
Nieuw project voor de wintermaanden met foto's op pag. 2!
Inmiddels is het blok volledig gesplitst en heb ik de meeste onderdelen gereinigd. Hier en daar alvast het een en ander bekeken. Nokkenas is bijna geen slijtage spoortje op te zien en de krukas is geen speling op te voelen, maar het wordt allemaal nog ff goed bekeken voordat alles weer in elkaar gaat.
Wat kwam er een bagger uit dat motorblok zetten zeg, na 22 jaar stilstaan.
Wat kwam er een bagger uit dat motorblok zetten zeg, na 22 jaar stilstaan.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Dat kun je wel zeggen, best jammer dat ik laatst een nieuw houten werkblad op mijn werkbank heb gezet. Die mag ik nu wel weer gaan schuren enzo door al die olie. Maar goed. Misschien is een stalen werblad toch een optie in de toekomst.
Bijna alles is nu schoongemaakt en ik heb wat spulletjes verplaatst van de koude garage naar een hoekje in de huiskamer. De temperatuur is daar wat aangenamer
Zojuist arriveerde er een pakketje met een doppensetje met een 3/8" aansluiting. Ik had namelijk een kleine momentsleutel gekocht met een 3/8" aansluiting. Tussen 5 en 25Nm. En daar pasten de meest gangbare 1/2" doppen toch echt niet op . Dus dat is ook weer compleet!
Bijna alles is nu schoongemaakt en ik heb wat spulletjes verplaatst van de koude garage naar een hoekje in de huiskamer. De temperatuur is daar wat aangenamer

Zojuist arriveerde er een pakketje met een doppensetje met een 3/8" aansluiting. Ik had namelijk een kleine momentsleutel gekocht met een 3/8" aansluiting. Tussen 5 en 25Nm. En daar pasten de meest gangbare 1/2" doppen toch echt niet op . Dus dat is ook weer compleet!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Hier even een flinke update. Ik heb nog eens alles goed bekeken. Aan de krukas was eigenlijk geen slijtage waar te nemen. Geen speling etc. Had ook maar 50k gedraaid dus had ik wel verwacht.
De nokkenas was niet slecht maar had wel wat slijtage daar waar het oliepompdingetje op zit. Nu heb ik de hand weten te leggen op een nokkenas waar absoluut geen noemenswaardige slijtage op zit.
Ook had de oliepomp wat lelijke slijtage sporen. Nu heb ik de oliepomp vervangen door een setje wat heel weinig heeft gedraaid. Er is dus geen speling voelbaar aan de achterzijde van de nokkenas.
Gisteren lekker bezig geweest me het in elkaar zetten van de carterhelften. Zeefje, krukas, nokkenas, oliepomp, nieuwe keerringen etc. Ook heb ik er een nieuwe brandstofpomp op gezet. Die oude lag toch al 22 jaar stil. En zo een pomp zijn de kosten niet.
Binnenkort de zuigers en cilinders erop. En nu nog ff kijken in hoeverre de clinderkoppen gereviseerd dienen te worden. Mijn voorkeur gaat zoiezo uit naar nieuwe kleppen, klepgeleiders en klepzittingen. De vraag is of dat allemaal wel nodig is.
Foto's heb ik op de pc staan, moet ik alleen nog online zeten.
De nokkenas was niet slecht maar had wel wat slijtage daar waar het oliepompdingetje op zit. Nu heb ik de hand weten te leggen op een nokkenas waar absoluut geen noemenswaardige slijtage op zit.
Ook had de oliepomp wat lelijke slijtage sporen. Nu heb ik de oliepomp vervangen door een setje wat heel weinig heeft gedraaid. Er is dus geen speling voelbaar aan de achterzijde van de nokkenas.
Gisteren lekker bezig geweest me het in elkaar zetten van de carterhelften. Zeefje, krukas, nokkenas, oliepomp, nieuwe keerringen etc. Ook heb ik er een nieuwe brandstofpomp op gezet. Die oude lag toch al 22 jaar stil. En zo een pomp zijn de kosten niet.
Binnenkort de zuigers en cilinders erop. En nu nog ff kijken in hoeverre de clinderkoppen gereviseerd dienen te worden. Mijn voorkeur gaat zoiezo uit naar nieuwe kleppen, klepgeleiders en klepzittingen. De vraag is of dat allemaal wel nodig is.
Foto's heb ik op de pc staan, moet ik alleen nog online zeten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
De foto's staan online. Ik heb een album online aangemaakt. Ben er ff mee bezig geweest, dus ik hoor graag wat jullie er van vinden.
http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=2822649
Overigens: de cilinderkoppen liggen nu bij het revisiebedrijf om de klepzetels weer 100% in orde te maken. Ook nieuwe kleppen want er zat een beschadigde klep bij, was ingesleten. Uiteraard ook nieuwe klepseals en tapeinden voor het spruitstuk. Klepgeleiders hoefden niet want die waren in orde. Dinsdag ophalen
http://www.pixum.nl/viewalbum/?id=2822649
Overigens: de cilinderkoppen liggen nu bij het revisiebedrijf om de klepzetels weer 100% in orde te maken. Ook nieuwe kleppen want er zat een beschadigde klep bij, was ingesleten. Uiteraard ook nieuwe klepseals en tapeinden voor het spruitstuk. Klepgeleiders hoefden niet want die waren in orde. Dinsdag ophalen

2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- bartje2212
- Regelmatige poster
- Berichten: 472
- Lid geworden op: za 13 mei, 2006 14:57
- Locatie: Zeist
Ik heb m'n best erop gedaan. Hoop dat je er wat aan hebt. Blokje reviseren is niet zo moeilijk. Je moet er gewoon aan beginnen en schoon werken. Dan komt t goed.bartje2212 schreef:waauw! mooie plaatjes ook. Errug handig. Met de tijd wil ik ook mijn blok gaan reviseren. Handig om het nu al zo goed in beeld te kunnen zien!
Komen volgende week nog wat foto's bij, want dinsdag ga ik de cilinderkoppen ophalen.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Goede tip voor de volgende keer. Ik verbaasde me er al over dat men die circlips niet had gebruiktthomaaas schreef:Mooi album, relaxed ook dat er tekst bij veel foto's staat, daar ben k zelf altijd te lui voor
Die circlips zijn idd minne rotdingen, ik zou gewoon die van n Visa gebruiken, daar zitten van die oogjes in waar je een tangetje in kan krijgen

Ik denk er ook over om een album te maken over de restauratie van mijn 2cv. Alleen zijn dat honderden foto's. Daar gaat dus even wat tijd in zitten!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987