Pagina 2 van 3
Geplaatst: za 3 nov, 2007 12:44
door Spookeend
Dan verdenk ik toch echt je stuurkogels hoor.
Dus, de knie verbinding tussen de stang naar je stuurhuis en het knietje naar je draagarm toe, wat er dus voor zorgt dat je kunt sturen. Bij mij pas ook nog even uit elkaar geweest, ook wat speling, en dan heb je idd een beetje vreemde trilling die alleen stopt als je je eend helemaal stopzet. Dit komt dan, omdat er een beweging in het wiel komt, die niet meer stopt, alleen als je dus stilstaat.
Om te checken, beweeg je wiel, en houdt je hand op het rubber hoesje over de stuurkogel heen. Beweegt 1 kant wel, en de andere kant niet, dan zijn je kogels aan vervanging, of een keertje aandraaien toe. Makkelijk is om dat met zijn tweeen te doen. 1 die het wiel beweegt (evt. op een krik ofzo), of die aan het stuur draait, lichtjes heen en weer. Als je dan zelf je wiel vast houdt en je ziet het stuur bewegen en de stuuras ook, maar het wiel niet, dan moeten het je stuurkogels zjin.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: za 3 nov, 2007 12:47
door pcrodent
Dat ga ik nog proberen, dank je! (denk dat ik het ook als dat het is door de garage laat oplossen, ben niet zo'n durfal

)
Geplaatst: di 24 jul, 2012 20:43
door Twécévé
Twécévé schreef:Mijn eend begon vreselijk te trillen zodra ik over een bobbel in de weg reed. Bij de garage bleek het de stuurkogel te zijn.
Maar zoals gezegd: bij mij trilde de boel alleen bij een oneffenheid in de weg.
Reuzehandig zo'n forum. Heb weer dezelfde klacht als paarjaar terug. Namelijk dat het stuur enorm begint te trillen en de eend daardoor begint te rammelen als ik over een oneffenheid in de weg ga. Meestat in een flauwe bocht naar links. Even schudden aan het stuur helpt.
Lees hier dat het destijds mn stuurkogel was. Die moet dus weer vervangen worden. Is dat een beetje zelf te doen?
Geplaatst: di 24 jul, 2012 22:06
door André Post
Of aandraaien.
Geplaatst: di 24 jul, 2012 22:16
door David
Daar zou ik inderdaad mee beginnen.
Geplaatst: di 24 jul, 2012 22:44
door Twécévé
Ik ga eens in mn diverse 2cv reparatieboeken duiken.
Geplaatst: di 24 jul, 2012 23:07
door jornmetten
Kijk even goed.
het kan ook slijtage van je stuurhuis zijn.
De stuurkogels zijn overigens goed af te stellen.
heb wel gemerkt dat origineel een pre is.
Imitatie slijt snel en ik heb zelfs verhalen gehoord dat ze kunnen afbreken brrr
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 08:02
door Nicky
Lijkt mij toch echt te veel speling in de fuseepunnen.
Onlangs een soort gelijk probleem bij iemand gehad met dezelfde verschijnselen en dat waren de fuseepennen.
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 08:45
door Twécévé
Vorige x bij dezelfde klachten was net de stuurkogel. De fuseepennen waren paar maanden geleden bij de APK nog goed.
Pak ik het Handboek 2cv van JvdV erbij staat er niks in over aandraaien stuurkogels... nou moe.
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 09:13
door David
Maar het wijst zichzelf.
Maak spul even schoon, goed kijken, splitpen verwijderen en tikkie strakker zetten.
Werkje van 10 minuten.
(wel even je wiel eraf halen natuurlijk

)
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 09:19
door hetwrak
http://issuu.com/onderhoud/docs/2cv6
blz 77
Als je het leviertje loshaalt van de fusee, kun je direct al voelen of het rammelt.
Moet alleen soepeltjes kunnen draaien. Alle kanten op.
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 09:53
door André Post
Als je een voorwiel stevig vastpakt op kwart over negen positie en dan probeert het wiel heen en weer te bewegen voel je wel of er speling op de stuurkogel zit.
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 10:14
door Nicky
En pak je het wiel om 6 uur, dan kan je de speling op de fusees voelen.
Geplaatst: wo 25 jul, 2012 12:22
door Captain Krimson
gut, wat het tijdstip dat je gaat sleutelen voor invloed kan hebben

Geplaatst: wo 25 jul, 2012 13:45
door Twécévé
David schreef:
(wel even je wiel eraf halen natuurlijk

)
O dear. Klinkt toch niet als een klusje om buiten op straat tr doen met de standaard 2cv krik.