Veel vragen, ik probeer even wat uitleg te geven.
Het vacuum verhaal klopt deels. De lpg wordt niet alleen vacuum geregeld. de onderdruk in je inlaatspruitstuk (collecteur voor de vlamingen) zorgt ervoor dat je 2cv stationair blijft draaien. De auto zou stilvallen als we niet aan de verdamper vertellen dat hij ietwat geforceerd lpg moet blijven geven. Dat doen we middels een klein vacuum slangetje in de inlaatcollector die we met de verdamper verbinden. Die "ziet" dan dat de gasklep dicht is, en de motor draait (veel onderdruk). De luchtsnelheid boven de carb is te traag om lpg aan te zuigen, dus duwt de verdamper gas in de motor.
Van het moment dat je gas gaat geven, krijg je veel minder onderdruk, je gasklep staat namelijk open. de verdamper gaat niet meer geforceerd lpg geven, maar laat de luchtstroom die langs de gasring stroomt, lpg trekken (het systeem van venturi, hetzelfde gebeurd in je carb voor de benzine, en bv een plantenspuit werkt ook via dat systeem).
Om te voorkomen dat je motor veel te veel lpg trekt, zetten we een deel/vollastschroef in de toevoerleiding van de verdamper naar de gasring.
Dit is de simpele normale situatie. Met wel wat nadelen: de gasring "stropt" een beetje de lucht, dus krijg je minder "vulling" in de cilinder, en dat merk je als je op benzine rijdt, maar daarover verder meer. Het 2e nadeel is dat je deel/vollastschroef statisch afgeregeld is. Ze regelt dus dezelfde hoeveelheid gas als je gas geeft, of het nu veel of weinig is. ook wordt er geen rekening gehouden met wisselende weers en temperatuuromstandigheden.
Dus gingen we op zoek naar een oplossing. Via een uitlaatgaszuurstofsensor (lambdasensor) meten we het zuurstofgehalte in de uitlaat. aan de hand daarvan "ziet" een kleine module of er te veel lpg of te weinig lpg wordt doorgelaten.
Die geeft dat door aan een kleine stappenmotor, die dan je deel/vollastschroef afregelt. Gevolg minder verbruik, en betere prestaties. altijd, winter en zomer.
Voor de mensen die electronica niet vertrouwen, er wordt altijd een statische schroef meegegeven, met 2 slagklemmetjes los te draaien kan je zo verwisselen in geval van panne. Wij rijden al meer dan 2 jaar op verschillende auto's met meer dan 250000 km ervaring, zonder problemen.
Maar je gasring blijft natuurlijk nog boven je carb zitten, en die stropt nog altijd de luchtstroom. en dat voel je nog steeds op benzine. Vervelend dus zochten we naar een oplossing.
Geen gasring, dus injectie. en dan maar ineens multipoint.
Degenen die in Zweden waren hebben daar misschien mijn gele 2pk gezien met multipoint installatie.
We installeren in plaats van een gasring 2 injectoren in je inlaatspruitstuk, vlak boven de cilinders. Daar wordt dan de lpg ingespoten. Er wordt oa rekening mee gehouden met temperatuur van de motor en verdamper, lambda, en temperatuur van de injectoren.
Gevolg: minder verbruik, veel meer power en koppel (meer dan benzine) en toch blijf je op benzine rijden zoals ervoor, want de "strop", de gasring erboven is weg.
De verdamper moet uiteraard verwarmd blijven worden, want we injecteren gasvormig lpg, geen vloeistof (of lpi).
Alle installatie's kunnen met een cilindervormige of reservewielvormige (100 euro duurder) tank. Het reservewiel kan bij een 2pk altijd omder de motorkap, als je een "nieuw"model motorkap hebt tenminste.
Alle installatie's zijn in Belgie, Nederland, Frankrijk, Luxemburg, Duitsland, Engeland, Italie en ga maar verder gekeurd volgens de strengste eisen.
Binnenin krijg je een schakelaar met een keuze tussen benzine en lpg en niets (om je carb leeg te rijden voor je op lpg overschakelt) en een lpgtankmeter op leds.
Prijzen vanaf 1200 euro tot 2350 euro
Voor meer vragen roep maar of 0032476652273
pieter@operation2cv.com
even toch nog dit: alles wat je hier leest heeft ons meer dan 7 jaart gekost om het te optimaliseren. Je kan deze info gebruiken om zelf te beginnen knutselen, maar ik zou het niet aanraden, en ik ben dan ook helemaal niet verantwoordelijk voor de resultaten.
LPG blijft een licht ontvlambaar gas, doe VOORZICHTIG!!!!!!
Voor de geinteresserden nog even het adres van de garage:
Manebruggestraat 389
2100 Deurne, Antwerpen, Belgiƫ
even bellen voor je langskomt helpt om niet voor een gesloten deur te staan