zwaardere dynamo?
gerard dat is dus wel intressant.
een gsa dynamo met dus ingebouwde spannings regelaar. je hoeft er maar 1 draad naartoe te trekken en dat is een plus.
is dat gewoon die blauwe draad of word die onderbroken door je oude spannings regelaar?
of moet je een aparte nieuwe leggen?
kan je wel gewoon je 45 amp accu houden?
handig even marktplaats af zoeken
een gsa dynamo met dus ingebouwde spannings regelaar. je hoeft er maar 1 draad naartoe te trekken en dat is een plus.
is dat gewoon die blauwe draad of word die onderbroken door je oude spannings regelaar?
of moet je een aparte nieuwe leggen?
kan je wel gewoon je 45 amp accu houden?
handig even marktplaats af zoeken
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Heb ik ff mazzel, pas een nieuwe kunnen kopen voor 50 Euro, die man wist anders ook niet wat hij er verder mee moest (leverancier van uitlaten, dynamo´s en dergelijke)DUKW schreef:je zou het kunne proberen het vervangen. zal vast beter werken dan een ouwde zoon electronische geregelde.
visa dynamo's zijn inderdaat moeilijk te vinden. volgens mij zit der een man in krippen aan de ijsel met veel eend onderdelen die heeft me wel eens verteld dat die der nog een paar had liggen. even markplaats afzoeken.
spookeend je met wel dat anderen stekertje der op schuiven geloof ik hoor anders werk die niet dacht ik.
greets dukw
Ik d8 ook dat er een stuurspaning naar toe moest om de veldspoel aan te sturen. Lijkt mij nogal vreemd als alleen plus naar de accu gaat, want dan loopt de accu toch door het stroomverbruik van de veldspoel leeg?
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
nou, de dynamo wordt mechanisch aangezet dan denk ik?
Dus, hij gaat gewoon "leveren" (vermenigvuldigen) als de motor draait, toch? Dat gebeurt toch ook met een eenden dynamo? alleen dan word zeg maar de ingaande stroom over een ander kabeltje geleid, en dan weer volle stroom terug naar de accu door de dikkere kabel. Er staat nu toch altijd + op je dynamo, maar dan via de laadstroom kabel.
Hoe en wat precies weet ik niet, zullen vast betere termen voor zijn, lol, maar bij mij werkt het perfect. 1 dikke 6mm2 die van accu naar dynamo gaat, en dan werkt de hele bende gewoon. Als je dan zo nodig een lampje of controle meter (als in de club) wilt aansluiten, kan dat ook dus via de andere aansluiting, die volgens mij dan op de spanningsregelaar zit?
Greatnix Spookeend
Dus, hij gaat gewoon "leveren" (vermenigvuldigen) als de motor draait, toch? Dat gebeurt toch ook met een eenden dynamo? alleen dan word zeg maar de ingaande stroom over een ander kabeltje geleid, en dan weer volle stroom terug naar de accu door de dikkere kabel. Er staat nu toch altijd + op je dynamo, maar dan via de laadstroom kabel.
Hoe en wat precies weet ik niet, zullen vast betere termen voor zijn, lol, maar bij mij werkt het perfect. 1 dikke 6mm2 die van accu naar dynamo gaat, en dan werkt de hele bende gewoon. Als je dan zo nodig een lampje of controle meter (als in de club) wilt aansluiten, kan dat ook dus via de andere aansluiting, die volgens mij dan op de spanningsregelaar zit?
