Pagina 2 van 10
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 09:58
door backfire
mmmh, op zich zie ik wel wat oplossingen beschikbaar in de trendt van rembekrachtiger en koppelingsbekrachtiger. Alleen stuurbekrachtiging lijkt mij nogal lastig bij een 2cv stuurhuis omdat deze in de as zit, tenzij er natuurlijk een los stuurhuis op kan van bijvoorbeeld een kleine japaner.
Misschien een goed idee om de techeuten onder ons ogen en oren de kost te geven. Misschien zijn er ook mensen die ervaring hebben met het organiseren van sponsoren voor deze kleine groep mensen.
Zou toch erg mooi zijn.
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:10
door Jeroen-citroen
backfire schreef:Alleen stuurbekrachtiging lijkt mij nogal lastig bij een 2cv stuurhuis omdat deze in de as zit, tenzij er natuurlijk een los stuurhuis op kan van bijvoorbeeld een kleine japaner.
.
Is de besturing niet lichter te maken door overbrengingsverhoudingen te veranderen in combinatie met het grootste 2cv stuur. Of lever je dan teveel in op de directheid van de besturing waardoor je je eigen suf stuurt om de bocht om te komen ??
2e idee wat inmij opkomt is het aanpassen van de wielstanden (waarbij je de bandenslijtage voor lief moet nemen)
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 10:32
door backfire
Dat 1e idee is logisch, maar dat hebben ze al gedaan, dus als je een oud stuur pakt zul je zien dat deze groter is. De overbrengen is van een 7 tands naar een 8 tands gegaan. Maar je schiet daar niet zo veel mee op. Ik zat eerder te denken een servo systeem van bijvoorbeeld fiat panda of iets dergelijks.
Aanpassen van de wielstand moet je even toelichten Jeroen. Als je fussee rechter zet, stuurt de auto lichter, maar zal dan op de snelweg erg onstabiel worden. Je kunt ook je banden harder oppompen, bijvoorbeeld 2 bar, wordt ie ook nog zuiniger.
Maar ik ga dan toch voor veiligheid Jeroen, want een oplossing moet ook de veiligheid kunnen blijven garanderen. Je weet echt veilig ben je niet in een eend, maar je kunt het natuurlijk nog erger maken.
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 11:00
door backfire
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 11:00
door Michiel van G.
ik heb in mijn dyane een ander stuur gezet (groot bruin, 42cm) en je merkt dat de auto aanmerkelijk lichter stuurt dan met het originele 38cm stuur. opzich een vorm van stuurbekrachtiging. Combineer je dit met 125 banden die vrij hard van structuur zijn (dwz ook goed opgepompt) versterk je dit nog meer.
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 11:03
door Jeroen-citroen
Wielstand aanpasen is dus geen oplossing het moet wel stabiel blijven en zeker veilig
Bedoel jij met een servo van een panda de bekrachtiging ?? Dan heb je het dus over de nuova panda want volgens mij heeft de oude panda dat nooit gehad.
Er wordt trouwens tegenwordig veel gewerkt met electische bekrachtiging maar ik heb niet genoeg verstand van dat soort techniek omte weten hoe dat werkt

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 11:05
door Jeroen-citroen
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 11:48
door backfire
Ja van de nieuwe panda, maar ook de punto en er zijn natuurlijk meer merken die dat zullen hebben, ik denk alleen maar aan al die kleine auto's Matiz, Picanto etc.
Rembekrachtiger bijvoorbeeld is fiat 127 sport, of voor oude mini's zijn ze ook verkrijgbaar, deze werken ook met een servo. Mocht de servo uitvallen blijft alles werken zoals het ooit bedoelt was.
Ik ook nog niet

,maar kan wel komen.
Mooiste actie lijkt mij ombouw naar CVT bak

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 12:07
door 2cvfreak
ik heb ergens een advertentie giezien van een bedrijf die dat soort dingen inbouwt in a-type,s
kzal hem ff opzoeken!
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 14:34
door Spookeend
weet iemand zo uit zijn hoofd auto's met een gelijke wielbasis als een eend?
Had al een beetje zitten snuffelen hier en daar, maar niet 123 wat gevonden.
Want, op zich, lijkt het me wel eens leuk om te kijken wat mogelijk zou zijn.
(krijg visioenen van een megamoderne wagen met alles erop en eraan met een eendenkoets, lol)
Greatnix Spookeend
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 15:58
door Jeroen-citroen
Moet natuurlijk wel een wagen zijn met een eigen chassis.
Ik kom op een nissan patrol (jaren 80) wielbasis 2.35 en dat is hetzelfde voor de mitsubishi pajero. Maar ik hoef geen 4x4.
Heeft een lada geen chassis ?? Die had wel rembekrachtiging maar volgens mij weer geen stuurbekrachtiging of automaat

( wielbasis 2.42 ) Of een volvo 340 wb 2.39,5
het handigste is een overzicht van auto's met eigen chassis.
Ik hou zelf het liefst zoveel mogenlijk de eend zoals hij is...........
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 16:39
door supercees
Spookeend schreef:weet iemand zo uit zijn hoofd auto's met een gelijke wielbasis als een eend?
Greatnix Spookeend
landrover 88.
88 staat voor de wielbasis in inches. in centimeters: 223,5.
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 17:29
door Jeroen-citroen
supercees schreef:Spookeend schreef:weet iemand zo uit zijn hoofd auto's met een gelijke wielbasis als een eend?
Greatnix Spookeend
landrover 88.
88 staat voor de wielbasis in inches. in centimeters: 223,5.
Als je een Land Rover zou gebruiken moet je eerder naar de 90 gaan. Wielbasis van de eend is 2.40
Je kan natuurlijk op die manier een hele leuke aangepaste eend maken , maar is het dan nog wel een eend ?
Ik persoonlijk zou het liefst de eend als basis nemen en daar aanpassingen op/aan/in bouwen.
Als dat niet kan koop ik wel een daf ook 2 cilinders en automaat.

Geplaatst: wo 12 dec, 2007 17:30
door Spookeend
mmmja, eigen chassis, die gasten met die samurai's hebben toch ook geen chassis? is volgens mij ook dragende carrosserie, of niet?
Wat ik zag, toen ik in zo'n ding keek, was dat ze alles aan de binnenkant hadden laten zitten, en echt de eend vanaf de dorpels zeg maar hadden overgelast op wat ze hadden weggehaald van de koets van die jeep.
Ik hoef ook geen 4x4, een gewoon klein (modern) autotje zou al ok zijn. Gaat niet om snelheid ofzo, meer om dus evt een automaat en stuurbekrachtiging.
Greatnix Spookeend
Geplaatst: wo 12 dec, 2007 20:14
door BW
ik heb onlans met iemand meegreden die inde benen vrelamd was en die met een golf 3 taxidienst deed. hij had een automatische versnellingsbak maar de bedienning van gas en rem gebeuurden door middel van een stangen overbrenging van de pedalen naar het stuur en deze met de handen bediend kunden worden zonder het stuur los te laten, hij kon met de wagen rijden maar de wagen bleef ook bruikbaar voor mensen zonder handicap. dit is mischien een goed idee? en dit in combinatie met een centrifugaalkoppeling moet je al nietmeer ontkoppelen.
het schakelen automatisch bedienen lijkt mij tamelijk ingewikkeld en duur, je zou bijne met 2 of 3 elektro motoren die ingebouwd zijn in de bak de schakelvorken moeten bedienen maar of daar nog plaats voor is en wat de rdw gaanz eggen blijft mij een groot vraagteken
alvast veel succes en ik hoop dat je spoedig weer met de eend kan rijden
mvg
Bert