Pagina 2 van 6
Geplaatst: di 25 mar, 2008 09:04
door Rens
Motorkap is wonderbaarlijk nog echt heel erg goed! Ik heb net ook 2 achterschermen op marktplaats gevonden in onze kleur! JE ziet het niet vaak, daarom is het altijd handig om op 'voorraad' te hebben!
Net gebeld met DS en ik ga er direct ff langs!
Rens
Geplaatst: di 25 mar, 2008 11:29
door Rens
Ben net terug van DS. Jeroen heeft het superdruk, nu vooral voor citromobiel. Dus op hele korte termijn gaat het niet lukken...

Het probleem is ook dat ik zelf niet vreselijk veel tijd heb, en vooral doordeweeks niet. Zaterdags zou ik er aan kunnen/willen klussen, maar dan is het juist heel erg druk bij DS...:S
Ik ga nu maar de trein nemen naar Amsterdam en voorlopig even de eend in de warme garage laten staan. Als er iemand nog een goeie lasser weet in het noorden des lands, want ik heb nog wat klein laswerk aan de koets gevonden. Dat wordt voorlopig met de fiets naar het werk....

Geplaatst: di 25 mar, 2008 11:35
door the Nosepicker
Check het topic over Twécévé's eend eens, dat is door een goede lasser uit het noorden des lands gedaan, Siemen.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 13:43
door Rens
Inmiddels heb ik een lasser gevonden die het op korte termijn kan maken. Ik ga er vanmiddag direct langs. Als het goed is, wordt het weer helemaal mooi!

Dan moet er nu geen plamuur op mijn koets zitten als het goed is!

Geplaatst: di 25 mar, 2008 16:05
door supercees
Rens schreef:Dan moet er nu geen plamuur op mijn koets zitten als het goed is!

kan je checken met een magneet.
Geplaatst: di 25 mar, 2008 17:56
door Rens
KLopt, maar daar heb ik geen magneet voor nodig hoor!

OVeral waar er is geplamuurd is nooit bijgespoten. De plamuurplekken waren dus nogal wit!

HEt enige waar nu nog plamuur zit, is op de spatborden en niet op de koets.
Zeker als je weet dat er tijdens het smeren van de plamuur geen gat zat,
verbaas je je over waarom mensen plamuur gebruiken op een eend, maar uberhaupt op een auto! Het is reinste zelfmoord voor een autootje....brrr...
Gelukkig wordt het nu weer allemaal mooi hard!

Geplaatst: di 25 mar, 2008 17:59
door the Nosepicker
supercees schreef:Rens schreef:Dan moet er nu geen plamuur op mijn koets zitten als het goed is!

kan je checken met een magneet.
Magneten reageren ook niet op roest..

Geplaatst: di 25 mar, 2008 18:07
door supercees
is dat zo? gek eigenlijk, toch, of niet?
Geplaatst: di 25 mar, 2008 18:19
door siemen
moewa ik zou het best voor je willen maken maar spuiten lukt mij op dit moment niet ivm overlijden van spuiters pa
Geplaatst: di 25 mar, 2008 19:20
door the Nosepicker
Ijzeroxide heeft andere eigenschappen dan ijzer en is niet magnetisch.
Zit er een laagje roest op een ijzeren plaat, dan kleeft de magneet toch. Hij kleeft dan niet op de roest, maar door het ijzer onder die roest. Het is eigenlijk hetzelfde als met plamuur: plamuur heeft geen magnetische eigenschappen.
Zit er ijzer achter plamuur (én is het plamuur geen centimeters dik), dan kleeft je magneet toch. Er wordt dus vaak iets te snel gezegd dat magneten niet op plamuur kleven.
Als hij wel kleeft betekent dat dus niet altijd dat er géén plamuur achter zit! Misschien geen hele dikke laag, óf je magneet is te krachtig!
Geplaatst: di 25 mar, 2008 19:31
door joe_catchou
inderdaad en daar voor het best te gebruiken magneet is uit een koelkast deur (de sluitrubber open snijden )deze zou net genoeg kleven .
Geplaatst: di 25 mar, 2008 22:01
door siemen
ach op zich is plamuur niet heel slecht.
je moet de ondergrond goed hebben!
Geplaatst: wo 26 mar, 2008 08:32
door Rens
siemen schreef:ach op zich is plamuur niet heel slecht.
je moet de ondergrond goed hebben!
Nou nadat ik dit gezien heb, wil ik geen plamuur meer op mijn auto's. En al helemaal niet op het toch al niet te dikke plaatwerk van de eend! brrrrrrr....

Geplaatst: wo 26 mar, 2008 09:24
door Erikjan
Als ik dit zo zie is de plamuur gebruikt om een gaatje op te vullen. En dus op onbehandeld geroest kaal metaal aangebracht. Daar is plamuur naar mijn idee niet voor bedoeld.
Het is meer bedoeld om kleine oneffenheden weg te werken bij voorbeeld in een deur of motorkap. Dan Moet eerst het kale metaal goed worden voorbewerkt met een goede grondlaag. En ook aflakken. Maar dat soort dingen als spuiten en plamuren laat ik liever aan de spuiter over als ik het zelf doe wordt het nooit strak.
Geplaatst: wo 26 mar, 2008 11:01
door Rens
Klopt! Navraag bij de vorige eigenaar leert dat de twee stukken metaal nog aan elkaar zaten toen het plamuur er op ging. Daaronder is het gewoon verder gerot, een vreselijk lapmiddel dus.
Strak maken kan met plamuur, maar het kan ook op andere methodes. Het gevaar van plamuur is altijd dat het te dik erop zit, waardoor het uiteindelijk kan gaan barsten.
Ik blijf er bij: geen plamuur meer op mijn eendje!!
