Pagina 2 van 2

Geplaatst: do 11 sep, 2008 15:17
door the Nosepicker
gregory meijer schreef:@siemen: je zegt dat je de bodemplaten puntlast maar ik heb gehoord dat ie daarop afgekeurd kan worden ?
Als ze het zien. RDW stelt voor vervanging dat er 50% in rupsjes gelast moet zijn, maar af-fabriek zijn ze gepuntlast (origineel).
Als je dit netjes doet (puntlassen) en de bodem/dorpel normaal bewerkt daarna (kit en lak etc., onderkant lak + bitac oid), ziet men dit niet en is het geen afkeur. Ze mogen nl. niets demonteren voor APK.

Geplaatst: do 11 sep, 2008 16:31
door André Post
Ik kan me niet voorstellen dat zoiets afgekeurd zou worden.
Een reparatie aan de bodemplaat misschien, maar een volledig vervangen bodemplaat?
Technisch gezien is puntlassen op de bestaande laspunten het sterkste volgens mij.

Geplaatst: do 11 sep, 2008 17:12
door Eric Clemens
ik heb bij mijn dyane de vloerplaten geproplast. Dit was bij de keuring duidelijk zichtbaar want ik had de bodem nog niet afgewerkt aan de onderzijde. Hij is er iig niet op afgekeurd.


edit:
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en
goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van
niet meer dan 20 mm.

bron:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/5DB2CB23 ... eEisen.pdf

Geplaatst: do 11 sep, 2008 19:23
door siemen
rupsen leggen verplicht? echt niet!
orgineel zitten er ook punt lassen dus ze kunnen je daar niet op afkeuren.
een puntlas of een proplas moet om de 2 centimeter !

Geplaatst: vr 12 sep, 2008 23:42
door the Nosepicker
Eric Clemens schreef: edit:
2. Onder deugdelijk gelast zoals bedoeld in het eerste lid wordt verstaan:
a. kettinglassen welke ten minste 50% van de omtrek van het te lassen gedeelte bestrijken en
goed zijn verdeeld over die omtrek, of
b. proplassen (gatlassen) met ten minste een diameter van 4 mm en een onderlinge afstand van
niet meer dan 20 mm.

bron:
http://www.rdw.nl/NR/rdonlyres/5DB2CB23 ... eEisen.pdf
Gezien! Dit is nieuw voor mij, in de afgelopen 12 jaar is mij herhaaldelijk uitgelegd dat prop- en puntlassen niet mogen, ondanks dat plaatwerk doorgaans origineel zo bevestigd is. Deze discussie regelmatig met keurmeesters gehad en dus de proplassen die ik in een bodemplaat zette glad gemaakt om dit zo onzichtbaar mogelijk te houden. Ik vond het ook altijd onzin dat puntlassen niet mogen, terwijl dit wel de originele wijze van vastbakken is.. :? Maar gezien het bovenstaande ben ik verkeerd geïnformeerd, of het is ergens gewijzigd de laatste jaren. :?:

Bij mijn Fiat 500 heb ik ooit zelfs in eerste instantie afkeur gehad op proplassen in de reservewiel bak; ik heb toen de RDW laten bellen door de keurmeester en toen toch een goedkeur gekregen omdat het een niet dragend deel was, niet omdat proplassen wel mochten.

Geplaatst: za 1 nov, 2008 07:54
door marctv
Gewoon proplassen/gat lassen. Max. om de 2 cm
De naden In de grontverf/primer.
Dan carrosserie kit erover.
klaar

Geplaatst: do 27 nov, 2008 01:46
door deejee
Tja, wat je klaar noemt.....

Grondverf is van nature poreus. Moet ook, want het is bedoeld voor een goede hechting van de volgende laag. Deze wordt er daarom als het ware in opgezogen. MAAR: water dus ook!!

Kit droogt na verloop van tijd uit en beweegt dan dus niet meer met de auto mee. Hierdoor scheurt het langs de randen los van de onderlaag; in jouw geval grondverf. Dan heeft water dus vrij spel: blijft in de naad staan, wordt opgenomen door de grondverf et voila: ROEST!

Dek grondverf daarom ALTIJD af met iets anders (elk willekeurig potje ouwe verf in je kast is zowat goed) voordat je gaat kitten, en persoonlijk zou ik dus NIET kitten: water komt er toch wel, ook al is het condens, en zonder kit kan het er in ja maar ook weer makkelijk er UIT!

DJ.

