Pagina 2 van 2

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 11:09
door Ramon
remmen ging prima.

heb ook wel eens een andere eend gesleept op de snelweg. we hadden toen nogal haast en mijn big bore kwam goed van pas. heb heel even de 120 kmh op de teller gezien.

dan kijken je voorbijgangers wel even raar.

zonder bigbore lukt dat niet max 80 in 3e versneling, een keer cubitus van de snelweg gesleept met mijn originele blokje nog.

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 11:35
door Bjorn
Punky schreef:
Bjorn schreef:het moet overigens wel op je kenteken staan vermeld. Vorig jaar heeft iemand van ons clubje een bon gehad omdat er geen trekgewicht op z'n kenteken stond, terwijl ie met een vouwwagen reed..
Bij de wat oudere eenden staat er geen trekgewicht op het kenteken. Dan moet je offiecieel nieuwe papieren aanvragen bij de RDW.
Hoeveel was die bekeuring?
Hoeveel is een ander kentekenbewijs?
Volgens mij was de bekeuring 75 Euro. Nieuwe papieren kosten geloof ik niets.

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 12:05
door backfire
tegenwoordig wel Bjorn 2x42 euro, 1 x admin en 1 x nieuwe papieren.

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 17:37
door Lelijke Eend
AZL57 schreef:Het kan alleen gevaarlijk worden als je in een bocht moet remmen. Omdat de eend achter nogal licht is kan ie dan omgeduwd worden. Weet ik uit ervaring, ik moest eens flink remmen bij het indraaien met een andere eend aan de triangel. Ik werd mooi diagonaal over de kruising geschoven en de eend die ik trok stond dus achterste voren naast me. Gelukkig geen verkeer op die kruising en net geen schade aan beide eenden pfffff.
Toen ik die AK 400 sleepte merkte ik dat die ook behoorlijk veel invloed had op de achterkant van mijn BX hoor, dus het ligt niet alleen aan je Eend.

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 19:31
door dyane_maniac
Bjorn schreef:het moet overigens wel op je kenteken staan vermeld. Vorig jaar heeft iemand van ons clubje een bon gehad omdat er geen trekgewicht op z'n kenteken stond, terwijl ie met een vouwwagen reed..
Bij de wat oudere eenden staat er geen trekgewicht op het kenteken. Dan moet je offiecieel nieuwe papieren aanvragen bij de RDW.
he? ik heb gebeld toen ik de papieren van de rdw kreeg toen mn aca weer op kenteken stond waarom er geen max trekgewicht op stond. dit hoefde niet meer op de papieren vermeld te worden ivm met de nieuwe regels mbt aanhangers. als je beneden de 750 kg bleef en het max te trekken gewicht aanhield (wat dus idd nergens staat) wat de fabrikant voorschrijft, nix aan het handje. hoefde dus echt niet andere papieren aan te vragen volgens de juf van de rdw. wat een stelletje knurften lopen daar rond zeg!

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 21:40
door flashnr1
Bjorn schreef:het moet overigens wel op je kenteken staan vermeld. Vorig jaar heeft iemand van ons clubje een bon gehad omdat er geen trekgewicht op z'n kenteken stond, terwijl ie met een vouwwagen reed..
Bij de wat oudere eenden staat er geen trekgewicht op het kenteken. Dan moet je offiecieel nieuwe papieren aanvragen bij de RDW.
nou dat zouden ze mij moeten aanbieden laat ik voorkomen :lol:

Geachte heer Brouwer,

In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.



Als u een een aanhangwagen/caravan boven de 750 kg gaat trekken met uw auto, dan is een vermelding van het trekvermogen op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I nodig. Staat er nog geen vermelding van het trekvermogen op uw kentekenbewijs, dan moet u voor aanpassing het volgende naar de RDW sturen:

het complete originele kentekenbewijs
een begeleidende brief waarin u ons vraagt om het trekvermogen op uw kenteken te vermelden en om ook de kleur aan te passen (het is hierbij niet nodig om de gegevens van de trekhaak te vermelden)
De RDW beoordeelt of de wijziging kan plaatsvinden of dat de RDW het voertuig eerst moet keuren.



