijzigd gebeleven en zag zelfs Jeroen de noodzaak van loodvervangen niet in.

Voor Leo (geintje he, niet kwaad worden, maar weer wat leesvoer om de eeuwige discussie aan te wakkeren, info uit orgineel citroen beokje van 1976)

Afbeelding

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 18:59
door André Post
Twécévé schreef:18 PK motor met 95? Mmmm... dat klinkt mij bijzonder slecht in de oren!
Een 18PK heeft een lagere compressie dan een 2CV6, namelijk 7,5.
Is dus geen enkel probleem met 95.
Loodvrij rijd ik ook alweer 7 jaar zonder dat ik in problemen kom met de klepspeling.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 23:03
door thomaaas
Loodvervanger is idd bijna nooit nodig omdat na 1970 de klepzittingen niet zijn aangepast, maar citroën wel zei dat je vanaf toen loodvrij kon rijden :roll: Toen is er in Duitsland ook nog de Ich Flei Blei Frei [ik vlieg loodvrij] actie geweest, in de jaren 80 geloof ik, maar ook daarvoor was loodvervanger dus al niet nodig ;) Heb je een 6 motor, dan hoef je sowiso geen loodvervanger toe te voegen ;)

Je zegt verder Loodvervanger kan geen kwaad, maar als jij onder het deksel van een carburateur kijkt waar jarenlang loodvervanger in is gegoten, dan zie je toch een grijszwarte, vettige aanslag. Dit komt van de loodvervanger, en is op zich niet lastig schoon te maken, maar wel wat n naar werk ;) Soms kan de aanslag ook zo erg zijn dat je sproeiers ervan verstopt raken, en dan kan het lang duren voor je weet waarom je motor het niet doet ;)

Geplaatst: do 13 dec, 2007 08:31
door leo top
Wat verlang ik terug naar de tijd dat er nog echt lood in de benzine zat, wat roken toen de uitlaten lekker en wat werden ze mooi grijs na een langere rit!
toen had je deze (steeds weer terugkomende) discussie ook niet[toen praten we over wel of niet bovensmering gebruiken

Geplaatst: do 13 dec, 2007 13:22
door backfire
Kop op Leo, we zitten nu met de tijd, of we benzine of methanol moeten gaan gebruiken, dus de discussie over 95/98 lood/geen lood is traks ook verleden tijd.

Geplaatst: do 13 dec, 2007 22:30
door Punky
Al met al, blijft de zoekfucntie toch een mooie uitvinding. :wink:

Geplaatst: do 13 dec, 2007 22:38
door thomaaas
ja, 'k vindt alleen wel dat we eens wat vaker herrinerd mogen worden aan het bestaan ervan :lol:

Geplaatst: do 13 dec, 2007 23:24
door Punky
Schijnbaar is het nodig. :roll: :wink:

De term loodvrij levert al 33 hits op, waarvan er zeker (ff snel gezien) 5 over dit onderwerp gaan.