(die al heel wat eendjes heeft gelast waarvan "pas nog" de bodemplaten zijn vervangen)

Geplaatst: do 27 nov, 2008 17:48
door backfire
Dan deze nog,

lak is zo hard dat die bij een eend per definitie sneller scheurt op een naad dan een goede kit. De kit op mijn 2cv was nog goed, alleen bij de voetenbak niet, en dat wordt mede veroorzaakt door lekkage bij de voorruit en rubbermat of vochtvasthoudende matten.

Dus tip nummer zoveel, lekker kitten over de epoxy primer dan aflakken met lak met weekmaker? Dit wordt ook bij bumpers gedaan en dan blijft de lak een beetje soepel.

het is maar een idee.

Geplaatst: za 29 nov, 2008 09:30
door marctv
Wat ik gehoord heb is dat ze vroeger gekit hebben op de kale ondergrond en dat het daarom slechte plekken zijn.

Het lijkt mij als je inderdaad een lakverf over de grondvef zet en daar op kit dat er niets gebeuren kan.

Heb je bij nieuwe modellen wagens wel eens in het motorruim gekeken? Allemaal carrosseriekit.
Ik zelf ben geen voorstander van kit hoor ! Het is soms alleen de enige oplossing voor een mooie afdichting.

Geplaatst: za 29 nov, 2008 17:07
door backfire
Mijn 2cv en zeker alle moderne auto's kreeg eerste een dompelbad met een beschermingslak. Als je van een late eend de kit met de fohn verwijderd zie je de bruine beschermingslak er nog onder zitten. Tegenwoordig wordt ook veel zinkcor gebruikt, dus dat heeft zo wie zo een betere roestbestendigheid. De vervangingskokers voor de 2cv en zo heb je ook bodemplaten zijn ook zinkcor. Bij een eend heb je zo wie zo wat meer last van roest vanwege vochtproblemen.

Geplaatst: za 29 nov, 2008 18:10
door jeroentje
Heb zelf ons chassis NA het spuiten helemaal dichtgekit. Dit met smalle naden kit van 3M, die is een beetje hygroscopisch (goed woord ?) en trekt in de naad. Na het drogen zie je echt dat het erin getrokken is. Meestal 1 laagje aflakken en dan kitten en dan nog 1 a 2 lagen spuiten. Heb dit procede meerdere malen toegepast, weliswaar meestal op snoeken. Maar tot nu toe werkt het naar volle tevredenheid.

En alweer zovele mensen zovele meningen 8)

Geplaatst: za 29 nov, 2008 20:08
door TB
Nog even over die kit, ik gebruik Sikaflex ervoor. Is ook carosseriekit. Blijft goed flexibel.

Geplaatst: za 29 nov, 2008 21:21
door gillis
jeroentje schreef: Dit met smalle naden kit van 3M, die is een beetje hygroscopisch (goed woord ?) en trekt in de naad.
hygroscopisch = vocht aan trekkend...zoals DOT remvloeistof is bijvoorbeeld...mooi woord...maar in deze zin het tegenovergestelde wat je zoekt in een kit. Je bedoelt dat hij kruipt, uitvloeit..da's wel fijn!

Geplaatst: za 29 nov, 2008 22:27
door the Nosepicker
gillis schreef:
jeroentje schreef: Dit met smalle naden kit van 3M, die is een beetje hygroscopisch (goed woord ?) en trekt in de naad.
hygroscopisch = vocht aan trekkend...zoals DOT remvloeistof is bijvoorbeeld...mooi woord...maar in deze zin het tegenovergestelde wat je zoekt in een kit. Je bedoelt dat hij kruipt, uitvloeit..da's wel fijn!
Carrosseriekit van 3M hardt uit door het contact van de kit met (vocht in de) lucht, daarna is hij niet meer hygroscopisch. Én een hele goede kit die bij carrosseriewerk veelvuldig gebruikt wordt.

Geplaatst: zo 30 nov, 2008 00:29
door gillis
the Nosepicker schreef:
gillis schreef:
jeroentje schreef: Dit met smalle naden kit van 3M, die is een beetje hygroscopisch (goed woord ?) en trekt in de naad.
hygroscopisch = vocht aan trekkend...zoals DOT remvloeistof is bijvoorbeeld...mooi woord...maar in deze zin het tegenovergestelde wat je zoekt in een kit. Je bedoelt dat hij kruipt, uitvloeit..da's wel fijn!
Carrosseriekit van 3M hardt uit door het contact van de kit met (vocht in de) lucht, daarna is hij niet meer hygroscopisch. Én een hele goede kit die bij carrosseriewerk veelvuldig gebruikt wordt.
oke, m3 leek me ook niet slecht, dacht alleen "vocht aan trekken" i.c.m. roest voorkomen...niet best, maar deze uitleg maak ook mij M3 fan :lol: