Pagina 2 van 5
Geplaatst: vr 22 aug, 2008 12:06
door Charl
Het is de normale set, maar met 9.0 compressie.
Geplaatst: vr 22 aug, 2008 12:09
door Gerard2cv
Ik zou nooit voor de compressie 9 gaan,Dan moet je op 98 gaan rijden
als je voor de lagere kiest heb je net zoveel vrmogen en kan je op 95 rijden
Geplaatst: vr 22 aug, 2008 12:18
door Charl
dat maakt me niet zoveel uit. 98 reed ik al en het scheelt me misschien 1,50 in de maand.
Geplaatst: vr 22 aug, 2008 23:23
door David
Als je vermogen niet veranderd, waarom dan een hogere compressiedruk?
Waar zit het voordeel dan in?
Greeetz david
Geplaatst: za 23 aug, 2008 00:15
door Charl
Ik had de set inmiddels besteld en is onderweg.
Ik kreeg de indruk, op advies en ook na andere topics te hebben gelezen dat de 9.0 een iets krachtiger setje is.
Als je er niets mee opschiet, waarom is hij dan op de markt?
Geplaatst: za 23 aug, 2008 07:51
door Gerard2cv
Hij was op de markt in de tijd dat ze nog geen dure benzine hadden en niets om het millieu gaven,maar in 1986 zijn ze op S6 overgegaan naar
de lagere compressie om op 95 te kunnen rijden en zijn daarom ook aanpassingen aan de carburator gedaan en ging het vermogen met maar
liefst 1pk omlaag
Geplaatst: za 23 aug, 2008 14:59
door dyane_maniac
maar dat is 1 pk ten opzichte van de standaard eenden zuigers met 8.5 compressie. een dyane blok met 9.0 compressie heeft weer meer pk dan een standaard eendenblok. bij een dyane blok zijn er echter wel meer dingen die meespelen om tot die meer pk's te komen zoals andere sproeierbezetting en de zgn "turbo".
het scheelt idd niet heel veel, maar alle beetjes helpen en ik vind het toch net fijn dat beetje meer power voor bij het inhalen enzo.
als ik straks die monopoint heb en weer op e85 rijdt zou het me best okay lijken om te kijken of je compressie nog verder op kan schroeven. maar ben bang dat je dan toch ook een andere krukas er in moet schroeven.
Geplaatst: za 23 aug, 2008 15:13
door Charl
Maar was die 1 pk verlies door verlaging van de compressie of de aanpassing van de carburateur?
Waarschijnlijk een combinatie.
Toch lijkt het me ook zo, al analyserend, dat een 8.5 blok misschien nauwelijks vermogensverlies heeft omdat 95 benzine wat agressiever ontbrand.
Welke set mag trouwens 95 drinken. 7.9 of 8.5, of beide?
Geplaatst: za 23 aug, 2008 15:31
door Charl
antwoord gevonden, 7.9.
Ik kan me niet indenken dat er geen of nauwelijks vermogenswinst is met een verschil van 1,1.
Op 7.9 is dat 14% winst en dat moet toch ergens blijven.
Geplaatst: zo 24 aug, 2008 12:52
door dyane_maniac
volgens mij zit er geen verschil in agresiever verbranden of hoger/lager calorische waarde van 98/95. het is puur de klopvastheid.
dit is wel een aardig stuk over benzine. let wel het is geschreven op een mg forum en het verhaal over loodvervanger slaat op mg's en is niet van toepassing op 2cv's! voor het passende verhaal daarop moet je de zoekfunctie maar gebruiken.
http://www.bloggen.be/mgtf/archief.php?ID=15
[even een stukje naar beneden, voorbij die lelijke auto's scrollen
]
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 01:46
door Charl
interessant stukje.
Wat ik miste was of loodvervanger nog iets verandert aan het octaan getal.
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 07:40
door Gerard2cv
Het lood in de benzine was alleen om de afsluitrandjes van de kleppen
iets harder te maken,zodat ze niet verbrande,maar geeft geen extra
octaan verhoging aan benzine.En aangezien Citroën al sinds 1966 op de
602cc motoren geharde kleppen gebruikte.is loodvervanger weggegooid
geld.Het octaangetal heeft te maken met de verbrandingswaarde en dus
ook met het ontstekingstijdstip,want het mengsel moet opgebrand zijn op
het moment als de zuiger het BDP berijkt.Dus even simpel.Je steekt in de
bus een sigaret op.die op moet zijn als je moet uitstappen.Wat nu als je een
sigaar opsteek Octaan 98 of de bus gaat sneller rijden,Je toerental.Daar is
dus de centrifugaalvervroeging voor.Ik hoop dat ik het nu voor vele iets
duidelijker heb gemaakt.Voor iedereen die loodvervanger in zijn eend
gebruikt wil ik mijn bankrekening graag bekend maken,alleen van mijn
pincode blijf je af.
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 14:00
door Charl
de schrijver van het stukje waarnaar dyane maniac verwijst is het niet met je eens, of jij niet met hem.
Volgens jou verhoogt lood het octaangehalte niet
Volgens de schrijver wel.
er staat:
"Vandaar dat men naarstig op zoek ging naar methodes om het octaangetal te verhogen (toen vooral voor de vliegtuigmotoren voor de 1st wereldoorlog).
Lood in de vorm van tetra-ethyl-lood (TEL) bleek uitstekend geschikt.
Omdat ontdekt werd dat lood schadelijk was voor de gezondheid en omdat lood de katalysator die de uitlaatgassen reinigt kapotmaakt, werd ongelode benzine geïntroduceerd. In Japan en de VS was dat medio jaar ’70, in Europa in de jaren ’80. Per 1st januari 2000 is de verkoop van loodhoudende benzine in de gehele EU verboden. Het octaangetal wordt nu op de juiste hoogte gebracht door bepaalde koolwaterstoffen."
Wie heeft er nu gelijk?
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 14:18
door Gerard2cv
Deze man heeft zeker gelijk.maar het is de Tetra Ethanol(oktaan 102)die
het oktaan verhoogt en niet het lood
Geplaatst: ma 25 aug, 2008 14:18
door dyane_maniac
ja het (oude) lood verhoogt het octaan volgens het verhaal. (let wel we praten nu over een hele tijd terug toen dit soort dingen nog in kinderschoenen stond)
maar het is niet gezegd dat hedendaagse loodvervanger dit ook doet.
dan zou het ook wel octaan booster geheten hebben.
en het maakt mi ook niet hoe ze dat bij raffinaderij doen. als ik bij de pomp maar iets heb, wat of 95 of 98 octaan heeft.
je zou kunnen proberen met een flesje loodvervanger of octaanbooster 95 octaan benzine op te peppen naar minstens 96 a 97 octaan. wie weet werkt het. maar ik denk dat je duurder uit bent en dan sta je daar elke keer weer te klooien met een flesje spul. terwijl je nooit weet hoeveel je nou exact gaat tanken en al die moeite terwijl ernaast een slang hangt waar je zo 98 mee tankt....
ik snap al het gedoe van loodvervangers en octaanboosters niet...
waarom een oplossing verzinnen voor een probleem, wat er niet is?