Pagina 2 van 6

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 08:20
door Gerard2cv
Dukw.Ik woon niet zover bij je vandaan.Je mag langskomen om samen
proberen eruit te komen.Mijn telefoonno.staat erbij.Graag gedaan.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 09:43
door DUKW
oke dat zou ik ook nog kunnen doen inderdaar. maar wil eerst nog even het 1 en ander proberen.

maar kan het probleem niet bij me spaningsregelaar zitten?

ga vandaag even opzoek naar zoon bout om me anker der uit te halen.
en dan bij een dynamo en startmotor revisie bedrijf even na laten meten.
zo ie zo een schoonmaak beurt kan geen kwaat voor dat ding
hij is namelijk erg stofig
greeg gister ook niet me voelermaten helemaal rond.

maar even voor de zekerheid vanaf de vleden komen 2 draden daarvan zou 1tje de massa zijn en 1tje de ext (geel) draat op komen
de rode komt op 1 van de borstels uit.

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 09:54
door Gerard2cv
Dat klopt DUKW,maar als het contact aan staat moet op allebei spanning
staan en wel 6 Volt.Dus ook op de Regelaar op de +6Volt en op de Ex 6Volt
En als het contact uit is,moet die spanning ook weg zijn.Die ijzeren houders
van de veldwikkeling zijn magnetisch als er op de gele 6Volt staat.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 12:44
door DUKW
oke ik ga vanmidag weer even verder kijken en meten. maar als je de stroom der dan weeer af haalt moet dan het veld magnetiche blijven of gaat dat dan ook weer weg ?

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 14:33
door Gerard2cv
Het blijft normaal wel een tijd,maar door een fout kan het gedemagnetiseerd worden

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 15:07
door DUKW
en hoe kan ik dat oplossen dan als het gedemagnetiseert is. ik heb net even gemeten met het contact aan en dan meet ik op de blauwe aansluiting 6v en op de gelen bijna 0 volt dit was alleen wel toen me dynamo niet aangesloten zat is dat erg?
maar dat zou dus kunnen betekenen dat het aan de spaningsregelaar lciht?

heb denet even zoon bout gehaalt voor het verwijderen van me anker eens kijken of me dat lukt.

azl57 zou je voor mij mischien dat stukje in kunnen scannen? lijkt me wel leerzaam. of is het ook ergens op internet te vinden?

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 15:47
door Gerard2cv
Een electromagneet werkt precies als een relais.Als je een stroom rond een
stuk ijzer laat stomen wordt het ijzer magnetisch.Dit is in de natuurkunde
de rechterhand regel van Ampere.Äls de stroom in de rechterhand als een
vuist stroomt wordt de duim de Noordpool"Dus als de stroom stopt is het
niet meer magnetisch.Het anker draait in dat magnetisch veld en wekt
daadoor een laadstroom op die door de spanningsregelaar en de Ampere-
regelaar en de automaat.Dat zijn de 3 spoelen in je regelaar.Die regelt dus
de 7,5 Volt en het Amperage(afhankelijk van de staat van de accu) en als
je het contact uitzet gaat de automaat los,zodat alles spanngsvrij wordt.
Anders zou de accu leeglopen.Dat is dus de theorie van een gelijkstroom-
dynamo.Dit is mij 47 jaar geleden geleerd in 1 schooljaar in 50minuten
per week,maar wel door een professor in de electro en die wist het zo te doen dat ik het nooit meer vergeten ben,zels ondanks een hersenbkoeding

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 15:52
door DUKW
oke dus als ik het goed begrijp moet ik dus het relais horen bewegen als ik me contact aan zet.
dat hoor ik niet en heb zojuist gemeten op de gelen draat dat daar geen stroom op komt te staan. terwijl op de blauwe 6v staat is het dan mogelijk dat me spaningsregelaar naar de knoppen is
heb wel gemeten toen me dynamo los dat omdat ik die net schoongemaakt heb.

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:06
door Gerard2cv
Dat je het niet hoort lijk me logisch omdat je binnen zit en de klik van het
contact hoor.Maar meet maar met contact uit,dan heeft de rode ook geen
spanning.Dus de regelaar is kapot.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:22
door DUKW
kan dit als de dynamo dan niet aangesloten zit?
of moet de motor der voor draaien?
ik hang meestal half uit de deur als ik me contact aanzet dit is meer uit nieuwschierig heid of der iets verandert is als ik der aan bezig ben.

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:25
door André Post
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
De spanningsregelaar staat met de uitgang op de permamanente 6 volt.
Dat is de bovenste aansluiting.
Als de motor draait en voldoende toeren maakt wekt het restant magnetisme voldoende spanning op om de bekrachtiging op gang te brengen.
De middelste aansluiting.
Als de gegenereerde spanning hoog genoeg is wordt het relais bekrachtigd en de uitgang van de dynamo aan de accu gekoppeld.
Als alle bedrading goed is kan de dynamo soms wat geholpen worden door dat relais met de hand te bedienen.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:32
door Gerard2cv
Sorry Andre,ik denk dat je een denkfout maakt.wat je nl.stelt zou er als
je de auto zonder contact gaat aanslepen de dynamo gaan laden.Ik denk
het toch niet.

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:40
door DUKW
ik heb net gemeten maar met zowel contact aan als contact uit meet ik op alle 2 de draden 0v allen op de blauwe 6v.
dynamo zit dan niet aangesloten.

andre: hoe werkt dat dan de dynamo met de hand bedienen ?

gr dukw

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 16:44
door André Post
Dit is precies zo als alles bij mijn 18pk aangesloten is, en dat is helemaal originele bedrading.
Over dat aanslepen heb ik nog niet geprobeerd, maar ik denk dat dat inderdaad gebeurt.
Maakt toch niet uit?
De enige verbinding van de regelaar met het kontakt slot is het controle lampje.
Even het schema er op nageslagen, het controle lampje zit tussen de kontakt geschakelde plus en de plus van de dynamo.
Afbeelding

Geplaatst: wo 10 sep, 2008 17:02
door DUKW
ik heb geen controlle lampje

gr dukw