Het adres is:



RDW

Unit VRD

Postbus 30.000

9640 RA VEENDAM



Let op! Als er geen vermelding op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I staat en u gaat geremd niet meer dan 750 kg trekken, dan wil dit niet zeggen dat u ongeremd óók 750 kg mag trekken. Vaak is het minder. Voor meer informatie hierover kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Klantenservice. Het telefoonnummer is 0900 07 39 (0,10 euro p/m).



Ik adviseer u de originelen aangetekend te versturen en voor uzelf kopieën te maken. De verzendkosten zijn voor uw eigen rekening.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW

Geplaatst: wo 16 apr, 2008 22:02
door dyane_maniac
a dus toch de juiste info gekregen destijds. ik moet mijn uitspraak betreffende de rdw terugtrekken en deze richting de desbetreffende diender maken. (als voorgelegde situatie klopt)

douwe

Geplaatst: do 17 apr, 2008 14:09
door Bjorn
flashnr1 schreef: Let op! Als er geen vermelding op het Voertuigbewijs/kentekenbewijs deel I staat en u gaat geremd niet meer dan 750 kg trekken, dan wil dit niet zeggen dat u ongeremd óók 750 kg mag trekken. Vaak is het minder. Voor meer informatie hierover kunt u telefonisch contact opnemen met de afdeling Klantenservice. Het telefoonnummer is 0900 07 39 (0,10 euro p/m).
maarja, als je dan dit leest zie je dat ze het in het geval van een eend dan ook niet weten.. .. en je contact moet opnemen hoe het geregeld is. Oftewel, als e met een eend wordt aangehouden en er staat niks op het kenteken, dan kan oom agent nog steeds niks controleren. Die 250 en 400kg die wij uit ervaring kennen meot die agent ook ergens kunnen zien lijkt me..
Die bekeuring waar ik over begon is overigens echt uitgeschreven.

Geplaatst: do 17 apr, 2008 17:59
door backfire
staat in het onderhoudsboekje toch?

Geplaatst: di 13 mei, 2008 22:20
door hobbes
ja hoeveel mijn eend / dyane mag trekken weet ik wel, dat het bij beide niet op het kenteken staat zie ik ook nog wel. Geen oom agnet heeft in al die jaren dat ik de boot achter beide A types hang er ooit wat van gezegd...

Afgelopen weekend vroeg ik me alleen af hoeveel gewicht ik VOOROP mijn dyane mag / kan hangen? een soort front gewicht dus ( net als bij trekkers...)

Ik heb namelijk een klein stuurprobleem als ik de fietsdrager met 2 fietsen achterop op de trekhaak heb staan. Afgelopen weekend zijn we er mee naar bemelen geweest en heb ik van mijn werk 3 zware ( smalle ) zakken met zand/ kiezel steen op de bumper gehangen.
Het hielp wel maar nog niet genoeg, vandaar mijn vraag...

Geplaatst: di 13 mei, 2008 22:39
door TB
Inderdaad, papieren aanpassen is kostenloos.

Geplaatst: wo 14 mei, 2008 09:33
door dyane_maniac
TB schreef:Inderdaad, papieren aanpassen is kostenloos.
je moet ze alleen aangetekend versturen en je kan 2 weken niet rijden dus kostenloos?

Geplaatst: do 12 jun, 2008 09:45
door hobbes
regels zijn altijd leuk...
Tot voor kort vervoerde ik mijn boot op een kleine aanhanger, dat ging wel goed maar het grote nadeel was toch wel dat ik hem altijd op z'n kop er op moest zien te schuiven. Om daar eens vanaf te zijn heb ik zo'n zelfde aanhanger gekocht en die verbreed. Ik heb de bak eraf gehaald en een nieuw frame gelast ( en meteen laten verzinken) met daarop een vlakke vloer van sandwichpanelen ( de boot lijkt een beetje op een catamaran, heeft dus een dubbele drijver met een vlakke brede bodem, het geval is van hetzelfde materiaal als de mehari dus erg licht)

De dissel heb ik natuurlijk ook verlengd en de aanhanger meet nu 1,40 breed bij 4,5 meter lang.
Omdat het belastbaar gewicht onder de 750 kg is gebleven hoef ik niks te keuren.
ik heb gewoon de oude verlichtingunits weer gebruikt en als de dyane er voor staat de zwarte kentekenplaat er op hangen.