Pagina 2 van 2
Geplaatst: do 13 mar, 2008 00:26
door Bartje
Okay guys this is the answer:
Ik de gek vroeg:
Hi racers,
I have a question, there is a discussion going on on the dutch 2cv forum regarding uprated springs. This is generally expressed in a percentage.
Is this a percentage on top of the standard stiffness, so for example 200% uprated springs are 3 times stiffer than original? or is this an 'overall' figure, so 200% uprated means 2 times as stiff as an original spring?
Thanks very much in advance! all the best, Bart
Paul Robertson antwoorde:
On top of standard stiffness bart !00% uprated means twice as stiff.
Geplaatst: do 13 mar, 2008 08:42
door leo top
Overigens zitter er volgens mij geen stuggerre dempers op
klopt, de normale eendendempers.
Geplaatst: do 13 mar, 2008 17:31
door backfire
Wow en ik wilde voor 150% procent gaan, daar zie ik dan maar beter van af, 100% lijkt mij al veel, tenslotte wil ik de eend maar een beetje lager hebben dan standaard, zodat de wiellijn mooi aansluit met het spatbord.
Maar dat komt wel t.z.t.
Geplaatst: do 13 mar, 2008 18:56
door Ramon
ik heb de schokbrekers nog nooit gezien op een eend, mijne zijn dikker en korter
Geplaatst: do 13 mar, 2008 19:37
door Spookeend
backfire schreef:Wow en ik wilde voor 150% procent gaan, daar zie ik dan maar beter van af, 100% lijkt mij al veel, tenslotte wil ik de eend maar een beetje lager hebben dan standaard, zodat de wiellijn mooi aansluit met het spatbord.
Maar dat komt wel t.z.t.
Hoe zou je dit aanpakken? als ik weten mag? Je wilt de veren in de veerpotten vervangen door die op die engelse site? Of is er een andere manier?
Net even zitten zoeken, en op een forum kwam ik tegen dat verlaagde veren sets onder moderne wagens er op diverse manieren zijn. Nu is dat niet helemaal te vergelijken met een eend maar goed, het geeft een idee misschien.
De veren gebruikt (in dit geval onder een volkswagen camper busje) waren lager, maar het aantal wikkelingen waren gelijk. Het staal was even dik, maar de wikkelingen zaten dus dichter op elkaar.
Dit zou inhouden, volgens dat idee, dat de vering niet harder wordt, maar de veerweg korter, waardoor in dit geval de wagenhoogte anders wordt.
Nu is dat niet helemaal het idee bij ons, omdat we juist wel stugger veren willen. Maar, kan het niet zo zijn dat de veren ingekort kunnen worden, opgerekt tot oorspronkelijke lengte en dan teruggeplaatst? Volgens mijn gedachten, krijg je dan een stuggere veer. (denk aan de pennenveer als je m uit trekt)
Greatnix Spookeend
Geplaatst: do 13 mar, 2008 19:45
door Tom Duckpower
Spookeend schreef:Hoe zou je dit aanpakken? als ik weten mag? Je wilt de veren in de veerpotten vervangen door die op die engelse site? Of is er een andere manier?
Inderdaad, veren in de veerpot vervangen door de stuggere
Geplaatst: do 13 mar, 2008 21:43
door backfire
inderdaad gewoon de veren bestellen van de engelse site. Het mooiste zou natuurlijk zijn dat er progressieve veren onder komen. Voordeel met progressieve veren is dat rijcomfort hetzelfde blijft, alleen hoe verder ze inveren des te stugger dat ze worden. Die zie je vaak bij vervangingsveren van auto´s.
Geplaatst: do 13 mar, 2008 21:50
door OnsEendje2
door de veerpotten heeft de eend toch al een soort van progressieve vering? Hoe schever hoe strakker.... dat was juist zo revolutionair........
Geplaatst: do 13 mar, 2008 22:05
door backfire
Volgens mij niet de potten maar de radius van trekoog. Revolutionaire van de potten is dat de voorste en achterste draagarm elkaar beïnvloeden, veert de voorste extreem in trekt deze de achterste naar de weg en behoudt zo een betere weg contact.
Maar ik lees net dat er race eenden bestaan met dual rated springs, volgens mij kun je dan beter progressieve veren gebruiken.