Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 13:19
door the Nosepicker
Jesper schreef:
Wouter_2cv schreef:Ik dacht dat die oranje streepjes de maximale snelheid in resp. de eerste, tweede en derde versnelling aangaven om te voorkomen dat het maximaal toegestane toerental wordt overschreden. Lijkt me toch niet de bedoeling om altijd tot dat maximum op te trekken :shock:
Wouter, wees niet bang. Hanzzl heeft gelijk. Die streepjes zitten er niet
voor niets en dat Eendenblok kan een hoop hebben. Ik ken mensen die
schakelen pas bij 90 km/u naar de vierde versnelling. Dat zou ik niet zo
snel doen, maar ga in je Eend niet het Nieuwe Rijden nadoen.
Klopt, je blok kan een boel hebben en bij 90 in z'n 3 zit je, wat de motor betreft, niet op een te hoog toerental. Het is ook zo dat het voor een eend(emotor) beter is hem goed op toeren te brengen/houden, dan heel vroeg opschakelen (50 in z'n 4 of zo..)
Die streepjes op je dash voor de schakelmomenten hebben meer betrekking op je versnellingsbak, die nogal begint te gieren als je (te) laat overschakelt. En geven dus wel een max aan voor een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling.

Maar we gaan bere-offtopic:
Past de plastic winterkap op een alu grilletje?

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 13:21
door Wouter_2cv
Jesper schreef:Die streepjes zitten er niet voor niets en dat Eendenblok kan een hoop hebben. Ik ken mensen die schakelen pas bij 90 km/u naar de vierde versnelling.
In het instructieboekje van 2CV6 Club en Spécial staat de volgende omschrijving van de oranje streepjes (zie punt 1):

Afbeelding

Ik interpreteer dit als volgt:
  • Tot maximaal 30 km/u in de 1e versnelling,
    tot maximaal 60 km/u in de 2e versnelling en
    tot maximaal 90 km/u in 3e versnelling.
Afbeelding

Normaal gesproken haal ik alleen deze hoge toeren bij invoegen op snelweg bijvoorbeeld. Anders is dit toch echt oncomfortabel (5000+ rpm)
De juiste schakelmomenten zijn in mijn ogen geheel afhankelijk van de situatie.
Waar we het denk ik over eens zijn is dat het eendenblokje lekker op toeren moet blijven om zich lekker in z'n vel te voelen! :)
the Nosepicker schreef:Maar we gaan bere-offtopic
:oops: ja sorry...

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 13:42
door Gerard2cv
Oke Off topic. Maar het toerental waar je als je overschakelt moet uitkomen zit rond de 3500t/min want daar zit het grootste koppel

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 17:45
door abr2cv
the Nosepicker schreef:
Maar we gaan bere-offtopic:
Past de plastic winterkap op een alu grilletje?
Nee past niet, plastic grilletje zit anders bevestigd dan een Skai-achtig stukje stof. Volgens mij werd dat op pagina 1 wel gezegd.

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 18:13
door the Nosepicker
Dat was duidelijk uit de eerste posts ja. Ik meldt even dat we offtopic gaan, omdat we anders binnen een halve pagina over de mooiste kleur voor ventieldoppen discussiëren. Handiger is dan een nieuw topic te openen over het betreffende onderwerp. Dus als iemand zich geroepen voelt zijn ideeën over ventieldoppen te uiten, start een nieuw topic! ;)

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 18:52
door gerard560
ondanks we door mij een beetje offtopic gegaan
is mij toch een hoop duidelijker geworden ik reed inderdaad
toch een beetje voorzichtig snel opschakelen enz
maar nu is mij duidelijker dat dat juist niet goed is :wink:
ga nu maar een beetje doorrijden
nu heb ik wel een mooi excuus als ik aangehouden wordt door oom agent :lol:

mvg gerard

Geplaatst: vr 7 mar, 2008 18:56
door siemen
we hebben bijna nooit de wintergrill er voor.
heb je weinig warmte achter het stuur!

Geplaatst: za 8 mar, 2008 08:41
door Hanzzl69
Ik heb de titel maar ff aangepast. Nu kan de tweede discussie weer teruggevonden worden.