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Een wisselstoom dynamo heeft al gelang naar het aantal wikkelingen er
in de veldwikkelingen zitten ook zoveel diodes,die dus de stroom alleen maar de dynamo uit laten gaan en nooit erin.Dan heeft hij een Zenerdiode
als spanningsregelaar die de stoom door de borstel en de rotor op 14V afregeld.Dat geldt dus voor het voltage.Het Amperage wordt door de inwendige weerstand van de accu geregeld
in de veldwikkelingen zitten ook zoveel diodes,die dus de stroom alleen maar de dynamo uit laten gaan en nooit erin.Dan heeft hij een Zenerdiode
als spanningsregelaar die de stoom door de borstel en de rotor op 14V afregeld.Dat geldt dus voor het voltage.Het Amperage wordt door de inwendige weerstand van de accu geregeld
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Diodes zitten er in om de wisselstroom om te zetten naar gelijkstroom. By een auto dynamo (eigenlijk dus een alternator) zitten er altijd 6, 2 per veld. De spanningsregelaar daar zit de diode in om, of andere elektronisch component om de terugvloei van de accu tegen te gaan. Nu is dat bij moderne dynamo´s allemaal lastig te zien omdat de hele zwik erg compact gemonteerd zit. Maar met de oudere eend dynamo is het wel makkelijker te volgen, omdat daar je spanningsregelaar nog een los component is.
@spookeend, met mechanisch ben je waarschijnlijk in de war met fietsdynamo princiepe, die heeft een permanente magneet en heeft geen elektro magneet. Deze hoef je dus niet eerst te voorzien van stroom alvorens deze zelf stroom begint op te wekken. Oudere auto´s en motoren hebben dat ook nog, maar bij auto´s zeker niet gebruikelijk.
nog mooi linkje gevonden van een of ander opleidingscentrum.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... 20fase.wmv
@spookeend, met mechanisch ben je waarschijnlijk in de war met fietsdynamo princiepe, die heeft een permanente magneet en heeft geen elektro magneet. Deze hoef je dus niet eerst te voorzien van stroom alvorens deze zelf stroom begint op te wekken. Oudere auto´s en motoren hebben dat ook nog, maar bij auto´s zeker niet gebruikelijk.
nog mooi linkje gevonden van een of ander opleidingscentrum.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... 20fase.wmv
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
mar volgens mij als je die draat door meet. van je laatstroom controle lampje op het maar even te noemen. gaat die allen naar dat blokje van je spaningsregelaar. dus is het een losse draat. of hij zou in de kabelboom doorgelust moeten zitten.
der zijn wel dynamo's die een extra plus nodig hebben door midel van je laadstroomcontrolle lampje of door een andere plus die extra op je spaningsregelaar zit.
greets dukw
der zijn wel dynamo's die een extra plus nodig hebben door midel van je laadstroomcontrolle lampje of door een andere plus die extra op je spaningsregelaar zit.
greets dukw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Nee, dat bedoel ik niet..........backfire schreef:
@spookeend, met mechanisch ben je waarschijnlijk in de war met fietsdynamo princiepe, die heeft een permanente magneet en heeft geen elektro magneet. Deze hoef je dus niet eerst te voorzien van stroom alvorens deze zelf stroom begint op te wekken. Oudere auto´s en motoren hebben dat ook nog, maar bij auto´s zeker niet gebruikelijk.
nog mooi linkje gevonden van een of ander opleidingscentrum.
http://www.rijnijssel.nl/mvt/bestanden/ ... 20fase.wmv
de stekker van dat lampje, even uit leggen op mijn stroomkennis manier
Als ik die niet aansluit, laadt de dynamo wel bij (te zien op mijn ampere meter) Dus, dan zit er maar 1 kabel op de dynamo aangesloten en dan werkt ie gewoon. Wat ik bedoel, dat die ene kabel dus zowel de dynamo aanzet EN de laadstroom voorziet.
De aansluiting voor het lampje, naar het lampje gaat plus, en dat lampje brandt als de dynamo niet werkt (en het conact dus aanstaat) dus dan zou de dynamo op dat moment - zijn, anders kan het lampje niet branden toch? Als de dynamo dan draait, dan gaat het lampje uit. Dan is de dynamo dus + of de - wordt anders onderbroken waardoor het lampje niet aangaat.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Het laatste de regelaar onderbreekt gewoon de - en dan gaat het lampje uit.
Maar als je geen schakeldraad gebruikt dan staat je regelaar constant onder spanning en dus ook je veldspoel. Lijkt mij dat je accu dan leeg loopt. Je moet voor de grap eens multimeter op A stand er tussen zetten (niet starten) en kijken hoeveel ampere de boel trekt. Daar ben ik dan toch wel erg benieuwd naar.
Je geeft al aan, dat als je contact aan zat, lampje aan gaat, dus zit er ergens een geschakelde plus.
Maar als je geen schakeldraad gebruikt dan staat je regelaar constant onder spanning en dus ook je veldspoel. Lijkt mij dat je accu dan leeg loopt. Je moet voor de grap eens multimeter op A stand er tussen zetten (niet starten) en kijken hoeveel ampere de boel trekt. Daar ben ik dan toch wel erg benieuwd naar.
Je geeft al aan, dat als je contact aan zat, lampje aan gaat, dus zit er ergens een geschakelde plus.
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Precies, via het kontaktslot.
De vergelijking met een fietsdynamo gaat niet helemaal mank.
Op het anker van je dynamo zit de bekrachtigings spoel.
Dat anker is altijd licht magnetisch, gaat dat draaien wordt er al enige spanning gegenereerd.
Deze spanning wordt door de ingebouwde spanningsregelaar gebruikt om de bekrachtiging te voeden en daardoor zichzelf versterkt.
De oude gelijkstroom dynamo's werkten ook zo.
De vergelijking met een fietsdynamo gaat niet helemaal mank.
Op het anker van je dynamo zit de bekrachtigings spoel.
Dat anker is altijd licht magnetisch, gaat dat draaien wordt er al enige spanning gegenereerd.
Deze spanning wordt door de ingebouwde spanningsregelaar gebruikt om de bekrachtiging te voeden en daardoor zichzelf versterkt.
De oude gelijkstroom dynamo's werkten ook zo.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Inderdaad enige spanning wel, maar bij stationair zeker niet voldoende. Bij stationair heb je altijd hulp nodig van je accu. Probeer het maar eens met een echt lege accu en je weet dat je in het begin altijd even hoger stationair moet houden. Natuurlijk is het stroomverbruik van de bobine hier ook schuldig aan.
Je merkt dit ook goed met een oudere dynamo, als ie boven 1500 toeren komt merk je dat alles wat harder gaat branden. Tussen 1200 en 1500 toeren het begin dat een dynamo effectief begint met laden.
Ik heb net even 2cv en visa schema naast elkaar gelegd en je hebt een geschakelde draad, welke van contactslot afkomt. Bij de eend gaat deze naar de spanningsregelaar, bij visa naar de dynamo (want daar zit je spanningsregelaar).
Ik geloof dat we het er nu wel over eens zijn dat er een schakeldraad hoort te zijn. Dus spookeend, als dat bij jou niet zo is dan hebben ze gewoon een rechstreekse verbinding gemaakt van de hoofdaansluiting naar de regelaar. Als dit zo is zou ik toch maar eens gaan meten hoeveel ampere de dynamo trekt als je contact uit staat.
Je merkt dit ook goed met een oudere dynamo, als ie boven 1500 toeren komt merk je dat alles wat harder gaat branden. Tussen 1200 en 1500 toeren het begin dat een dynamo effectief begint met laden.
Ik heb net even 2cv en visa schema naast elkaar gelegd en je hebt een geschakelde draad, welke van contactslot afkomt. Bij de eend gaat deze naar de spanningsregelaar, bij visa naar de dynamo (want daar zit je spanningsregelaar).
Ik geloof dat we het er nu wel over eens zijn dat er een schakeldraad hoort te zijn. Dus spookeend, als dat bij jou niet zo is dan hebben ze gewoon een rechstreekse verbinding gemaakt van de hoofdaansluiting naar de regelaar. Als dit zo is zou ik toch maar eens gaan meten hoeveel ampere de dynamo trekt als je contact uit staat.