Pagina 2 van 3

Geplaatst: ma 14 jan, 2008 22:59
door Punky
Misschien heeft het zo meer nut?

Afbeelding

Al zal zo'n airbox beter zijn.

Afbeelding

Een origineel filterhuis dempt denk ik wel meer geluid gezien het minimaal 2 lagen kunsstof heeft.

Geplaatst: ma 14 jan, 2008 23:05
door Hanzelman
Ziet er wel erg mooi uit :!: Bedoeling is eigenlijk om zoveel mogelijk effect te behalen uit zo'n klein mogelijk filterhuis :!: DUs dat word even alles goed bekijken en zien wat de beste optie is.

Geplaatst: di 15 jan, 2008 18:19
door 2cvfreak
mmm... dit klinkt simpel.. je kunt meer pk,s uit je eend halen en toch hou je hem vrij orgineel dit lijkt mij mooier dan een turbo..

Geplaatst: di 15 jan, 2008 22:14
door Punky
Verwacht er alleen niet veel van he.

Een turbo is het zeker niet. :wink:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 10:56
door Bartje
nee die van bcc jongens is de beste echt op rollerbank kwam die er als beste uit ongelooflijk goede flow

in combinatie met dicht luchtfilter
natuurlijk wel mengsel meten anders heb je er nog geen drol aan
Hallo Ramon, wie ben jij om voor mij te antwoorden???
Zelf bouwen ook een optie idd,werkt t goed?
Ja, ik had eerst een staandaardluchtfliterhuis met normaal sponsje erin en een zelfgemaakte "powertube" die mijnsinziens net zo goed was als een van Burton Car Company, die setup liep prima. Toen verder gaan experimenteren met een K&N direct op de carburateur en de behuizing eromheen zoals getoont. Die setup loopt bij mij absoluut beter als die met een origineel luchtfilterhuis.
Met beide luchtfilters heb ik de sproeiers van de carburateur afgesteld met een lambdasensoren in de uitlaten en een uitlees kastje in de auto. Misschien niet zo goed als een rollerbank test, maar ook zeker niet slecht.

Groetjes, Bart

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 11:12
door Punky
Bartje schreef:
nee die van bcc jongens is de beste echt op rollerbank kwam die er als beste uit ongelooflijk goede flow

in combinatie met dicht luchtfilter
natuurlijk wel mengsel meten anders heb je er nog geen drol aan
Hallo Ramon, wie ben jij om voor mij te antwoorden???
Schijnbaar ben jij ook op een rollerbanktestdag geweest toen er ook enkele BCC pijpen aanwezig waren. :lol:


Ik vraag me eigenlijk af wat nu precies het verschil is tussen een goed afgestelde carb zonder tube en een goed afgestelde carb met tube. En dan bij voorkeur ook hetzelfde blokje. Dat geeft mijn inziens het enige betrouwbare antwoord op wat beter is of niet!!!

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 11:57
door Bartje
Schijnbaar ben jij ook op een rollerbanktestdag geweest toen er ook enkele BCC pijpen aanwezig waren.

Okay.... :shock:, als dat het geval is lijd er iemand aan schizofrenie :?

Een goed afgestelde carburateur kan wat meer vermogen en een soepeler lopende motor opleveren, daarbovenop maakt een tube het volgende verschil t.o.v. geen tube.
- Een iets hogere inlaatdruk (let wel we hebben het over een paar millibar)
- Altijd koele/frisse lucht uit de rijwind, i.p.v warme lucht met eventueel wat oliedamp van onder de motorkap.
Beide zorgen ook weer voor wat extra vermogen, bij let wel wederom een goed afgestelde carb.

Groetjes, Bart

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 17:12
door Hanzelman
Genoeg info,thanks allemaal. Ga er sowiezo voor zorgen dat de ak straks op de rollerbankdag komt,en dan s wat knutselen :wink:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 17:23
door Punky
Laat ff weten wanneer je gaat dan, maken we er een mini-meeting van. :wink:

Visa VS Bigbore. :lol:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 17:23
door Hanzelman
Strak plan,DEAL :wink:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 17:26
door Punky
Moet je ook je "turbo" afhebben he, want dan is het zeker appels met peren vergelijken aangezien ik met een open K&N rondtuf. :lol:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 17:30
door Hanzelman
Dat moet er zekers opkomen idd,een heuse diekuh toerbo :lol:

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 21:37
door Pietro
Naar mijn mening heb je met een geforceerde luchtinlaat een merkbaar gelijkmatiger vermogensverloop bij het optrekken en hoogstens 1 tot 2 pk vermogenswinst. De overige bijkomende gemeten pk’s op de vermogensbank zijn meer dan waarschijnlijk toe te schrijven aan betere afstelling en het plaatsen van grotere sproeiers bij de gelegenheid van het meten.
Met een 26/18 carburator heeft een Dyane 6 met een compressieverhouding 9:1 en geforceerde luchtinlaat slechts 1 pk meer dan een 2cv met een compressieverhouding 8.5:1 en gewoon luchtfilter (30 pk DIN tov 29 pk DIN). Beide motoren hebben dezelfde nokkenas.
Met een 24/21 carburator is het verschil groter (32 pk DIN tov 29 pk DIN) wat aantoont dat het effect van de geforceerde luchtinlaat afhangt van de afmetingen van de venturis en van de sproeiers (en daaruit volgend de grootte en het gedrag van de neveldruppeltjes).

De visa met 630 motor had in de jaren 1979 en 1980 een geforceerde luchtinlaat en 36 pk DIN. Nadien, zonder die bijzondere inlaat en met dezelfde carburator was het 35 pk DIN.

Geplaatst: wo 16 jan, 2008 23:39
door AZL57
Ik heb van de Luikse 2cv preperateur de tip gekregen de achterste demper van de eend te vervangen door een uitlaatbuis van een renault R4. Bijna geen verschil kwa geluid maar wel iets meer vermogen. De man prepareerde de motoren voor veel Francorchamps race eenden.

Geplaatst: do 17 jan, 2008 00:42
door Punky
Bedoel je dan echt een buis of een demper van een R4? :roll: