nog meer decibel....
ik wil indd meer evenwicht in de auto..de frontspeakers doen wel aardig mee hoor maar ik vind de mid en hi wat te schel. ook de ovale doen niet goed mee maar dat komt echt door de behuizing. achter in een zx deden ze het prima namelijk. echt low budget hoeft niet hoor...maar ik wil gewoon wat meer kwaliteit. wat begon met 2 speakers achter is inmiddels al uitgegroeid tot subs, versterkers en zuiverheid. ook lijkt het me leuk om bij de volgende waggel weer hoger te komen dan vorige keer..
helaas, ik ben op zoek gegaan naar specificaties van de spullen...die climax woofer is alleen op foto te vinden, met reclame text 900watt!...dus k@t... wat wil je weten over de versterker? over die ovalen kom ik nog wel te weten..staat als het goed is op de magneet bij boschmann
als ik 2 kanalen voor de sub gebruik ruist ie een beetje...bij 1 kanaal niet..maar das toch niet gek..2 poorten van 500 op een 900 sub... lijkt me niet slim...ik zou het fout kunne hebben aangezien wat ik nu leer met alle waardes enzo.. iig tof dat jullie mee denken..
helaas, ik ben op zoek gegaan naar specificaties van de spullen...die climax woofer is alleen op foto te vinden, met reclame text 900watt!...dus k@t... wat wil je weten over de versterker? over die ovalen kom ik nog wel te weten..staat als het goed is op de magneet bij boschmann
als ik 2 kanalen voor de sub gebruik ruist ie een beetje...bij 1 kanaal niet..maar das toch niet gek..2 poorten van 500 op een 900 sub... lijkt me niet slim...ik zou het fout kunne hebben aangezien wat ik nu leer met alle waardes enzo.. iig tof dat jullie mee denken..
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
Die waardes die jij steeds noemt zijn de piekspanningen. Dat houdt in de spanning die hij maximaal aankan voor hij kapot knalt. De RMS waarde het vermogen wat hij continu kan leveren is belangrijker. Verder kun je met je Gain van je versterker het vermogen regelen, dus mocht de versterker meer geven als de sub kun je de versterker hiermee knijpen.
900 W voor je sub is de de Piekwaarde, ik vermoed dat je de RMS moet zoeken rond de 150 watt ofzo. Dat is een beetje een gemiddelde voor de speakers in de instapcategorie. Geloof me met 150 watt RMS kun je al rond de 130 Db halen.
Bij het aansluiten van de sub op je versterker houdt je je dan aan de 2 uitgangen die te bruggen zijn, dit staat vaak aangegeven met een lijn waar bridge boven staat. Als alle kabels goed zijn zou hij niet moeten storen.
Hoe is de versterker trouwens aangesloten? Ik vermoed met tulpkabels? Hoe dik is de voedings en de massakabel? Loopt de signaalkabel en de voedingskabel aan dezelfde zijde naar achteren. Als dat zo is kunnen ze mekaar storen en krijg je de bromtoon.
Wat ik in mijn vorige bericht al schreef, staar je niet blind op je ovalen achter. Deze zou ik echt op de versterker van de radio aansluiten en ter opvulling mee laten draaien.
Ga op zoek naar een goede compo-set voor voor en zet deze op de versterker (bouw deze ook goed en stevig in). Dan komt het geluidsbeeld van voor en dat zal je geluid zeker goed doen. Kortom: Je gaat toch ook niet met je rug naar een concert staan?
Met een goede composet en een sub heb je al een leuk geluid en ovalen zijn dan om het geluidsbeeld voller te maken, maar geen must.
Ik begreep dat je naar Spa komt as zaterdag. Als je wilt kan ik je dan wel wat laten horen en er in real life ff verder over babbelen.
En kijk nog eens goed op www.12vhifi.nl Op deze site staat echt veel uitleg en ook voor de leek goed te begrijpen.
900 W voor je sub is de de Piekwaarde, ik vermoed dat je de RMS moet zoeken rond de 150 watt ofzo. Dat is een beetje een gemiddelde voor de speakers in de instapcategorie. Geloof me met 150 watt RMS kun je al rond de 130 Db halen.
Bij het aansluiten van de sub op je versterker houdt je je dan aan de 2 uitgangen die te bruggen zijn, dit staat vaak aangegeven met een lijn waar bridge boven staat. Als alle kabels goed zijn zou hij niet moeten storen.
Hoe is de versterker trouwens aangesloten? Ik vermoed met tulpkabels? Hoe dik is de voedings en de massakabel? Loopt de signaalkabel en de voedingskabel aan dezelfde zijde naar achteren. Als dat zo is kunnen ze mekaar storen en krijg je de bromtoon.
Wat ik in mijn vorige bericht al schreef, staar je niet blind op je ovalen achter. Deze zou ik echt op de versterker van de radio aansluiten en ter opvulling mee laten draaien.
Ga op zoek naar een goede compo-set voor voor en zet deze op de versterker (bouw deze ook goed en stevig in). Dan komt het geluidsbeeld van voor en dat zal je geluid zeker goed doen. Kortom: Je gaat toch ook niet met je rug naar een concert staan?
Met een goede composet en een sub heb je al een leuk geluid en ovalen zijn dan om het geluidsbeeld voller te maken, maar geen must.
Ik begreep dat je naar Spa komt as zaterdag. Als je wilt kan ik je dan wel wat laten horen en er in real life ff verder over babbelen.
En kijk nog eens goed op www.12vhifi.nl Op deze site staat echt veel uitleg en ook voor de leek goed te begrijpen.
PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 225
- Lid geworden op: do 23 nov, 2006 13:47
- Locatie: oostvoorne
- Contacteer:
ik heb nu een goede set speakers voor. en mis achter egt niks hoor.
dus zou gewoon op zoek gaan naar een leuk setje om voorin te plaatsen gaan die lekker hard kan en goed blijft klinken. en dan gewoon een sub achterin leggen om het geheel op te vullen.
het is trouwens ook beter om wat meer vermogen te hebben dan je woofer aan kan en dat kan je dan met je weer met je gain stellen zodat die niet kapot gaat.
greets dukw
dus zou gewoon op zoek gaan naar een leuk setje om voorin te plaatsen gaan die lekker hard kan en goed blijft klinken. en dan gewoon een sub achterin leggen om het geheel op te vullen.
het is trouwens ook beter om wat meer vermogen te hebben dan je woofer aan kan en dat kan je dan met je weer met je gain stellen zodat die niet kapot gaat.
greets dukw
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
als je zegt dat het niet perse budget hoeft te zijn, is er 1 set in het bijzonder die zeeeeeeer goed klinkt in kleine gesloten kistjes.
Ik heb meerdere sets getest, en er een aantal sets die lekker gaan, maar de set ik heb, en DUKW ook, gaat ook nog eens zeer lekker in het kickbass gebied (70 hz tot 150hz) en dat trekt je sublaag heel erg lekker naar voren.
Een compo set zijn voornamelijk ontworpen om te spelen in deuren. Een moderne auto deur heeft een inhoud die varieert van 30 tot 60 liter. En is vaak niet helemaal gesloten. Vaak wordt het zo goed mogelijk gedempt (gesloten gemaakt en zo min mogelijk geluidsverlies en resonantie).
Theoretisch gezien kan de set die ik heb niet spelen zoals die nu speelt, maar het gaat echt enorm lekker. Hij is aan de prijs, maar ik speel er nu al een tijd mee, 3 jaar ofzo? en dat zegt in mijn geval nogal wat, hahahaha
Die kabels omschrijven als die dikke uit een inbouwset is wat vaag. Ik speel met 2 35mm2 naar achter, 1 voor elke amp (versterker) DUKW ook.
Het klinkt gek, maar "beuken" de hele dag, wordt je echt wel zat op den duur. Dan komt SQ (sound-quality) wel op de eerste plaats. Het een sluit het ander niet uit.
Greatnix Spookeend
Ik heb meerdere sets getest, en er een aantal sets die lekker gaan, maar de set ik heb, en DUKW ook, gaat ook nog eens zeer lekker in het kickbass gebied (70 hz tot 150hz) en dat trekt je sublaag heel erg lekker naar voren.
Een compo set zijn voornamelijk ontworpen om te spelen in deuren. Een moderne auto deur heeft een inhoud die varieert van 30 tot 60 liter. En is vaak niet helemaal gesloten. Vaak wordt het zo goed mogelijk gedempt (gesloten gemaakt en zo min mogelijk geluidsverlies en resonantie).
Theoretisch gezien kan de set die ik heb niet spelen zoals die nu speelt, maar het gaat echt enorm lekker. Hij is aan de prijs, maar ik speel er nu al een tijd mee, 3 jaar ofzo? en dat zegt in mijn geval nogal wat, hahahaha
Die kabels omschrijven als die dikke uit een inbouwset is wat vaag. Ik speel met 2 35mm2 naar achter, 1 voor elke amp (versterker) DUKW ook.
Het klinkt gek, maar "beuken" de hele dag, wordt je echt wel zat op den duur. Dan komt SQ (sound-quality) wel op de eerste plaats. Het een sluit het ander niet uit.
Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
inmiddels ben ik alweer wat verder met mijn setje inbouwen. voor die ovaaltjes heb ik 2 losse, dichte kistjes gebouwd van mdf en de hoedenplank eruit getrapt...de sub toch weer gebrugd en iets geknepen...klinkt al veel beter... ik had gewoon de drang om de sub veel te hard te zetten blijkbaar...beginnersfoutje?
de voorste boxjes ga ik nog inbouwen op de grond links en rechts voor...wellicht een klein versterkertje ertussen. dan ben ik er wel klaar mee.. (na de volgende db meeting zal ik wel weer verder willen denk ik) heb momenteel ook een spannings-probleem..maar dat in een andere topic.
de voorste boxjes ga ik nog inbouwen op de grond links en rechts voor...wellicht een klein versterkertje ertussen. dan ben ik er wel klaar mee.. (na de volgende db meeting zal ik wel weer verder willen denk ik) heb momenteel ook een spannings-probleem..maar dat in een andere topic.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 383
- Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 22:54
- Locatie: Rotterdam
Ik lees hier over vermogens en dB's waar ik gewoon eng van word....
