Uitlaat systeem verduurzamen?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 11 sep, 2008 15:25

Dat kan nooit een eerlijke test worden,want mijn vrouw reed taxi van 6-
18.00 uur en dan nam haar collega hem over en reed de nacht,dus de
motor bleef 24 uur per dag warm dus ging de uitlaat niet kapot.Hoe dunner een uitlaat is,des te langer gaat hij mee.Hij is nl sneller warm

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 11 sep, 2008 17:15

Mijn eerste uitlaat ging 13 jaar mee en de tweede 6, die had het nog wel langer uitgehouden (jaartje) en die koste van voor tot achter 58 euro (excl beugels). Busje vht lak kost je ook al snel 15 euro.

Kort samengevat gaat uitlaatje ongeveer 7 jaar mee als alles goed is en er regelmatig lange ritten mee worden gereden.

RVS zit tegenwoordig op bijna elke moderne motorfiets en ook steeds meer auto´s, RVS breekt inderdaad sneller, maar dat ligt dan meer aan het schudden van het blok in combinatie met een niet goed uitgekiende constructie.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5243
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 11 sep, 2008 17:56

Mijn eerste fabrieks uitlaat ging 1 jaar mee, de volgende een jaar of 5 de laatste zit er nu zeker meer dan 15 jaar op. Dit was een spaans exemplaar van een dikkere staalsoort en wat ook goed is ,de 2e demper is voor en achter taps dus geen rechte kanten meer waar water, modder en zout aan blijven hangen en een geen zijdelingse punt-lasnaden die open gaan staan.
diverse Citroens, wat anders.

Skidder
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 108
Lid geworden op: di 24 jun, 2008 18:54
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Bericht door Skidder » wo 17 sep, 2008 11:12

Misschien zou je na parkeren nog even moeten na-blazen door de uitlaat tot deze droog is. Zijn er auto's waar dit toegepast wordt?

Dan zou je bij het (warme) spruitstuk lucht erin moeten blazen, lijkt me niet makkelijk te doen.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 17 sep, 2008 11:20

Het probleem is dat warmte vocht aantrekt. Dus als je doorblaast, na een paar minuten heb je weer condens. Volgens mij is het ook nog eens zo dat er bepaalde chemische samenstellingen ontstaan na verbranden van benzine, welke behoorlijk aggressief zijn.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 17 sep, 2008 11:42

Om in een motor 1 ltr.benzine te verbranden heb je 15000m3 lucht nodig
en in Holland zit daar gemiddeld 1 ltr water in.Dus moet je uitlaat boven
de 100gr zitten om het kwijt te raken.mijn eigen ervaring met een 1015cc gs motor was dat ik daar onder hete omstandigheden ruim 1000km voor nodig had.Ik heb s'winters gs-en meegemaakt die niet meet
te starten waren omdat de uitlaat dichtgevroren zat en na demontage en
voor de kachel kwam er een emmer water uit.

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » ma 29 sep, 2008 19:20

En daarbij komt nog het water dat ontstaat uit verbranding van de benzine. De verbrandingsresten van benzine zijn voornamelijk CO2 gas en waterdamp, met daarnaast nog wat CO en NO(x) gas en overig spul. De waterdamp uit de luchtinlaat verdwijnt met het waterdamp als verbrandingsproduct door de uitlaat.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » di 30 sep, 2008 07:58

Dus is de conslusie eigenlijk duidelijk.Hoe dunner een uitlaat is,hoe sneller
hij heet is.Een RVS uitlaat is wel te prevaleren,alleen is die moeilijker te
lassen of te repareren

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 1 okt, 2008 08:24

Heeft het dan zin om de buitenkant van de uitlaat te isoleren, zodat hij minder snel afkoelt?

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » wo 1 okt, 2008 08:29

Zou die isolatie hem ook niet belemmeren in het opwarmen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 1 okt, 2008 09:38

Wordt gedaan met glastape, maar dat is om de warmte net juist vast te houden

OnsEendje2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 18 feb, 2006 21:59
Locatie: Zandvoort

Bericht door OnsEendje2 » wo 1 okt, 2008 10:02

Gerard Maas schreef: in de langsdemper een pijp met hele kleine gaatjes zit
waar je dus geen lak in zal krijgen en weet dat de uitlaatgassen ong met
1200grC de cilinder verlaten
Ookal krijg je er de lak misschien in, zouden deze gaatjes dan niet dichtlopen? Lijkt me niet goed.
Geen eend, geen onderschrift :(
Verkocht: OnsEendje: 2cv6 Special

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 769
Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
Locatie: Condezaygues, Frankrijk

Bericht door Kulio » wo 1 okt, 2008 16:49

Gerard Maas schreef:
Zou die isolatie hem ook niet belemmeren in het opwarmen?
Dat denk ik niet. Opwarmen gaat van binnen uit via de uitlaatgassen. Dus de uitlaat van buiten isoleren (met bijv. glasvezeltape) warmt hem sneller op.

Plaats reactie