Gat in cilinderkop
Dag Charl, Lijkt me meer vervuiling door een te rijk mengsel. Door de kool afzetting gaat het sluiten van de kleppen steeds slechter wat de koolafzetting weer bevorderd. Ook defecte valveseals zou een oorzaak kunnen zijn. De motor zuigt dan olie aan langs de klepstelen en als die warm zijn verbrand die olie. Gevolg rook en koolafzetting.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
Aan de valve seals is makkelijk wat te doen: nieuwe.
het te rijke mengsel is een carburateur kwestie lijkt me?
Toch lijkt het me wel zo dat als het mengsel in zijn algemeenheid te rijk is, de hele kop daaronder te lijden zou moeten hebben, dus alle kleppen, en dat bij de linker en rechter cilinder dezelfde problemen optreden.
Aan de rechterkant is het echter ellende, links nauwelijks en de uitlaatkleppen zien er nog prima uit.
Het is dus duidelijk iets dat gebonden lijkt te zijn aan de rechter inlaatklep. De seal lijkt dan de hoofdschuldige te zijn.
Ik ga de carburateur sowieso ook een opknapbeurt geven en hem laten nastellen door een eendengarage.
het te rijke mengsel is een carburateur kwestie lijkt me?
Toch lijkt het me wel zo dat als het mengsel in zijn algemeenheid te rijk is, de hele kop daaronder te lijden zou moeten hebben, dus alle kleppen, en dat bij de linker en rechter cilinder dezelfde problemen optreden.
Aan de rechterkant is het echter ellende, links nauwelijks en de uitlaatkleppen zien er nog prima uit.
Het is dus duidelijk iets dat gebonden lijkt te zijn aan de rechter inlaatklep. De seal lijkt dan de hoofdschuldige te zijn.
Ik ga de carburateur sowieso ook een opknapbeurt geven en hem laten nastellen door een eendengarage.
-
- Addicted user
- Contacteer:
uitlaatklep is 34mm inlaatklep is 40mm. Je uitlaatklep is verbrand, te arm mengsel, of klep te strak. Zo te zien aan de bougie te arm mengsel, zuiger is verbrand.
Kras in de stootrand, waarschijnlijk onstaan doordat er na vele jaren rustig rijden er iemand in is gaan rijden die flink doorreed.
Overigens hoeft dit niet de oorzaak te zijn natuurlijk.
Ook ziet de klepstoter er beroert uit, zo hoort het niet, kan misschien wel werken, maar er komen veel krachten op, wie weet wat een haarscheurtje gaat doen in de loop van de jaren.
De kop daarintegen is wel netjes te krijgen, je zult denk ik wel je klepzitting opnieuw moeten laten slijpen.
Kras in de stootrand, waarschijnlijk onstaan doordat er na vele jaren rustig rijden er iemand in is gaan rijden die flink doorreed.
Overigens hoeft dit niet de oorzaak te zijn natuurlijk.
Ook ziet de klepstoter er beroert uit, zo hoort het niet, kan misschien wel werken, maar er komen veel krachten op, wie weet wat een haarscheurtje gaat doen in de loop van de jaren.
De kop daarintegen is wel netjes te krijgen, je zult denk ik wel je klepzitting opnieuw moeten laten slijpen.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
verkeerde kleppen besteld dus. na ja, dat zijn de kosten niet.
de kop laat ik inderdaad reviseren.
En het doorrijden na jarenlang niet-harder-dan-80-ritjes klopt enigszins.
De dealer waar hij vandaan komt zij dat ik er niet harder dan 80 mee mocht.
Ik heb 3/4 jaar max 90 gereden, de laatste paar maanden af en toe 100 maar nooit harder en zo gek is dat toch niet. Hij schijnt zonder problemen 115 te kunnen halen, ik ben een rustige optrekker en vroege schakelaar.
Volgens duckservice was het een warmloper.
Het arme mengsel is neem ik aan een kwestie van de carburateur beter afstellen.
De laatste maanden liep hij 1:16, daarvoor 1:14,5 tot 1:15,5. Hij is dus wel wat zuiniger (dus armer?) gaan lopen zonder één enkele aanpassingen.
Tijdens de apk-keuring rond mei is de carburateur wel bijgesteld op CO2 uitstoot en rond die tijd is hij 1:16 gaan lopen.
Ik loop dus nu het risico dat ik binnen een mum weer met verbrande kleppen rondrij?
de kop laat ik inderdaad reviseren.
En het doorrijden na jarenlang niet-harder-dan-80-ritjes klopt enigszins.
De dealer waar hij vandaan komt zij dat ik er niet harder dan 80 mee mocht.
Ik heb 3/4 jaar max 90 gereden, de laatste paar maanden af en toe 100 maar nooit harder en zo gek is dat toch niet. Hij schijnt zonder problemen 115 te kunnen halen, ik ben een rustige optrekker en vroege schakelaar.
Volgens duckservice was het een warmloper.
Het arme mengsel is neem ik aan een kwestie van de carburateur beter afstellen.
De laatste maanden liep hij 1:16, daarvoor 1:14,5 tot 1:15,5. Hij is dus wel wat zuiniger (dus armer?) gaan lopen zonder één enkele aanpassingen.
Tijdens de apk-keuring rond mei is de carburateur wel bijgesteld op CO2 uitstoot en rond die tijd is hij 1:16 gaan lopen.
Ik loop dus nu het risico dat ik binnen een mum weer met verbrande kleppen rondrij?
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
ok, het begint dus met afzetting op klep/klepzetels. Tijdens de ontbranding is dat stukje niet bereikbaar dus komt het van bovenaf en brand het daarna in.
dat kan alleen als de klepseals lek zijn?
die hadden waarschijnlijk hun tijd gehad omdat het motortje is sowieso in behoorlijk versleten staat verkeert.
De 4 koppelingsraakvlakken zijn zeer zwaar versleten met geulen in de drukschijf en vliegwiel.
Erin geslepen door de 'scroefjes' in de plaat die door slijtage aan de oppervlakte zijn gekomen, voor en achter.
Ik ga één dezer dagen beginnen aan het blok, beter: in het blok.
Benieuwd wat ik daar allemaal tegenkom.
dat kan alleen als de klepseals lek zijn?
die hadden waarschijnlijk hun tijd gehad omdat het motortje is sowieso in behoorlijk versleten staat verkeert.
De 4 koppelingsraakvlakken zijn zeer zwaar versleten met geulen in de drukschijf en vliegwiel.
Erin geslepen door de 'scroefjes' in de plaat die door slijtage aan de oppervlakte zijn gekomen, voor en achter.
Ik ga één dezer dagen beginnen aan het blok, beter: in het blok.
Benieuwd wat ik daar allemaal tegenkom.
-
- Regelmatige poster
- Contacteer:
neej het het komt niet door je klepseals.
die aanslag in je uitlaatpoort komt gewoon door dat je geen voledige verbranding heb. dan op begevende moment gaat dat spul tussen je klep en ziting zitten waardoor hij niet meer goed sluit. als der dan bezine via de inlaatpoort naar binnen komt en de zuiger naar boven gaat word het weer door de uitlaatpoort naar buiten geperst dan een vonk der bij en je krijg het snijbrand effect dus het inbranden.
ben benieuwt hoe het verder gaat met het blok.
die aanslag in je uitlaatpoort komt gewoon door dat je geen voledige verbranding heb. dan op begevende moment gaat dat spul tussen je klep en ziting zitten waardoor hij niet meer goed sluit. als der dan bezine via de inlaatpoort naar binnen komt en de zuiger naar boven gaat word het weer door de uitlaatpoort naar buiten geperst dan een vonk der bij en je krijg het snijbrand effect dus het inbranden.
ben benieuwt hoe het verder gaat met het blok.