Ik heb een tijd lang in een theater gewerkt met plaats voor 600man,
daar gaven we concerten met een gemiddelde druk van 105dB, en dat deden we met gemiddeld 20w rms per subkanaal, dus hooguit 50w rms aan laag.
het hoog was nog minder aan vermogen..
Ik snap niet waarom het hier dan zo moeilijk is om hard én audiofiel verantwoord muziek in een eend te krijgen. Is de car audio dan zo slecht qua rendement?
Mijn speakers hier blazen de pannen van het dak met een 12w rms buizenversterker....
Ik heb een tijd lang in een theater gewerkt met plaats voor 600man,
daar gaven we concerten met een gemiddelde druk van 105dB, en dat deden we met gemiddeld 20w rms per subkanaal, dus hooguit 50w rms aan laag.
het hoog was nog minder aan vermogen..
Ik snap niet waarom het hier dan zo moeilijk is om hard én audiofiel verantwoord muziek in een eend te krijgen. Is de car audio dan zo slecht qua rendement?
Mijn speakers hier blazen de pannen van het dak met een 12w rms buizenversterker....
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2080
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Ik denk niet dat dat het verschil is. Een huis tuin en keuken versterker heeft inwendig een transformator om die 230V naar beneden te transformeren. Zelf heb ik een computer setje in de 2cv op een 230V omvormer. Maar als ik die open maak en de transformator er uit sloop en dan gewoon de spanning aansluit die uit de transformator kwam werkt hij het zelfde. Als dat toevallig 12V is kan de omvormer vervallen. Dat is wel een goed idee ga vanavond eens meten aan dat ding.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
- Locatie: Brielle
- Contacteer:
Klein beetje extra uitleg :Maus0611 schreef:Ik lees hier over vermogens en dB's waar ik gewoon eng van word....
Ik heb een tijd lang in een theater gewerkt met plaats voor 600man,
daar gaven we concerten met een gemiddelde druk van 105dB, en dat deden we met gemiddeld 20w rms per subkanaal, dus hooguit 50w rms aan laag.
het hoog was nog minder aan vermogen..
Ik snap niet waarom het hier dan zo moeilijk is om hard én audiofiel verantwoord muziek in een eend te krijgen. Is de car audio dan zo slecht qua rendement?
Mijn speakers hier blazen de pannen van het dak met een 12w rms buizenversterker....
Het renedement van een autoversterker is gemiddeld zo rond de 60% (klasse A/B) en loopt op tot hooguit 75% in de klasse D versterkers. Naarmate de frequentie daalt, daalt ook het rendement een beetje, met name omdat de speaker vaak groter wordt. Dan is een deel van het beschikbare vermogen niet alleen nodig om de de grote speaker in beweging te krijgen, maar ook nog eens om deze een stabiel geluid te laten geven.
Over de decibellen, tja, je hebt het over druk?
De meeste db meters die gebruikt worden voor in zalen ect. zijn zgn "lawaaimeters". Deze meten met name het het gemiddelde decibel level, niet de SPL (sound pressure level) waar we in de auto de wedstrijden mee doen. De lawaai meter zal zal meten op een frequentie tussen de 80/100 en 130 tot 200 decibel. Dit is op die frequenties al vrij eenvoudig te halen. Denk maar aan eens flink schreeuwen.
Een kleine speakers, denk aan een tweeter of goede middentoner zal met 17 watt rms (het gemiddelde vermogen wat een autoradio per kanaal uitstuurd) ruim voldoende hebben om een redelijk tot goed geluid in een auto te zetten. Immers, een auto is akoestisch nogal een rotruimte om te vullen. Ok, de ruimte is klein, maar zit wel vol met geluids absorberende stoffen zoals tapijt en stoelen. Dat heb je in een theater ook wel, maar daar heb je weer de enorme ruimte die als extra klankkast fungeert (in de auto db wereld "cabin gain" genaamd)
Wil je echter ook op frequenties lager dan zeg 70 hz voldoende autovullend gaan spelen, zul je met name een groter oppervlak qua speaker nodig hebben, en dan ook weer wat meer vermogen om deze aan te sturen. En laat in de auto db drag wereld nou net zo'n beetje alles onder de 70 hz gebruikt worden om lekker te dreunen en wedstrijden te doen.
Om op die lage frequenties dus op zeg 130 DB te komen, heb je heel wat nodig, en vandaar de forse vermogens uit de versterkers.
Bijkomend. Als je met wat meer watts speelt, heb je al snel voldoende geluid in de auto (of thuis) om de install wat zachter te laten spelen, en toch alles te kunnen horen. Iets waar met name de laag vermogens installs toch wat moeite mee hebben, om dat al snel de minst zware speakers het makkelijkst hun geluid af gaan geven en je dus snel de radio wat zachter zet om dat te compenseren, en dan mis je dus weer vermogen om het laag goed door te laten komen.
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed